Най-имиджовият хечбек
Комфорт на лимузина, функционалност на комби и динамика на спортен автомобил
Седаните от премиум сегмента са доста по-престижни и луксозно изглеждащи. На тях обаче им куца функционалността, присъща за по-скромните хечбекове. Баварците отново изненадаха автомобилната общественост, като още миналата година показаха една впечатляваща интерпретация на серия 5, която в същото време представлява напълно ново и различно возило. По същество BMW 5-er GT може да мине и за хечбек. Става дума за модела за BMW 5-er Gran Turismo, който впечатлява с комфорта на лимузина, функционалността на комби и динамиката на спортен автомобил. Той вече се предлага и на нашия пазар с два бензинови и един дизелов агрегат. Обстойният тест, който направихме, засяга дизеловия вариант или по-точно казано BMW 530 D GT. Тази кола ни очарова, като естествено обаче си има и своите недостатъци. Ето и мнението ни по темата.
Екстериор
Първото впечатление е за масивен и солиден автомобил, който обаче не е лишен от елегантност. Обликът му е същевременно оригинален и фирмено-идентичен. За последното се грижат “бъбреците” на радиаторната решетка, както и предните светлини. Запалените на тема BMW ще забележат и знаменитата извивка на страничните задни стъкла, позната като Hofmeister Kink. Този екстериорен елемент присъства неизменно в серийните баварски автомобили още от 1959 година. Името идва от тогавашния главен дизайнер на марката Вилхелм Хофмайстер.
Като цяло екстериорният дизайн следва идеята да бъдат пресъздадени характеристиките на класическия Gran Turismo под формата на авангарден хечбек с четири врати. Именно тук се забелязва и прилика с една от последните серийни иновации на концерна - BMW X6.
Интериор
Отворите ли вратите, които между другото са лишени от прозоречни рамки, веднага ще се пренесете в света на баварската седма серия. Интериорът е доста идентичен с този на топ-лимузината, но се отличава със значително по-функционалното вътрешно пространство. Иновациите са основно отзад, затова започваме разглеждането на салона в обратен ред. Петата врата се отваря на две части. Това е т.нар. двукомпонентен капак на багажника. Малки товари и вещи могат да бъдат прибрани бързо и лесно през малката секция, предпазвайки пътуващите в автомобила от навлизането на студен въздух, шум и миризми. При транспортиране на по-обемни товари може да бъде отворен целият капак заедно със задното стъкло. Тогава преградата зад задните седалки и самите те могат да се свалят и автомобилът придобива функционалността на типичен хечбек. Един от малкото недостатъци на GT е свързан със силно скосената линия в задната част на купето. Именно заради нея при разгънати седалки багажният отсек не предлага много голям обем - само 430 литра. Това, както вече стана ясно, се компесира отлично, но за сметка на броя пасажери. Другият конструктивен недостатък е силно полегатото задно стъкло, което до голяма степен възпрепятства видимостта назад чрез централното огледало. Но баварците са помислили и за това. Уникалният парктроник и камерата за заден ход почти обезмислят съществуването на огледалото при паркиране.
Вторият ред седалки впечатлява с изключителен комфорт. Индивидуалните задни кресла могат да бъдат преместени назад така, че да осигурят до 100 мм допълнително място за краката, като наклонът на облегалките им също се регулира.
Отпред положението не е по-различно - големи и много удобни седалки и място, повече от необходимото. Ел. настройките са десет на брой и могат да угодят и на най-капризните по отношение на удобство. Що се отнася до уредите, те до голяма степен повтарят тези от седмата серия - изключително информативни са, а Idrive контролерът е измислен по възможно най-добрия начин. Интерес представлява опционалната BMW Night Vision система. Тази екстра служи за откриване на обекти, намиращи се на разстояние до 300 метра пред автомобила, благодарение на инфрачервената камера, предаваща картина на контролното табло. Интелигентен алгоритъм търси пешеходци и ако системата установи опасност, дублира предупредителния сигнал на Head-Up диспля. Относно качеството сме категорични - сглобката и използваните материали са на върхово ниво. Колкото и човек да е критичен към марката, едва ли ще открие недостатък в тази област.
Двигател и ходови характеристики
Вече стана дума, че тестът, който направихме, засяга дизеловата модификация. Трилитровият редови шестак впечатлява с много мощ и солиден запас от въртящ момент. Турбокомпресорът с променлива геометрия на лопатките и системата за впръскване на горивото под високо налягане тип Common rail от трето поколение са в основата на отличната динамика и в същото време правят мотора изключително икономичен. Този агрегат работи перфектно в комплект със свръхиновационната осемстепенна автоматична трансмисия Steptronic. Ако не следите оборотомера, превключването на предавките се осъществява практически незабележимо.
Още нещо, заслужаващо внимание, е регулируемото окачване. То разполага с четири режима, които се сменят само с натискане на един бутон. Комфорт, нормал, спорт и спорт+ осигуряват поведение на автомобила за всякакви ситуации и стилове на шофиране. Воланът е изключително информативен, като това се променя в зависимост от гореизброените положения на окачването. Опционалната система Integral Active Steering пък превръща паркирането в тесни пространства просто в удоволствие. Лек недостатък се явява съотношението клиренс/междуосие, но това може да се усети само при движение на автомобила по лоши черни пътища.
Цена
Цената за това удоволствие не е ниска, но предвид качеството на изработка, предлаганите екстри и динамика, както и ниският разход на гориво, е напълно оправдана. Не трябва да се пренебрегва и имиджът на синьо-бялата емблема. Така че, ако сте фен на функционални автомобили от типа хечбек, но в същото време искате ултралуксозен седан, то новото предложение на BMW въобще не е за пренебрегване.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Двигател | Редови шестцилиндров четири клапана на цилиндър |
|
Работен обем | 2 993 куб. см | |
Максимална мощност | 180 Kw/ 245 к.с. при 4 000 об/мин. | |
Максимален въртящ момент | 520 Нм при 1 750 - 3 000 об/мин. | |
Скоростна кутия | осемстепенна автоматична | |
Степен на сгъстяване | 16.5:1 | |
Маса на единица мощност | 8.3 кг/к.с. (11.3 кг/Kw) | |
Габарити: | ||
дължина | 4 998 мм | |
широчина | 1 901 мм | |
височина | 1 559 мм | |
Междуосие | 2 035 кг | |
Маса | 1 325 кг | |
Допустимо натоварване | н.д. | |
Обем на багажника |
440 - 1 700 л | |
Вместимост на резервоара | 70 л | |
Разход на гориво: | ||
градско | 8.1 л/100км | |
извънградско | 5.6 л/100км | |
комбинирано | 6.5 л/100км | |
Ускорение: | ||
от 0 до 100 км/ч, сек | 6.9 | |
Максимална скорост км/ч. | 240 | |
Гуми отпред/отзад | 245/50 R18 | |
Спирачки отпред/отзад | дискови вентилирани / дискови вентилирани |
ЦЕНА НА АВТОМОБИЛА
Цена 108 570 лв.
Базово оборудване
Въздушни възглавници за предните места, Активни подглавници за предните места, ABS, Спирачен асистент, Шоков датчик, Двутонов клаксон, Динамичен контрол на сцеплението (DTC), Въздушна възглавница за глава, за предните и задните места, Странични въздушни възглавници за предните места, Лети джанти тип, Runflat гуми и Runflat индикатор, Спирачка при паркиране с автоматична функция за задържане, Servotronic, Саморегулиращо се пневматично окачване на задния мост, Регенерация на спирачната енергия, Филтър за твърди частици, Динамичен контрол на шофирането (Driving Dynamic Control), Автопилот със спирачна функция, Контрол на дистанцията при паркиране (PDC), Функция Follow-me-home, Осветени пръстени за габарити и странични светлини LED, Допълнителни фарове за мъгла, Двустепенни стоп светлини, според приложеното спирачно усилие, Сензор за дъжд и сензор за автоматично управление на светлините, Система за закрепване на детска седалка ISOFIX, Централен подлакътник за задните места, Задна облегалка, сгъваема и делима 40:20:40 плюс разделителна плоскост на багажника делима в същото съотношение, Предни ел. седалки, Регулируеми задни седалки, Кожен мултифункционален волан, Регулиране на волана по височина и дължина, Климатроник, Слънцезащитни стъкла, Аларма, Подлакътник за предните и задните места, iDrive контролер на централната конзола, Електронен имобилайзер, Ел. стъкла, Поставка за чаши отпред и отзад, Изводи 12 V, Бутон Старт / Стоп, Скоби за закрепване в багажника с колани, Осветление за четене отпред и отзад, Централно заключване с дистанционо управления, Предни и задни врати без рамка, AUX-вход, Аудио BMW Professional със стерео озвучителна система и висока разделителна способност, 7" дисплей със 800x48 пиксела, Бордови компютър, Антена на задното стъкло, Арматурно табло изображение на уредите върху 5,7" дисплей и EfficientDynamics индикация на функцията за регенерация на спирачната енергия, Стерео озвучителна система с шест високоговорителя: високоговорители за средни честоти в предните и задните врати, 2 централни бас високоговорителя под предните седалки и др.
Цените на модела са за България с включени такси и ДДС