Точно преди четири десетилетия Mercedes-Benz кани автомобилни журналисти на пистата "Пол Рикар", за да им демонстрира новата си лимузина от среден клас. W123 ще се превърне в един от най-успешните модели на щутгартския производител. За 9 години от конвейерите ще слязат почти 2.7 млн. седани, комбита и купета, а предшественикът на E-Klasse ще стане абсолютен еталон за надеждност и символ на германската инженерна мощ.
W123 получава толкова висока оценка от специалисти и обикновени потребители, че цялата продукция за 1976 г. е разпродадена още с дебюта на модела. Търсенето пък достига такива мащаби, че употребяваните екземпляри се продават на цената на нов автомобил.
Разработката на 123-ката започва през 1968 г. и приключва пет години по-късно, когато предшественикът W114/115 е снет от производство. Конструкторите на Mercedes-Benz са натоварени със задачата да проектират кола с невиждано до този момент равнище на безопасност, комфорт и здравина.
В дизайнерски план W123 заема стилистични черти от S-Klasse W116 и спортния SL R107. Акцентът пада върху елегантността, а предлаганите версии са цели девет - от 200D до 280E. Двигателите са четири-, пет- и шестцилиндрови с мощност от 54 до 185 к.с.
Германските инженери решават поставената задача да създадат най-безопасния автомобил в класа, проектирайки зони за деформация, изключително здрава клетка на пътническия отсек и чупеща се кормилна колона в случай на челен удар. W123 е първият Benz от среден клас, който се оборудва серийно с еърбег за водача. От 1982 г. в списъка с екстри е включена въздушна възглавница за пътника.
Mercedes-Benz използва W123 за някои от първите експерименти със системи за алтернативно задвижване с електричество и водород. В онези години версиите на ток са захранвани от оловно-киселинни акумулатори, а водородът се изгаря в горивните камери вместо да се използва реакцията му с кислород за производство на ток.
W123 с право се смята за един от най-здравите автомобили, произвеждани някога. Качеството на изработката е толкова високо, че немалко екземпляри от модела се движат по пътищата в цял свят и до днес.