Отидете към основна версия

95 530 38

Когато BMW X5 вдигаше над 300

  • bmw-
  • x5-
  • e53-
  • le mans

Днес емблемата на BMW изглежда съвсем естествено на предния капак на SUV. В края на 90-те години на миналия век обаче баварците нямаха никакъв опит с всъдеходи и появата на X5 през 1999-а предизвика истинска сензация.

Изненадата далеч не бе приета с възторг от всички. Тогавашният рекламен девиз на BMW гласеше "Удоволствие от шофирането", а големият, висок и визуално тромав Е53 хич не приличаше на типичните бегачки на марката.

Баварските конструктори обаче си бяха свършили работата и копнееха да затворят устите на критикарите, според които новата X-петица ставаше само за американски майки на малки футболистчета. Възмездието дойде през март 2000 г. на европейска земя.

За да докаже нагледно, че дори SUV-тата могат да бъдат суперспортни, BMW представи в Женева чудовищния X5 Le Mans. Препратката към легендарния маратон за автомобилна издръжливост не бе случайна.

Огромният въздухозаборник на предния капак подсказваше, че под него има какво да се види. Щастливците, на които това се удаде, не останаха разочаровани - там се криеше атмосферен V12 със 700 к.с. от семейството S70, с какъвто през 1995 г. McLaren F1 GTR, а след него през 99-а и прототипът BMW V12 LMR бяха победили в "24-те часа на Льо Ман".

С подобна мощност тежкият и висок всъдеход лесно можеше да се превърне в неуправляем снаряд. За да избегнат това, баварските инженери бяха модифицирали окачването. Клиренсът на анаболната X-петица бе занижен с 30 мм, а гумите бяха заменени от 20-цолови валяци с размер 315/35. Разпределението на теглото между двете оси пък бе близко до идеалното - 51:49.

В салона на X5 Le Mans имаше четири места - всяко с индивидуална състезателна седалка. Конструкторите се бяха справили толкова успешно, че модификациите по ходовата част дори не се бяха отразили на обема на багажника.

Най-бързото и мощно E53 лепеше стотака за 4.7 секунди. Въпросът за максималната скорост нямаше отговор с толкова категорични параметри. На щанда си в Женева от BMW бяха посочили 278 км/ч. Още на следващата година обаче Ханс Йоахим Щук успя да постигне 311 км/ч не къде да е, а на Северната дъга на "Нюрбургринг".

Нещо повече - X5 Le Mans взе 20.8-те километра на "Зеления ад" за 7 минути и 49.92 секунди. За сравнение състезателното BMW Е46 от онези години преодоляваше това разстояние за 7 минути и 37 секунди, а на роудстъра Z8 бяха нужни 8 минути и 16 секунди.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини