Днес емблемата на BMW изглежда съвсем естествено на предния капак на SUV. В края на 90-те години на миналия век обаче баварците нямаха никакъв опит с всъдеходи и появата на X5 през 1999-а предизвика истинска сензация.
Изненадата далеч не бе приета с възторг от всички. Тогавашният рекламен девиз на BMW гласеше "Удоволствие от шофирането", а големият, висок и визуално тромав Е53 хич не приличаше на типичните бегачки на марката.
Баварските конструктори обаче си бяха свършили работата и копнееха да затворят устите на критикарите, според които новата X-петица ставаше само за американски майки на малки футболистчета. Възмездието дойде през март 2000 г. на европейска земя.
За да докаже нагледно, че дори SUV-тата могат да бъдат суперспортни, BMW представи в Женева чудовищния X5 Le Mans. Препратката към легендарния маратон за автомобилна издръжливост не бе случайна.
Огромният въздухозаборник на предния капак подсказваше, че под него има какво да се види. Щастливците, на които това се удаде, не останаха разочаровани - там се криеше атмосферен V12 със 700 к.с. от семейството S70, с какъвто през 1995 г. McLaren F1 GTR, а след него през 99-а и прототипът BMW V12 LMR бяха победили в "24-те часа на Льо Ман".
С подобна мощност тежкият и висок всъдеход лесно можеше да се превърне в неуправляем снаряд. За да избегнат това, баварските инженери бяха модифицирали окачването. Клиренсът на анаболната X-петица бе занижен с 30 мм, а гумите бяха заменени от 20-цолови валяци с размер 315/35. Разпределението на теглото между двете оси пък бе близко до идеалното - 51:49.
В салона на X5 Le Mans имаше четири места - всяко с индивидуална състезателна седалка. Конструкторите се бяха справили толкова успешно, че модификациите по ходовата част дори не се бяха отразили на обема на багажника.
Най-бързото и мощно E53 лепеше стотака за 4.7 секунди. Въпросът за максималната скорост нямаше отговор с толкова категорични параметри. На щанда си в Женева от BMW бяха посочили 278 км/ч. Още на следващата година обаче Ханс Йоахим Щук успя да постигне 311 км/ч не къде да е, а на Северната дъга на "Нюрбургринг".
Нещо повече - X5 Le Mans взе 20.8-те километра на "Зеления ад" за 7 минути и 49.92 секунди. За сравнение състезателното BMW Е46 от онези години преодоляваше това разстояние за 7 минути и 37 секунди, а на роудстъра Z8 бяха нужни 8 минути и 16 секунди.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 onq s konq
Коментиран от #2
13:18 22.04.2016
2 Един с шакпа
До коментар #1 от "onq s konq":
Пише се "Боклук". Бмв е кола както тойота, мерцедес, рено, пежо, фиат, форд и всички останали. Това че ти имаш комплекси към тази марка не ти дава правото да даваш такива крайни описания. Карал съм всякакви коли включително Х5 и Х6 и най-спокойно бих казал, че не е нищо кой знае какво. Единственото сигурно нещо които може да се каже че всички нови коли са направени да се трошат с цел купуване на резервни части. Като искаш нещо здраво купи си стара кола и си гледай кефа :) И така "оня с коня" по-добре отиди нахрани кончето и недей дава мнение на въпроси на които не си компетентен! Хубав ден ти желая :)Коментиран от #5
13:31 22.04.2016
3 диан
лесно се превръщат в цитат
превърне в неуправляем снаряд
13:37 22.04.2016
4 ауди фен
13:59 22.04.2016
5 onq s konq
До коментар #2 от "Един с шакпа":
Другите нови може и да се чупат но новите БМВ та са здрави и влизат в сервис само за смяна на масла и ремаци.От опит го знам!14:16 22.04.2016
7 ауди фен
14:26 22.04.2016
8 Stoich
14:54 22.04.2016
9 Кола като кола
14:55 22.04.2016
10 Трифонов
Коментиран от #12, #13, #39
15:14 22.04.2016
11 гост
Коментиран от #14
15:46 22.04.2016
12 onq s konq
До коментар #10 от "Трифонов":
Еееех Трифонов,Трифонов...Вместо да се мъчиш да пишиш толкова много,да беше ни купил на феновете по едно НОВО БМВ- ама от по-мощничките!Аз специално карам 204коня,но като му сложа чипа тая година и ще стане 240.Ама къде са 300-400?:)Та ако ше подаряваш-сега му е времето,а аз го искам задължително с велурено кученце дето си клати главата за задното стъкло!Коментиран от #18
15:51 22.04.2016
13 тъй ва
До коментар #10 от "Трифонов":
"А щом няма пари за ново БМВ, значи... НЕ Е ДОРАСЪЛ ДА КАРА БМВ!!! "....алоооу другарю трифонов, какви са тези глупости бре! Аз пък съветвам никой да не си купува нова кола била тя каквато и да е марка! Винаги можеш да си намериш мечтаната кола втора употреба, ако търсиш внимателно, после пълно обслужване на купето и двигателя и си готов за пътя! Защо да давам 50000 и нагоре за куп ламарини, които утре нямат стойност. Ето ти пример и да, с по-старо дори и от 10г БМВ. Моето 12годишно е65/745 с всички екстри е струвало над 200000лв...и милионер да бях пак нямаше да дам толкова пари за ново. Избрах си го лично докарах си го и ми излезе окло 17000лв. Пълна проверка и обслужване, всяка една гайка и болтче проверени и всяка една капка течност сменени, гуми ит.н. и всичко това за окло 21000лв...не е ново, но и няма да се срамува да застане до новото! Нашите пътища не заслужават нови коли!Коментиран от #15, #16, #33
16:13 22.04.2016
14 Трифонов
До коментар #11 от "гост":
Аз пък имам клиенти, които също имат служебни, скъпи коли. Те разправят същото за Мерцедес и Ауди. Сега, казват, минали на БМВ. И действително, пред офиса им, има три нови седмици. Лично съм се возил в две от тях. Имат и няколко петици. Те разправят същите неща за Мерц-а и Ауди-то, и хвалят БМВ-то... Изобщо, такива коментари могат да се правят колкото искаш. Изобщо не твърдя, че е невъзможно ново БМВ да създава проблеми. Колкото по-сложна е една кола, толкова вероятността от проблеми е по-голяма. Простата обаче и по-евтина, макар по-надеждна, просто не е хубава.16:54 22.04.2016
15 незнайко
До коментар #13 от "тъй ва":
Последното Ви изречение, ми хареса най-много.17:01 22.04.2016
16 Трифонов
До коментар #13 от "тъй ва":
... Отделно от казаното от теб, в нашата държава, моето БМВ има 800 лева годишен данък. Твоето сигурно има 300. Моето е по-енергийно ефективно от твоето. Отговаря на Евро 6. Има осем въздушни възглавници. Има преден капак, конструиран така, че да пази пешеходците при удар и т.н. ... И двете коли амортизират пътищата по еднакъв начин, но моят данък е 800 лева, а твоят три пъти по-нисък. Каското ми е 3 хил.лв. с един милион отстъпки и преференции.И какво? Това, че е по-изгодно в милата ни родина да караш дръгел на 100 години, не означава, че е правилно да бъде така. Всичко, което съм постигнал в живота си, съм го постигнал ВЪПРЕКИ, а не благодарение на държавата ни. И в този смисъл, ето и моята житейска философия - на този свят, в случай, че изляза късметлия, ще бъда... колко... 80 години?! Е, през този изключително кратък период от време, няма да пестя и да се стискам, защото просто не е ясно кога кранчето ми ще секне и времето ми ще дойде. Няма да нося дрехи втора употреба, няма да карам коли, направени за някой друг и няма да робувам на предразсъдъци. Беден е този, чието удоволствие зависи от позволението на някого си!
Имам един познат. Семейни приятели са с родителите ми. Беше военен. Пенсионира се млад и замина с жена си в САЩ. Там нещата им потръгнаха. Намериха си хубави работи и започнаха да печелят доста пари. Той спестяваше всичко. Много харесва Мерцедес. За него това е единствената кола на света. И му казвах: "Имаш пари, що не си купиш един Мерцедес, щом толкова ти харесва?!" А той винаги ми казваше: "Е, моля ти се! Как ще дам 100 хил. долара за кола. Това са хвърлени на боклука пари. След пет години ще струва наполовина." Казвам му: "ОК. Но нали ти харесва? Имаш парите. Защо не си задоволиш каприза? Колко живот имаме да живеем? Друго е ако не си падаше по коли. Но ти си падаш." А той гледа, като мине покрай него някоя S класа и цъка с език:"Страшна кола!" Този човек за десет години спести около деветстотин хиляди долара в САЩ. И всичките си пари беше вложил на преференциална лихва по влог в... сещаш ли се къде... точно така, в КТБ. Работеха с жена му като идиоти по 12 часа на ден в САЩ, а всичките му пари - спестени в КТБ на яката лихва.
Е-е-ех... неразумний... и каква стана тя накрая?! В залеза на живота си се озова без пари и никога няма да разбереш какво е да караш нов Мерцедес.
Хора... живейте го тоя живот. Той е единственият, който ще получите. Отиваш в шоурума, харесваш си колата, подбираш всичко по нея - вариант, мотор, цвят, тапицерия, екстри. Правиш си твоята си кола. Държат се с теб като с човек - уважително, загрижено (без значение е дали са искрени). Чакаш я. И тя идва - точно такава, каквато си си я представял. Без едно петънце, без всякакъв кусур. Без неща, които да поправяш. Без да се притесняваш дали автоджамбазина не те е излъгал брутално, пробутвайки ти милионник, катастрофирала или Бог знае каква кола... Просто сядаш, усещаш уханието на чисто нов автомобил и... караш...
Това нещо няма цена! Аз не съм втора употреба човек, че да ползвам нечии стари и непотребни вещи!
Коментиран от #19, #32
17:20 22.04.2016
17
Коментиран от #30
17:58 22.04.2016
18 Трифонов
До коментар #12 от "onq s konq":
:-))))))))) Ще ти купя, бе, що да не ти купя?! Разбира се, първо трябва да ми кажеш ти какво ще ми купиш?Ако обаче нищо нямаш намерение да ми купиш, тъй като, според мен си мъж, задачата ти става почти непосилна ;-) Но не напълно невъзможна все пак :-)))))))))))))))))))))))))))) ;-)
Коментиран от #20
18:12 22.04.2016
19 тъй ва
До коментар #16 от "Трифонов":
данъкт ми е 580лв и за моя стар дръгел съм платил около 21000, а по екстри и технологии бие твоята готина нова ..за колко лева кола??? а бе другарю, уж си разбирач, а тука си написал едни глупости.стария ми дръгел е Е65 745 2013г. преди фейса. Кажи си модела на чисто новата си кола и колко пендара брои за нея!Коментиран от #21
18:37 22.04.2016
20 onq s konq
До коментар #18 от "Трифонов":
Срещу твоето НОВО БМВ обещавам да ти купя едно "нов внос" като моето-така хем няма да се трепеш да го разработваш,хем данъкът ти ще е 270лв като моя!А и ще ти остават пари да ме черпиш регулярно:)))19:13 22.04.2016
21 Чичу Ади
До коментар #19 от "тъй ва":
Да не е 2023 твоята 745? Ти не разбираш, че си един тарикат на дребно и Трифонов се опитва да ти обясни нещата философски. Той обаче пропуска една голяма основна причина, да не караме нови коли. Как с 1000 лева заплата да си купим нова кола, било то Шкода? Взимаш я на изплащане, задължен си да я обслужваш в техния сервиз на тройни цени, да сключиш каско на пълната цена, да плащаш лихва през следващите 5-6 години........., когато сметките ти за ток, вода, телефон, храна, дрехи, ........ клонят към тези 1000 лева. Е, който не взима 3000 лева месечно, да ходи пеш ли? Това ли визираш Трифонов? Нали говориш, че веднъж се живее. Ами точно за това хората си купуват стари Мерцедес, Ауди и БМВ, а не нова Дачия. Поради изброените от мен разходи за нов автомобил излиза по-евтино да поддържаш старо БМВ за 20000 лева, вместо нов Сандеро за същите пари през времето на лизинга. Всеки иска да кара нова кола. Всеки обаче има и други приоритети. Преди години бях в САЩ на бригада. Работех нощно време в един магазин. На паркинга отпред имаше едно негро, което спеше в една Тойота Корола от 85-та и всяка сутрин влизаше в магазина да ползва тоалетна и да се измие. Мислих си че е някакъв клошар. Оказа се, че е работил някъде за през лятото и поради скъпите квартири е живял като куче в кола цяло лято. Накрая избухна с един Крайслер 300Ц с 21 цолови хромирани джанти. За мен е по-важно да си легна в меко легло, вместо да си дам парите за кола!Коментиран от #22
19:22 22.04.2016
22 тъй ва
До коментар #21 от "Чичу Ади":
прав си една единичка в повече, колата ми е 2003 ..де да можеше да се вземе 2013г за 21000лв :) и да, тoва което ти си написал е напълно коректно,mакар че съм с добра заплата предпочитам да поддържам и карам евтина кола, вместо да инвестирам в купчина желязо!Като казвам евтина имам предвид написаното по-долу от мен,,,...е, де наистина да беше 2013г19:59 22.04.2016
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Гост
До коментар #23 от "Fake":
Не е вярно,че бмв се кара само от хора със селски манталитет и цигани,но е вярно че повечето хора със селски манталитет и циганите карат бмв.Причината е,че тези индивиди си мислят,че притежанието на бмв(било то за 1,2к) им придава някаква тежест и класа.21:02 22.04.2016
25 S Doichinov
Бмв-от статията изумява с динамика и стабилност присъщи на спортен автомобил.Браво за резултатите но е напълно лишен от смисъл.
22:13 22.04.2016
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 onq s konq
23:00 22.04.2016
28 Vasil Vasilev
Коментиран от #29
23:50 22.04.2016
29 бутай жено
До коментар #28 от "Vasil Vasilev":
Ние си ги караме.Ти го бутай твоя кошляк ега стигне до Надин.08:55 23.04.2016
30 WRX
До коментар #17 от " ":
Те са царе точно на това (всичко в едно ) и накрая едно ла*но !Това е типично за германските производители ...
13:44 23.04.2016
31 зззз123
Иначе БМВ е супер кола, ако можеш да си я позволиш нова и да и плащаш ремонтите. Ако ще си я взимаш на старо, по-добре нова кола от по-нисък клас марка, освен ако не си фен.
08:53 17.02.2017
32 бай уй
До коментар #16 от "Трифонов":
ТРИФОНЧОУУУУУ????745 с данък 300 лева???? :))))) майко мила...дървен философ си,но определено нямаш и идея колко кончета е 745и колко и е данъкът му реално :)16:15 17.02.2017
33 Гост
До коментар #13 от "тъй ва":
745 дизел или бензин караш?14:55 12.03.2017
34 Дино
22:45 12.03.2017
35 haha
Първият нов автомобил, който имахме вкъщи беше едно Опелче(Аскона), баща ми си го е позволил за скромните 1.4 милиона 89-та година, търкаляхме го до 2005-2006, милион и двеста хиляди един шарнир за този период по моя вина, карах го в една нива, някакъв клон го удари, скъса го... Хвърли си кожата това Опелче, накрая хвърли бутало на Хемус, пак по моя вина... Аз пък си купих 08 E63 4.8 бензин, голяма работа... Вярно беше на две години и 90 хиляди, като го взех, но дотук освен със сменена кутия(SMG F1), съм сменял два пъти цилиндрова глава, датчик колянов вал, кобилици и п**** м..ни, харесвам си го, но просто втори път няма да повторя, пък ти ми разправяй, че няма разлика между новото и старото... Сега ще му сложа едно газово и ще го карам докато умре... Поради това, че е 08 поне нямам големи проблеми с електрониката, каквито имат 03/04 версиите, а ако беше кабриолет мале,мале иначе тотално щях да се откажа... Та хайде обясни ми пак, че няма разлика в колите и в частите! Не може да си купиш кола за 150-200 хиляди, да блъскам по 1500-2000 лева за смяна на консумативи и накрая, две глави, а не съм го убил от концерти... Моторче на климатроника, моторче на чистачките, маслен сепаратор, биалетки, тампони, маншони и десетките глупости, които всяка година сменям, за ксеноните изобщо не ми се говори, колкото пъти отида в отиризирания сервиз и една минимална заплата... Е ще ме извиняваш, ама не си прав, правят ги да се чупят! Сега мой
02:44 13.03.2017
36 Себастиан Фетъл
03:15 22.04.2017
37 Малознайко
11:42 20.05.2017
38 Onja s kozata
22:07 29.10.2018
39 GS1200
До коментар #10 от "Трифонов":
Изчетох го на един дъх, много правилен мироглед. Всеки, който има пари си купува ново, ние цървулите си караме кошовете на по ...години. Тезата за старите автомобили може да е плод на някой находчив собственик на сервиз!14:18 01.02.2021