Отидете към основна версия

890 0

Сбогом на гюруците

  • rapport-
  • forte-
  • rapport forte

Твърдият покрив с автоматично прибиране и разгъване навлиза все по-устойчиво в гамата на големите производители. Дълго преди появата на поинерите в този жанр Mercedes-Benz SLK и Peugeot 206 CC обаче един британски дизайнер създава може би първата такава конструкция с достатъчно висока за серийно производство надеждност. Вярно, експерименти с твърд автоматизиран покрив са провеждани още през 30-те години, а след Втората световна война някои американски марки дори пускат на пазара модели с такъв. Не са рядкост и т.нар. конверсии, при които серийни автомобили са снабдявани с различни системи на сгъващ се хард-топ. Rapport Forte обаче се оказва първата спортна кола с напълно автоматизиран твърд покрив, който се прибира изцяло в багажника с помощта на сложна електро-хидравлична конструкция. Нещо повече, управляван отделно е централният панел на тавана, благодарение на което четириместният автомобил се превръща в тарга.

Историята на Forte започва през 1979 г., когато утвърденият британски дизайнер Крис Хъмбърстоун се захваща с новия проект на Rapport International. Компанията току-що е получила поръчка от калифорнийски дилър, който изразява желание да продава луксозни английски кабриолети от най-висок клас. Времената не са добри - Aston Martin се намира в сериозна финансова криза, Jaguar XJS се предлага само във версия купе, а Rolls-Royce Corniche не изглежда никак спортно. Хъмбърстоун се спира на "Котката от Ковънтри" за база на бъдещия открит модел не само заради цената, а и с оглед възможностите на наскоро внедрения 4.2-литров инжекционен двигател. Целта му е да проектира пълноразмерен кабриолет с четири места. Затова решава да използва агрегатната основа на седана XJ12. По идея необходимите части трябва да се доставят от Великобритания в Ню Джързи, САЩ, където да се сглобява Forte. Клиновидният прототип е готов през 1980 г., но малко преди да започне доставката на приетите вече поръчки, Rapport International фалира.

Днес дори не е ясно колко точно екземпляра Forte са произведени. Със сигурност обаче съществува дори комби-версия. Кабриолетът разполага с алуминиев сгъваем покрив, от "крилатия" метал са изработени и панелите на каросерията. Под предния капак се монтира 5.3-литровият V12 на Jaguar XJ, който по желание на клиента може да се екипира с турбокомпресор. Rapport Forte струва зашеметяващите 36 774 британски паунда, но за клиенти с по-скромни възможности е предвидена версия с шестцилиндров агрегат. Независимо от цената обаче, оборудването включва тапицерия от висококачествена агнешка кожа Conolly, електрически пакет, автоматична трансмисия, круиз контрол, климатик и висококачествена стереоуредба. Ефектен обтекател с електрическо управление скрива предните светлини, като елиминира проблемите с аеродинамиката при всички автомобили с прибиращи се фарове.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини