Отидете към основна версия

21 058 4

Раждането на легендата Corvette

  • corvette-
  • chevrolet

На 1 юли 1953 година се появява едно гръмко съобщение във вестник "Ню-Йорк Таймс", което гласи: Създаден е спортният автомобил на бъдещето. Става въпрос за новата разработка на General Motors - Chevrolet Corvette. Автомобилът наистина е уникален за времето си. Купето му не е изработено от ламарина, а от специални стъкловлакна.Историята на Corvette условно може да се раздели на три основни етапа. Първият е периодът от 1953 до 1962 година. Тогава моделът се утвърждава като чистокръвен спортен автомобил. Вторият етап от развитието на “живата легенда” е периодът през който колата се превръща в истинска мания за спортистите по пътищата.А от 1975-а до днес - марката Corvette се превръ­ща в “автомобил мечта” за младото поколение американци. Най-интересен обаче е първият етап от развитието на Chevrolet Corvette, от 1953 до 1962 година - времето през което се оформя “характера” на мускулестия автомобил.Създатели на легендарния модел са две екстравагантни фигури - Харли Ърл и Ед Коул. Идеята им наглед е много проста, автомобилът трябва да е здрав, бърз и с подчертано спортна форма. Именно за това сглобяването на почти всички възли и агрегати става ръчно. Производството на Chevrolet Corvette започва в завода на GM, в град Флинт, щата Мичиган.Първият модел - 1953 година е двуместен роудстър. Вариантите са два - кабриолет и хард топ. “Спортистът” е оборудван с шестцилиндров двигател Blue Flame L6. Агрегатът е с работен обем 3 860 см3 и достига максимална мощност 150 к.с.Колата се произвежда само със специална, автоматична, тристепенна скоростна кутия Powerglide. Интересното е, че лостът за превключване на скоростите не е монтиран, както тогава е обичайно на кормилната колонка, а имитира характерния превключвател на механична трансмисия. Corvette, производство 1953 година, е с подчертано екстравагантен външен вид. Ракетообразните стопове придават допълнителна аеродинамика на автомобила. Всички модели са с характерен чер­вено-бял кожен салон. Уредите на арматурното табло са разположени в типичния стил за спортен автомобил.През 1956 се появява модернизиран вариант на “мускулестия американец”. Основните линии в дизайна са запазени. Колата, обаче е оборудвана с по-мощен двигател. Той е осемцилиндров, с мощност 225 к.с. Моделът се предлага и с механична, четиристепенна скоростна кутия. През следващите години Chevrolet Corvette непрекъснато се променя. Въпреки това гордата осанка и типичните за модела черти се запазват. През 1958 фаровете вече са четири, джантите са отлети от специална сплав, а гамата от предлаганите двигатели е изключително разнообразна.Може би най-успешния агрегат, монтиран на Chevrolet Corvette - първо поколение е V-образният “осмак”. Той е с работен обем 4 939 см3 и се монтира на моделите от 1958 до 1962 година. Мощността е 230 к.с. Окомплектова се с четиристепенна, механична или тристепенна, автоматична скоростна кутия. Шасито на което се монтира моторът е Х-образно, изработено от самостоятелни стоманени профили. Corvette с този двигател развива максимална скорост 193 км/ч. Въпреки големите динамични качества, спирачките на всички модификации, произвеждани между 1953 и 1962, са барабанни и на четирите колела.В последната фаза на ранния период Chevrolet Corvette започва да се променя. През 1961 година, автомобилът се рекламира с впечатляващото мото: “Нова мода при роудстърите”. Формата на “Американеца” вече е удължена, страничните вдлъбнатини допълнително са стилизирани. Появяват се характерните за следващите модели, кръгли, тройни стопове. Интериорът също е подобрен. Уредите на арматурното табло са разположени изцяло в полезрението на шофьора. Между фаровете е изписано името Corvette. Над него се намира традиционната и днес емблема, с две кръстосани знамена. Едното е на фирмата Chevrolet, а другото е кариран флаг, показващ финал на автомобилно състезание. Така се подчертава спортния характер на колите с марка Corvette.1962 е последната година от производството на първото поколение на Chev­rolet Corvette. Тогава автомобилите наречени “Американска мечта” започват силно да се променят. Въпреки това остават едни от най-хитовите и маниашки автомобили на ХХ век. Втората и третата фаза от развитието на Chevrolet Corvette се характеризират с не по-малко интересни и екстравагантни модели. Те обаче са тема на отделен материал.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини