Хора, пътища, автомобили - имаше такова предаване или май още го има. По-важното обаче е, че пътища, автомобили и хора в България все още има, но докато първите две се увеличават, макар автомобилите да са предимно "нов внос", а пътищата - със съмнително качество, хората по тях намаляват. Голяма част емигрират, а немалко са и тези, които загиват нелепо при пътни инциденти.
А къде е държавата, която е длъжна да вземе мерки, за да намалеят катастрофите? Няма я. Абдикира и от пътищата, и от автомобилите, и от хората.
Това за съжаление е действителността, но от прозорците на парламента явно нещата изглеждат различно. Законодателите там са убедени, че предприемат сериозни мерки, преправят закони, играят си на това-онова и в крайна сметка смятат, че са си свършили работата. Това изобщо не е така! Поглеждайки някои от промените в Закона за движение по пътищата, които са в сила от 21 януари, веднага се открояват куп недомислици.
И понеже принципно ме влече техническата част на автомобилите, първото на което се спира погледът ми, е разделът "Гуми". Там е записано: "Налага се глоба 50 лева и се отнемат 6 контролни точки за управление на моторно превозно средство с износени или разкъсани гуми." Ами ако гумите ми не са разкъсани и са с дълбочина на протектора над 4 мм, но пък са летни и са произведени преди десетина години? Какво правим?
Това, меко казано, малоумно решение със сигурност трябваше да бъде преразгледано, но не беше.
Очевидно е, че депутатите нямат никакво понятие от автомобилни гуми и техните характеристики. Или ако имат, тогава интересът е друг. Но защо не се обърнаха за съвет към експерти? Нямам отговор на този въпрос и явно не съм единствен. Веднага след приемането на новите (поредни и водещи до нищо) промени в Закона за движение по пътищата, разговарях с моя приятел и колега - автомобилния журналист Божан Бошнаков, който ми обърна внимание на още недомислици, свързани с новите правила.
Един от примерите е: Караш по Цариградско шосе със 130 км/ч - санкцията е глоба от 700 лева и отнемане на 16 точки от контролния талон. Освен това оставате и три месеца без книжка. Добре - строга, но справедлива мярка, нищо, че в слънчев летен ден и при по-рехав трафик едва ли е толкова опасно да се кара с горепосочената скорост по Цариградско шосе.
Много по-опасно е например неправилното изпреварване и неспазването на предимство, но за тези нарушения глобата, предвидена в ЗДП, е едва 20 лв, като не се отнемат никакви точки от талона. Пак ще попитаме - защо?
В наша анкета читателите посочват неспазването на предимство като най-наболял проблем. Да не говорим, че за движение в бус лентата глобата е 50 лева, а за управление на МПС без книжка - 100 лв и пак не се взимат точки. Излиза, че всеки, който има зелена банкнота с образа на Алеко, си е истински щастливец. Господа бъдещи законотворци, добре е да навлезете по-дълбоко и професионално в тематиката, защото от решенията ви зависят човешки животи. Не може при превозване на деца в нарушение на изискванията (разбирай щастливо тичащи из купето при магистрална скорост) глобата отново да е само 50 лева и да не е предвидено отнемане на контролни точки.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
P.S.
Българската държава е абдикирала от българските пътища!
ФАКТИ.bg настоява за истинска държавна власт, ред и контрол по пътищата. Прекалено много станаха автонаглеците и КАНЦЕРИТЕ* по българските улици!
*ФАКТИ.bg нарича КАНЦЕР всеки индивид, който подобно на ракова клетка, живее, пътува, размножава се, ползва обществени ресурси, но не се съобразява с останалите индивиди, не спазва законите, не образова себе си и децата си и егоистично паразитира върху обществения организъм.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------