25 Януари, 2017 10:51 16 131 29

Наглеците на пътя - депутати и/или шофьори?

  • канцер

Държавата не трябва да абдикира от пътищата, автомобилите и хората

Наглеците на пътя - депутати и/или шофьори? - 1
снимки: shutterstock

Хора, пътища, автомобили - имаше такова предаване или май още го има. По-важното обаче е, че пътища, автомобили и хора в България все още има, но докато първите две се увеличават, макар автомобилите да са предимно "нов внос", а пътищата - със съмнително качество, хората по тях намаляват. Голяма част емигрират, а немалко са и тези, които загиват нелепо при пътни инциденти.

А къде е държавата, която е длъжна да вземе мерки, за да намалеят катастрофите? Няма я. Абдикира и от пътищата, и от автомобилите, и от хората.

Това за съжаление е действителността, но от прозорците на парламента явно нещата изглеждат различно. Законодателите там са убедени, че предприемат сериозни мерки, преправят закони, играят си на това-онова и в крайна сметка смятат, че са си свършили работата. Това изобщо не е така! Поглеждайки някои от промените в Закона за движение по пътищата, които са в сила от 21 януари, веднага се открояват куп недомислици.

И понеже принципно ме влече техническата част на автомобилите, първото на което се спира погледът ми, е разделът "Гуми". Там е записано: "Налага се глоба 50 лева и се отнемат 6 контролни точки за управление на моторно превозно средство с износени или разкъсани гуми." Ами ако гумите ми не са разкъсани и са с дълбочина на протектора над 4 мм, но пък са летни и са произведени преди десетина години? Какво правим?

Наглеците на пътя - депутати и/или шофьори?

След като преди началото на зимата се вдигна страхотна шумотевица за това, че зимните гуми трябва да станат задължителни и много хора се втурнаха зорлем да си купуват, впоследствие депутатите решиха друго - зимните гуми няма да бъдат задължителни. Вместо това шофьорите ще могат да карат с гуми, чийто протектор е дълбок най-малко 4 мм.

Това, меко казано, малоумно решение със сигурност трябваше да бъде преразгледано, но не беше.

Очевидно е, че депутатите нямат никакво понятие от автомобилни гуми и техните характеристики. Или ако имат, тогава интересът е друг. Но защо не се обърнаха за съвет към експерти? Нямам отговор на този въпрос и явно не съм единствен. Веднага след приемането на новите (поредни и водещи до нищо) промени в Закона за движение по пътищата, разговарях с моя приятел и колега - автомобилния журналист Божан Бошнаков, който ми обърна внимание на още недомислици, свързани с новите правила.

Един от примерите е: Караш по Цариградско шосе със 130 км/ч - санкцията е глоба от 700 лева и отнемане на 16 точки от контролния талон. Освен това оставате и три месеца без книжка. Добре - строга, но справедлива мярка, нищо, че в слънчев летен ден и при по-рехав трафик едва ли е толкова опасно да се кара с горепосочената скорост по Цариградско шосе.

Много по-опасно е например неправилното изпреварване и неспазването на предимство, но за тези нарушения глобата, предвидена в ЗДП, е едва 20 лв, като не се отнемат никакви точки от талона. Пак ще попитаме - защо?

В наша анкета читателите посочват неспазването на предимство като най-наболял проблем. Да не говорим, че за движение в бус лентата глобата е 50 лева, а за управление на МПС без книжка - 100 лв и пак не се взимат точки. Излиза, че всеки, който има зелена банкнота с образа на Алеко, си е истински щастливец. Господа бъдещи законотворци, добре е да навлезете по-дълбоко и професионално в тематиката, защото от решенията ви зависят човешки животи. Не може при превозване на деца в нарушение на изискванията (разбирай щастливо тичащи из купето при магистрална скорост) глобата отново да е само 50 лева и да не е предвидено отнемане на контролни точки.

Наглеците на пътя - депутати и/или шофьори?

Всичко това ни води до един-единствен извод - промените са ги мислили хора, които хал хабер си нямат, нито от автомобили, нито от пътища, нито пък от хора. И за какво им е, като се возят в немски премиум автомобили, управлявани от професионалисти от НСО и въпросните депутати на практика не участват в движението по друг начин. Кои тогава са истинските наглеци на пътя?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
P.S.
Българската държава е абдикирала от българските пътища!
ФАКТИ.bg настоява за истинска държавна власт, ред и контрол по пътищата.
Прекалено много станаха автонаглеците и КАНЦЕРИТЕ* по българските улици!

*ФАКТИ.bg нарича КАНЦЕР всеки индивид, който подобно на ракова клетка, живее, пътува, размножава се, ползва обществени ресурси, но не се съобразява с останалите индивиди, не спазва законите, не образова себе си и децата си и егоистично паразитира върху обществения организъм.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Брадчеда

    32 1 Отговор
    Най-големите КАНЦЕРИ не са във Факултето, а в Парламенто!
  • 2 Миро

    33 4 Отговор
    Само така, много добре сте ги наредили нашите законотворци.
  • 3 Караиванов

    24 3 Отговор
    Готино материалче. Според мен КАНЦЕР = депутат+ма.гал+новобогадаш, правещ се на мутра
  • 4 гостенче

    20 4 Отговор
    Това с витаещите в купетата деца няй много ме дразни от всичко. Като го видя вътре да се разхожда и ми иде да сляза, да я стисна за гушата и да я резна от волана патицата заухава.
  • 5 ИНТЕРЕС БЪЛГАРСКИ

    22 7 Отговор
    За зимните гуми има един такъв момент че ако си в Кюстендил,Драгоман ,Кнежа .... и ли пътуваш постоянно през зимата из страната -много ясно че ще ти трябват зимни гуми- категорично ! Но ако си в Петрич и караш само в града или най много до Кулата или Сандански -можеш преспокойно да караш и със всесезонки!

    Тоест закона може и трябва да обхваща цялата територия на страната!

    Въпроса със скоростта е доста дискусионен . Ограниченията на скоростта не са променяни от 40-50 години а колкото и да ни е остарял авто парка колите имат много по-различни характеристики от тогава просто спират по- бързо!

    При промяна на стационарните камери/докато не ги научат водачите/ често се стига до извода че автомобилите 100% нарушават ограничението ! Тогава въпроса е защо това ограничение е толкова след като колите минават без проблем с по висока скорост ???

    Има сериозни подозрения че ако се премахнат тези изкуствено създадени "хранилки " работните места в КАТ ще бъдат овакантени!

    Коментиран от #10, #14

  • 6 Георги

    22 3 Отговор
    Много хубава статия, жалко, че никой от управляващите няма да я прочете, камо ли да се замисли.
  • 7 Някой

    16 9 Отговор
    Друго си е като поддържаш гумаджийското лоби ...
  • 8 66 55

    20 2 Отговор
    за преминаване червен светофар 20 лв ,за не спиране стоп 100?не е ли едно и също?

    Коментиран от #12

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 тони

    11 10 Отговор

    До коментар #5 от "ИНТЕРЕС БЪЛГАРСКИ":

    Ограниченията на скоростта не са променяни от 40-50 години, защото законите на физиката не са се променяли от тогава насам.
  • 11 големи мислители сте

    15 3 Отговор
    Недомислена статия:
    - Цариградско, лято , рехав трафик, 130 км/ч и изведнъж автобус се включва от спирка и избутва атомобила от средната лета в най-лява с например 40км/ч. Или пукаш гума и помиташ хората по тротоара или чакащи на спирката. Това не е магистрала.
    - Как се вземат точки на човек който няма шоф.книжка?
  • 12 123

    5 0 Отговор

    До коментар #8 от "66 55":

    Не е едно и също нещо. Явно не си карал до сега автомобил. На знак стоп спираш оглеждаш се и преминаваш. Не се спазва много, защото обикновено има видимост и просто само намаляваш скоростта, като при знак пресичане на път с предимство. А червеният светофар означава, че ти стоиш и не мърдаш, а перпендикулярния трафик се движи - ако не спреш - сигурна катастрофа. И на фона на това за по-опасната ситуация 20 лева глоба, за другата - 100. Още повече, че е доста спорно винаги има ли нужда от СТОП или не.
    Същото е със скоростта, точна както е описано в статията, само че има още по странни забрани. На Цариградско ограничението е 80 - което нормално, все пак 130 е прекалено опасно - вече пуснаха и мотористите там, НО - караш си по 202-ра до ТЕЦ София, където около километър има три ленти + локално/не навсякъде/ и ограничението е 50 км/ч, та май и 40 имаше някъде. Има няколко светофара, но те са по-скоро пешеходни, а пешеходците в тази зона са кът. Там редовно висят на хранилка, защото като караш с 50 и имаш чувство, че си спрял, та се увличаш и наискаш газта.
  • 13 Симеон Тасев

    14 8 Отговор
    До автора

    Защо пишете по такива теми, дайте някоя готина статийка за яко БМВ или Лада да си коментираме с колегите
  • 14 123

    4 2 Отговор

    До коментар #5 от "ИНТЕРЕС БЪЛГАРСКИ":

    Няма никакъв такъв момент - под 10 градуса каучука на лятната гума става на пластмаса и най-малкото заледяване или мокро-хлъзгав път те праща в дерето. Ако ще да е чисто нова с 8 мм грайфер.
    Т. нар. всесезонки пък са най-лошия вариант - нито лятото, нито зимата могат да се сравняват със съответната сезонна гума. Тоест и в двата сезона си прецакан.
    По-добре, като искаш да пестиш си купи зимни гуми и си карай с тях и през лятото. Басните, как се разваляла зимната гума на горещия асфалт вече, може да я чуеш от търговците...

    Коментиран от #23

  • 15 Срещу този

    6 3 Отговор
    Абе умник да не би да сме имали столчета за децата едно време? Тебе в столче ли са те возили Радославчо?

    Коментиран от #18, #19

  • 16 Талят

    7 1 Отговор
    Карам си колата извън градско с 90км в час,изведнъж един дядо решава да се включи в движението без да се оглежда и ми отнема предимството.Аз за да не го блъсна отбивам и влизам в канавка,колата от едната страна е охлузена,както и да е.Извиках полиция и накрая кво стана,акт на него и акт на мене,защото съм напуснал пътя.По-добре значи да бях го блъснал ли?
  • 17 тфкъъули

    7 0 Отговор
    Публикувано във факти.бг: МПС без книжка - 100 лв и пак не се взимат точки
    е как да вземат на босия цървулите?
    на мене могат да ми крадът ролса всеки ден
    само микрата да не пипат:)))
  • 18 Чичу Ади

    3 2 Отговор

    До коментар #15 от "Срещу този":

    Едно време баща ти, по-известен на село като местния Кеке Розберг, си е карал АЗЛК Москвич-а 412 с 80-85км/ч и по пътя до селото на майка ти се е разминавал с поне още 3-4 коли. Днес не се кара с 80, а 120. Колите които ще разминеш са не 3-4, а 300-400.
  • 19 до 15 -ти

    0 1 Отговор

    До коментар #15 от "Срещу този":

    Виж какво 15-ти, когато към главния път има отбивка обикновенно ограничението на скоростта е 60км. Така че друг път не карай с 90 км, а спазвай ограниченията, и всичко ще е наред.
  • 20 Българин

    5 0 Отговор
    Както пише по нагоре в статията,че хал хабер си нямат от шофиране,то е ясно.Те си нямат хабер от нищо освен приватизиране безнаказано и всякакви други далавери.В това са най добри.Един пример: "Някой си "депутат" отишъл с народни пари на екскурзия в чужбина и видял,че колите са с светнати фарове и решил да въведе нещо ново и напълно безполезно,но ново.По статистика от както колите са с пуснати фарове смъртните случай са много повече и проблема тези тъпаци не разбраха,че не е в светлините,а в манталитета и глобите на шофьорите.
  • 21 ГОСТ

    4 2 Отговор
    Автора на статията явно е голям експерт по гумите....може би иска да каже всеки сезон да се купуват нови гуми,и то най добре от него или приближена на него фирма.....и да побързате,че то зимата минала.....
  • 22 Петър Иванов

    3 1 Отговор
    15 и 21 - редко заблудени сте. Статията е перфектно написана от човек, добре познаващ материята, който иска да предпази нас, себе си и дори такива като вас от катастрофи с фатален край. Повече трябва да се говори по темата и то точно от хора като Славчев, па дано поне 1/3 от прочелите материала да им влезе нещо в главата.

    Коментиран от #24

  • 23 Алфата

    2 1 Отговор

    До коментар #14 от "123":

    Знаеш ли какво се получава в един горещ августовски ден, в който на 50 градусовия асфалт е ливнал освежителен дъждец, а ти си със зимни гуми и се налага да спреш аварийно, или влезеш с голяма скорост в завой?! Същото, като с летни на -10 по леда!
  • 24 деди

    3 1 Отговор

    До коментар #22 от "Петър Иванов":

    Господа водач съм повече от 40 години и това което мога да кажа е следното .Последните промени са поредните глупости.Не желая да ги коментирам.Нужен е напълно нов правилник за движение по пътищата написан на достъпен разбираем език.Всекидневно се убеждавам че хората знаят елементарните правила за движение 60пъти се променя правилника и все по големи глупости се сътворяват.Само един пример спазете всички ограничения от София до Варна ище са ви нужни повече от 12 часа пътуване ако някой се смнява да пробва . Водачите са живи хора повечето с нормална нервна система но тя се разбива от нашите законотворци..................

    Коментиран от #27

  • 25 Morgoth

    3 0 Отговор
    Мотора на постоянните промени в наказанията за пътните нарушения от доста време насам е една герберка загубила дъщеря си заради моторист-идиот.
    Тя надали е особено компетентна не само за техническата част на автомобила, но и като водач изобщо. Но тя има своята мотивация за мъст срещу всички зад волана.
    При тези условия нали на очаваш адекватни промени?
  • 26 Онуфри

    1 0 Отговор
    Всеки който кара през зимата с летни гуми, е прост и опасен за движението. Всякакви фантасмагории по темата са излишни.
  • 27 Morgoth

    3 0 Отговор

    До коментар #24 от "деди":

    Правил съм опита да карам с разрешаната скорост - един път със София-Созопол и един път София-Плевен. Разликата е 20%. Няма да ти трябват 12 часа до Варна повярвай ми.
    Но когато под скоростта на комфорт идват други проблеми:
    - губиш внимание и започваш да се разсейваш - разбира се че спирането зависи от скоростта, но реакцията зависи от вниманието, ако реагираш дори само секунда по-късно, по-ниската скорост няма да те спаси
    - доспива ти се - дългото, бавно и монотонно шофиране в някои случаи може да се окаже по-опасно от превишената скорост - дори и да караш бързо, реагираш - може да е късно, но реагираш, докато заспал разчиташ само на оня горе да те пази
    - ставаш предпоставка за множество изпреварвания - чисто математически един водач каращ с 30 под средното причинява повече изпреварвания отколкото би направил водач каращ с 30 над средното, просто защото той остава на пътя по-дълго време, а изпреварванията са най-опасната маневра на пътя
    - губиш удоволствието от шофирането, което води до изнервяне, а от там и до глупости - изнервянето не е добър съветник на пътя
    Та като цяло - малоумните ограничения не са проблем за бързото стигане, но са проблем и то доста по-голям отколкото сме склонни да признаем.
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Кукундрелник

    0 0 Отговор
    Господата от парламента как могат да тълкуват следната случка : служебен автомобил, шофьора тръгва на път, полицията го спира и установява нарушение с което по правилник трябва да му свали рег номер. След сваляне на рег номер, фирмата собственик трябва да се лиши от своята собственост - ЗАЩО ?
    За пореден път се убеждавам че законодателите ни не мислят !