Хора, пътища, автомобили - имаше такова предаване или май още го има. По-важното обаче е, че пътища, автомобили и хора в България все още има, но докато първите две се увеличават, макар автомобилите да са предимно "нов внос", а пътищата - със съмнително качество, хората по тях намаляват. Голяма част емигрират, а немалко са и тези, които загиват нелепо при пътни инциденти.
А къде е държавата, която е длъжна да вземе мерки, за да намалеят катастрофите? Няма я. Абдикира и от пътищата, и от автомобилите, и от хората.
Това за съжаление е действителността, но от прозорците на парламента явно нещата изглеждат различно. Законодателите там са убедени, че предприемат сериозни мерки, преправят закони, играят си на това-онова и в крайна сметка смятат, че са си свършили работата. Това изобщо не е така! Поглеждайки някои от промените в Закона за движение по пътищата, които са в сила от 21 януари, веднага се открояват куп недомислици.
И понеже принципно ме влече техническата част на автомобилите, първото на което се спира погледът ми, е разделът "Гуми". Там е записано: "Налага се глоба 50 лева и се отнемат 6 контролни точки за управление на моторно превозно средство с износени или разкъсани гуми." Ами ако гумите ми не са разкъсани и са с дълбочина на протектора над 4 мм, но пък са летни и са произведени преди десетина години? Какво правим?
След като преди началото на зимата се вдигна страхотна шумотевица за това, че зимните гуми трябва да станат задължителни и много хора се втурнаха зорлем да си купуват, впоследствие депутатите решиха друго - зимните гуми няма да бъдат задължителни. Вместо това шофьорите ще могат да карат с гуми, чийто протектор е дълбок най-малко 4 мм.
Това, меко казано, малоумно решение със сигурност трябваше да бъде преразгледано, но не беше.
Очевидно е, че депутатите нямат никакво понятие от автомобилни гуми и техните характеристики. Или ако имат, тогава интересът е друг. Но защо не се обърнаха за съвет към експерти? Нямам отговор на този въпрос и явно не съм единствен. Веднага след приемането на новите (поредни и водещи до нищо) промени в Закона за движение по пътищата, разговарях с моя приятел и колега - автомобилния журналист Божан Бошнаков, който ми обърна внимание на още недомислици, свързани с новите правила.
Един от примерите е: Караш по Цариградско шосе със 130 км/ч - санкцията е глоба от 700 лева и отнемане на 16 точки от контролния талон. Освен това оставате и три месеца без книжка. Добре - строга, но справедлива мярка, нищо, че в слънчев летен ден и при по-рехав трафик едва ли е толкова опасно да се кара с горепосочената скорост по Цариградско шосе.
Много по-опасно е например неправилното изпреварване и неспазването на предимство, но за тези нарушения глобата, предвидена в ЗДП, е едва 20 лв, като не се отнемат никакви точки от талона. Пак ще попитаме - защо?
В наша анкета читателите посочват неспазването на предимство като най-наболял проблем. Да не говорим, че за движение в бус лентата глобата е 50 лева, а за управление на МПС без книжка - 100 лв и пак не се взимат точки. Излиза, че всеки, който има зелена банкнота с образа на Алеко, си е истински щастливец. Господа бъдещи законотворци, добре е да навлезете по-дълбоко и професионално в тематиката, защото от решенията ви зависят човешки животи. Не може при превозване на деца в нарушение на изискванията (разбирай щастливо тичащи из купето при магистрална скорост) глобата отново да е само 50 лева и да не е предвидено отнемане на контролни точки.
Всичко това ни води до един-единствен извод - промените са ги мислили хора, които хал хабер си нямат, нито от автомобили, нито от пътища, нито пък от хора. И за какво им е, като се возят в немски премиум автомобили, управлявани от професионалисти от НСО и въпросните депутати на практика не участват в движението по друг начин. Кои тогава са истинските наглеци на пътя?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
P.S.
Българската държава е абдикирала от българските пътища!
ФАКТИ.bg настоява за истинска държавна власт, ред и контрол по пътищата. Прекалено много станаха автонаглеците и КАНЦЕРИТЕ* по българските улици!
*ФАКТИ.bg нарича КАНЦЕР всеки индивид, който подобно на ракова клетка, живее, пътува, размножава се, ползва обществени ресурси, но не се съобразява с останалите индивиди, не спазва законите, не образова себе си и децата си и егоистично паразитира върху обществения организъм.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Брадчеда
11:15 25.01.2017
2 Миро
11:17 25.01.2017
3 Караиванов
11:38 25.01.2017
4 гостенче
11:57 25.01.2017
5 ИНТЕРЕС БЪЛГАРСКИ
Тоест закона може и трябва да обхваща цялата територия на страната!
Въпроса със скоростта е доста дискусионен . Ограниченията на скоростта не са променяни от 40-50 години а колкото и да ни е остарял авто парка колите имат много по-различни характеристики от тогава просто спират по- бързо!
При промяна на стационарните камери/докато не ги научат водачите/ често се стига до извода че автомобилите 100% нарушават ограничението ! Тогава въпроса е защо това ограничение е толкова след като колите минават без проблем с по висока скорост ???
Има сериозни подозрения че ако се премахнат тези изкуствено създадени "хранилки " работните места в КАТ ще бъдат овакантени!
Коментиран от #10, #14
12:22 25.01.2017
6 Георги
12:53 25.01.2017
7 Някой
13:02 25.01.2017
8 66 55
Коментиран от #12
13:59 25.01.2017
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 тони
До коментар #5 от "ИНТЕРЕС БЪЛГАРСКИ":
Ограниченията на скоростта не са променяни от 40-50 години, защото законите на физиката не са се променяли от тогава насам.14:19 25.01.2017
11 големи мислители сте
- Цариградско, лято , рехав трафик, 130 км/ч и изведнъж автобус се включва от спирка и избутва атомобила от средната лета в най-лява с например 40км/ч. Или пукаш гума и помиташ хората по тротоара или чакащи на спирката. Това не е магистрала.
- Как се вземат точки на човек който няма шоф.книжка?
14:59 25.01.2017
12 123
До коментар #8 от "66 55":
Не е едно и също нещо. Явно не си карал до сега автомобил. На знак стоп спираш оглеждаш се и преминаваш. Не се спазва много, защото обикновено има видимост и просто само намаляваш скоростта, като при знак пресичане на път с предимство. А червеният светофар означава, че ти стоиш и не мърдаш, а перпендикулярния трафик се движи - ако не спреш - сигурна катастрофа. И на фона на това за по-опасната ситуация 20 лева глоба, за другата - 100. Още повече, че е доста спорно винаги има ли нужда от СТОП или не.Същото е със скоростта, точна както е описано в статията, само че има още по странни забрани. На Цариградско ограничението е 80 - което нормално, все пак 130 е прекалено опасно - вече пуснаха и мотористите там, НО - караш си по 202-ра до ТЕЦ София, където около километър има три ленти + локално/не навсякъде/ и ограничението е 50 км/ч, та май и 40 имаше някъде. Има няколко светофара, но те са по-скоро пешеходни, а пешеходците в тази зона са кът. Там редовно висят на хранилка, защото като караш с 50 и имаш чувство, че си спрял, та се увличаш и наискаш газта.
15:32 25.01.2017
13 Симеон Тасев
Защо пишете по такива теми, дайте някоя готина статийка за яко БМВ или Лада да си коментираме с колегите
15:39 25.01.2017
14 123
До коментар #5 от "ИНТЕРЕС БЪЛГАРСКИ":
Няма никакъв такъв момент - под 10 градуса каучука на лятната гума става на пластмаса и най-малкото заледяване или мокро-хлъзгав път те праща в дерето. Ако ще да е чисто нова с 8 мм грайфер.Т. нар. всесезонки пък са най-лошия вариант - нито лятото, нито зимата могат да се сравняват със съответната сезонна гума. Тоест и в двата сезона си прецакан.
По-добре, като искаш да пестиш си купи зимни гуми и си карай с тях и през лятото. Басните, как се разваляла зимната гума на горещия асфалт вече, може да я чуеш от търговците...
Коментиран от #23
15:42 25.01.2017
15 Срещу този
Коментиран от #18, #19
15:47 25.01.2017
16 Талят
15:47 25.01.2017
17 тфкъъули
е как да вземат на босия цървулите?
на мене могат да ми крадът ролса всеки ден
само микрата да не пипат:)))
15:49 25.01.2017
18 Чичу Ади
До коментар #15 от "Срещу този":
Едно време баща ти, по-известен на село като местния Кеке Розберг, си е карал АЗЛК Москвич-а 412 с 80-85км/ч и по пътя до селото на майка ти се е разминавал с поне още 3-4 коли. Днес не се кара с 80, а 120. Колите които ще разминеш са не 3-4, а 300-400.18:00 25.01.2017
19 до 15 -ти
До коментар #15 от "Срещу този":
Виж какво 15-ти, когато към главния път има отбивка обикновенно ограничението на скоростта е 60км. Така че друг път не карай с 90 км, а спазвай ограниченията, и всичко ще е наред.20:21 25.01.2017
20 Българин
20:31 25.01.2017
21 ГОСТ
20:35 25.01.2017
22 Петър Иванов
Коментиран от #24
21:48 25.01.2017
23 Алфата
До коментар #14 от "123":
Знаеш ли какво се получава в един горещ августовски ден, в който на 50 градусовия асфалт е ливнал освежителен дъждец, а ти си със зимни гуми и се налага да спреш аварийно, или влезеш с голяма скорост в завой?! Същото, като с летни на -10 по леда!22:02 25.01.2017
24 деди
До коментар #22 от "Петър Иванов":
Господа водач съм повече от 40 години и това което мога да кажа е следното .Последните промени са поредните глупости.Не желая да ги коментирам.Нужен е напълно нов правилник за движение по пътищата написан на достъпен разбираем език.Всекидневно се убеждавам че хората знаят елементарните правила за движение 60пъти се променя правилника и все по големи глупости се сътворяват.Само един пример спазете всички ограничения от София до Варна ище са ви нужни повече от 12 часа пътуване ако някой се смнява да пробва . Водачите са живи хора повечето с нормална нервна система но тя се разбива от нашите законотворци..................Коментиран от #27
22:37 25.01.2017
25 Morgoth
Тя надали е особено компетентна не само за техническата част на автомобила, но и като водач изобщо. Но тя има своята мотивация за мъст срещу всички зад волана.
При тези условия нали на очаваш адекватни промени?
08:43 26.01.2017
26 Онуфри
08:43 26.01.2017
27 Morgoth
До коментар #24 от "деди":
Правил съм опита да карам с разрешаната скорост - един път със София-Созопол и един път София-Плевен. Разликата е 20%. Няма да ти трябват 12 часа до Варна повярвай ми.Но когато под скоростта на комфорт идват други проблеми:
- губиш внимание и започваш да се разсейваш - разбира се че спирането зависи от скоростта, но реакцията зависи от вниманието, ако реагираш дори само секунда по-късно, по-ниската скорост няма да те спаси
- доспива ти се - дългото, бавно и монотонно шофиране в някои случаи може да се окаже по-опасно от превишената скорост - дори и да караш бързо, реагираш - може да е късно, но реагираш, докато заспал разчиташ само на оня горе да те пази
- ставаш предпоставка за множество изпреварвания - чисто математически един водач каращ с 30 под средното причинява повече изпреварвания отколкото би направил водач каращ с 30 над средното, просто защото той остава на пътя по-дълго време, а изпреварванията са най-опасната маневра на пътя
- губиш удоволствието от шофирането, което води до изнервяне, а от там и до глупости - изнервянето не е добър съветник на пътя
Та като цяло - малоумните ограничения не са проблем за бързото стигане, но са проблем и то доста по-голям отколкото сме склонни да признаем.
08:57 26.01.2017
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Кукундрелник
За пореден път се убеждавам че законодателите ни не мислят !
18:24 26.01.2017