Технологичният авангардизъм се е превърнал в клише, без което специализираната преса трудно коментира Citroёn. Предвид богатата история на френската марка в областта на иновациите и нетрадиционните конструкторски решения такова отношение е напълно обяснимо. Клишетата обаче често подвеждат и наследникът на Xantia дава красноречив пример за това. С5 развенчава напълно предубеждението, че в Citroёn са на “вие” с надеждността.
Французите никога не са робували на традициите не само в техническо отношение. Каноните на класическия дизайн също рядко ги тревожат и С5 не прави изключение. Още с появата си на кориците на специализираните издания външността му предизвика противоречиви оценки. Някои го харесаха, други оприличиха "физиономията" му на рибешка, но равнодушни нямаше. Всички бяха съгласни също така и за комфортния салон, увеличеното вътрешно пространство в сравнение с Xantia, грамадния багажник и разумната цена. В положителната част от баланса на модела точки натрупа и обстоятелството, че в Citroёn бяха започнали работа по отстраняването на неминуемите детски болести дълго преди официалната премиера на С5. Шест години по-късно може да се твърди, че инженерите на компанията са постигнали много от желаните резултати. Когато бяха публикувани първите отчети за отказите и повредите, както и рейтингите на TUV, се оказа, че макар да не е отличник, френският хечбек не само не отстъпва на германските си конкуренти, а дори изпреварва много от тях. Това до голяма степен обяснява защо моделът се разпродава със скорост от 900 000 бройки годишно.
Макар да са твърди поддръжници на двуобемната
каросерия
при проектирането на С-петицата франсетата са се постарали да докарат силуета като на седан. Това не повлиява по никакъв начин на използваемия обем, но за сметка на това хваща окото на по-консервативни купувачи. Подобно на предшественика си, френският хечбек не изпитва никакви трудности с борбата срещу корозията. Купето е напълно галванизирано.
Комфортът винаги е свирел първа цигулка при французите, а С5 е направо симфония
Осигурява на пътниците отлично ниво на пасивната безопасност, като след модернизацията през 2004 г. дори превърна С5 в абсолютен шампион с 36 от 37 възможни точки в краштестовете на EuroNCAP. Тогава моделът претърпя не само визуални промени, а и доста подобрения. Пропуски като липсващата чистачката на задното стъкло и заяждащите брави на вратите останаха в миналото.
Собствениците на по-стари Citroёn-и са наясно с удобствата и комфорта, които всеки модел на френската марка притежава. Дори те обаче биха били инзенадани от качествата на системата Hydractive, с която разполага С5. Принципно активното хидравлично
окачване
не се различава от предишните си две издания, но работи още по-култивирано и се отличава с непозната до този момент надеждност. Състои се от шест сфери, хидравлични цилиндри, помпа, датчици за положението на каросерията и електроклапани на изпълнителните механизми. За разлика от миналото, всички те работят безотказно и проблеми, доколкото ги има, може да създаде по-скоро управляващият електронен блок. Системата позволява ръчно регулиране на клиренса от 90 до фантастичните 230 мм, но главното є предназначение е да се грижи сама за стабилността и комфорта в зависимост от скоростта и състоянието на пътната настилка. Блокът за управление постоянно събира информация от датчици за виброускорението и дава сигнал за пълнене или изпразване на хидравличните цилиндри, които контролират разстоянието между пътя и каросерията. Високочестотните вибрации от дребни неравности се гасят от хидравличните сфери, а сериозните дефекти на пътя се компенсират чрез постоянна промяна на нивото на работната течност в цилиндрите. Окачването има и спортен режим, в който към работата на останалите компоненти се включват две допълнителни сфери. Те контролират крена при движение с висока скорост в завой. Hydractive 3 функционира изключително бързо и ефективно. Нуждае се единствено от планово обслужване на 60 000 км или пет години, след което течността LHS трябва да бъде подменена. Отплаща се с уникална возия и управляемост без аналог в този клас.
Надеждността и икономичността на френските дизелови
двигатели
са пословични. Внедряването на Common rail системите преди десет години хвърли известна сянка върху тяхната репутация заради несъвършенствата на новата технология. С5 обаче се оборудва с HDi-мотори от ново поколение, които се справят значително по-добре от предшествениците си. Неприятности може да създава единствено некачествената нафта, която често предизвиква откази на регулаторите на налягането, инжекторите и помпата. Същият аргумент се чува и против избора на двулитровата бензинова версия с непосредствено впръскване на горивото (HPi) и мощност 140 к.с. Дизеловите мотори с обем 2.0 и особено 2.2 литра (107 и 133 к.с.) обаче неслучайно генерират огромна част от продажбите на модела. Ако за тези агрегати са полагани грижи, покупката на бензинова модификация се обезсмисля. 1.8-литровият вариант (116 к.с.) се задъхва с толкова голям автомобил, двулитровата (136 к.с.) върви добре, но харчи много бензин и масло, а топмоделът с трилитров V6 и 207 коня автоматично излиза от сметките заради експлоатационните си разходи.
По повод избора на
трансмисия
ераклиите за С5 обикновено ще чуят само един съвет - далеч от автоматиците. Французите кой знае защо са нарекли четиристепенната кутия "адаптивна". Всъщност към работата є трябва да привиква водачът, а не както се предполага - орбатното. Освен това автоматът се нуждае от смяна на маслото на всеки 50 000 км, а не на 80 000, както сочат инструкциите. В противен случай собственикът рискува болезнено скъп ремонт. С три думи - не си струва.
Комбито е в състояние да поеме невъобразими количества багаж. Регулируемият клиренс улеснява товаренето
Както всеки съвременен автомобил, С5 изисква квалифицирана поддръжка и отговорно отношение. Моделът е доказателство, че дори френската
електроника
може да бъде достатъчно надеждна, но само при строго спазване на инструкциите на производителя. Всеки ненужен риск като пропускане на смяната на свещите на 30 000 км, например, може да има плачевни резултати - в конкретния случай "заминал" модул на запалването, който представлява четири обединени високоволтови трансформатора с твърде солена цена.
Citroёn C5 си има недостатъци, но определено може да се препоръча. Както вече стана дума, клишетата често подвеждат.
Справка за модела
|
|
Citroёn C5 (D6FZ)
|
|
История
|
|
Март 2001 | Citroёn представя наследника на Xantia. С5 се оборудва с 1.8-, 2.0- и 3.0-литрови бензинови мотори с мощност 116, 136/140 и 207 к.с. съответно. Дизелите са с обем 2.0 и 2.2 литра с мощност 107 и 133 к.с. |
Юни 2001 | Дебютира комбиверсията Break |
Октомври 2004 | Моделът е подложен на фейслифт. Промените засягат предната и задната оптика, както и подобрения по конструкцията. Започва монтирането на 1.6-и 2.0-литрови HDi мотори с мощност 109 к.с. и 136 к.с. съответно |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател
|
3 310 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
1 985 EUR
|
Динамо
|
449 EUR
|
Стартер
|
272 EUR
|
Водна помпа
|
67 EUR
|
Ауспух (без катализатор)
|
260 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
169 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
126 EUR
|
Фар (комплект)
|
320 EUR
|
Калник
|
320 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
|
ЦЕНИ НА СТАРО
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2004
|
2003
|
2002
|
2001
|
2000
|
Citroёn C5 1.8 X
|
4
|
85/116
|
20 530
|
11 550
|
10 050
|
8 650
|
7 250
|
-
|
Citroёn C5 1.8 SX
|
4
|
85/116
|
22 430
|
12 650
|
11 050
|
9 450
|
7 950
|
-
|
Citroёn C5 1.8 Crystal
|
4
|
85/116
|
21 260
|
-
|
10 350
|
8 950
|
-
|
-
|
Citroёn C5 1.8 VSX
|
4
|
85/116
|
24 000
|
13 600
|
11 850
|
-
|
-
|
-
|
Citroёn C5 2.0 SX
|
4
|
100/136
|
23 930
|
13 550
|
11 900
|
10 050
|
8 650
|
-
|
Citroёn C5 2.0 Automatic Exclusive
|
4
|
100/136
|
27 730
|
15 800
|
13 750
|
11 900
|
10 100
|
-
|
Citroёn C5 2.0 Crystal
|
4
|
100/136
|
22 760
|
-
|
11 100
|
9 500
|
-
|
-
|
Citroёn C5 2.0 VSX
|
4
|
100/136
|
25 500
|
14 450
|
12 600
|
-
|
-
|
-
|
Citroёn C5 2.0 Exclusive
|
4
|
100/136
|
26 430
|
15 050
|
13 200
|
-
|
-
|
-
|
Citroёn C5 HPi Exclusive
|
4
|
103/140
|
27 130
|
-
|
13 500
|
11 600
|
9 950
|
-
|
Citroёn C5 3.0 V6 Exclusive
|
4
|
152/207
|
30 380
|
17 400
|
15 300
|
13 250
|
11 450
|
-
|
Citroёn C5 2.0 HDi X
|
4
|
79/107
|
21 880
|
12 600
|
10 750
|
9 850
|
8 650
|
-
|
Citroёn C5 2.0 HDi SX
|
4
|
79/107
|
24 180
|
14 050
|
12 100
|
11 100
|
9 750
|
-
|
Citroёn C5 2.0 HDi Crystal
|
4
|
79/107
|
23 510
|
-
|
11 200
|
10 100
|
-
|
-
|
Citroёn C5 2.0 HDi VSX
|
4
|
79/107
|
25 750
|
14 750
|
12 800
|
-
|
-
|
-
|
Citroёn C5 2.2 HDi SX
|
4
|
98/133
|
26 130
|
-
|
13 150
|
12 300
|
10 750
|
-
|
Citroёn C5 2.2 HDi Exclusive
|
4
|
98/133
|
28 480
|
-
|
14 400
|
13 450
|
11 750
|
-
|
Citroёn C5 2.2 HDi SX
|
4
|
98/133
|
26 330
|
15 100
|
13 100
|
-
|
-
|
-
|
Citroёn C5 2.2 HDi VSX
|
4
|
98/133
|
27 230
|
15 650
|
13 550
|
-
|
-
|
-
|
Citroёn C5 2.2 HDi Exclusive
|
4
|
98/133
|
28 680
|
16 500
|
14 300
|
-
|
-
|
-
|
Citroёn C5 Break 1.8 X
|
5
|
85/116
|
21 430
|
12 400
|
10 700
|
9 150
|
8 150
|
-
|
Citroёn C5 Break 1.8 SX
|
5
|
85/116
|
23 330
|
13 600
|
11 800
|
10 100
|
8 950
|
-
|
Citroёn C5 Break 2.0 SX
|
5
|
100/136
|
24 830
|
14 550
|
12 650
|
10 950
|
9 700
|
-
|
Citroёn C5 Break 2.0 Automatic Exclusive
|
5
|
100/136
|
28 630
|
16 900
|
14 700
|
12 800
|
11 550
|
-
|
Citroёn C5 Break 2.0 HPi Exclusive
|
5
|
103/140
|
28 030
|
-
|
14 100
|
12 200
|
11 050
|
-
|
Citroёn C5 Break 3.0 V6 Exclusive
|
5
|
152/207
|
31 280
|
18 250
|
15 650
|
13 500
|
12 150
|
-
|
Citroёn C5 Break 2.0 HDi X
|
5
|
79/107
|
22 780
|
13 450
|
11 550
|
10 150
|
9 350
|
-
|
Citroёn C5 Break 2.0 HDi SX
|
5
|
79/107
|
25 080
|
14 900
|
12 850
|
11 300
|
10 400
|
-
|
Citroёn C5 Break 2.2 HDi SX
|
5
|
98/133
|
27 030
|
-
|
14 200
|
12 850
|
11 600
|
-
|
Citroёn C5 Break 2.2 HDi Exclusive
|
5
|
98/133
|
29 380
|
-
|
15 300
|
13 650
|
12 250
|
-
|
Citroёn C5 Break 2.2 HDi VSX
|
5
|
98/133
|
28 130
|
16 650
|
14 500
|
-
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Citroёn C5 (D6FZ)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Citroёn C5 (D6FZ)
|
|
Работен обем
|
1 560-2 946 куб. см
|
Мощност
|
90-207 к. с. |
Максимална скорост
|
175-234 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
15.8-8.7 сек.
|
Renault Laguna (G)
|
|
Работен обем
|
1 598-2 946 куб. см
|
Мощност
|
100-207 к. с. |
Максимална скорост
|
152-235 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.2-7.2 сек.
|
Opel Vectra (C)
|
|
Работен обем
|
1 598-3 175 куб. см
|
Мощност
|
100-211 к. с. |
Максимална скорост
|
180-248 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.9-7.5 сек.
|
Ford Mondeo (B5Y)
|
|
Работен обем
|
1 798-2 967 куб. см
|
Мощност
|
90-223 к. с. |
Максимална скорост
|
177-243 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.7-7.4 сек.
|