Ако човек иска да накара кола да се движи бързо, монтажът на механичен нагнетател изглежда удачна идея. Същото важи и за турбокомпресора. Най-логичен обаче си остава вариантът да бъдат използвани и двете “кислородни маски” за двигателя. Точно него са избрали инженерите на абсолютно неизвестната до този момент датска компания Zenvo Automotive. Миналата седмица тя оповести на света за своя ST1, суперкар с почти фантастични технически параметри и динамични показатели.
Чудото на северняшката инженерна мисъл се задвижва от надлъжно разположен пред задния мост 7.0-литров вулкан. Благодарение на двойното принудително пълнене осемцилиндровото изчадие бълва 1 104 к.с. и въртящ момент от 1 430 Нм при 4 500 об/мин. За радост на традиционалистите, според които истинският автомобил трябва да има три педала, мощността се предава на задния мост посредством шестстепенна скоростна кутия с хидравличен диференциал с повишено триене. С такова въоръжение ускорението до 100 км/ч за точно три секунди не учудва никак. Максималната скорост е ограничена по електронен път на 375 км/ч. Въпреки това простите изчисления показват, че Zenvo ST1 може да прекоси Дания за около 18 минути.
Появата на толкова амбициозен проект от страна без почти никакви традиции в областта на спортното автомобилостроене хваща със свалени гащи дори най-тесните специалисти в бранша. Zenvo Automotive е създадена през 2004 г. е едничката цел да изстреля на пазара изработен на ръка суперкар, който да покаже, че в Дания няма нищо гнило. Прототипите вече са преминали всички тестове и продажбите започват догодина. Щастието да притежават северния циклон обаче ще се усмихне на едва 15 кандидата, които ще бъдат одобрявани предварително. Това очевидно обезсмисля всякакви въпроси относно цената.
От Zenvo са особено настоятелни в подчертаването на произхода на автомобила. В съобщението до пресата постоянно се натъртва, че е 100-процентово датски продукт. Патриотична гордост лъха също така и от хвалбите за хипермодерните съоръжения, с които разполагала компанията, избора на изцяло местни доставчици и не на последно място от работата на дизайнерите. Постиженията им трябва да се признаят, макар че ST1 изглежда като красиво отроче от хипотетичната любовна връзка между Audi R8 и Nissan GT-R. Най-хубавото е, че разполага с повече мощност от техните табуни, взети заедно.Димитър Димитров