Да построиш суперавтомобил с двете си ръце в Чехословакия през 70-те години на миналия век звучи като налудничава идея. Иван Лабашка обаче не се отказва от мечтата си да създаде собствена кола в стила на Lamborghini Countach.
След като отбива военната си служба през 1978 г., самоукият конструктор използва натрупания опит от ремонти на селскостопанска техника, купува с връзки стара Tatra 613 и се захваща за работа в малък гараж. Осем години по-късно се ражда Grafit, най-бързият чешки автомобил.
Лабашка изработва самостоятелно тръбната рама на бъдещата суперкола. Панелите на каросерията са от фибростъкло, но къде от находчивост, къде от финансови съображения, Иван избира иновативен метод за изработката им. Калъпите за отливането им са направени от... бетон.
Успоредно с работата по колата Лабашка опипва почвата за узаконяването ѝ. Grafit е напълно готов през 1986 г., но получава разрешение да се движи по пътищата чак след идването на демокрацията през 1991-ва.
Чешкият Countach тежи 1 500 кг. Двигателят е 3.5-литров V8 с въздушно охлаждане. Развива 168 к.с. и задвижва задните колела през четиристепенна ръчна скоростна кутия.
Иван Лабашка кара колата като ежедневен автомобил и катастрофира няколко пъти. В крайна сметка решава, че би било по-лесно да подмени цялата каросерия, вместо да я ремонтира.
Новото купе на Grafit е изработено от въглеродни нишки. Прибиращите се фарове отстъпват място на конвенционални, а двигателят вече е от Tatra 700. 4.4-литровият V8 развива доста по-сериозните 400 к.с. при 7 500 об/мин и 450 Нм при 6 000 об/мин, а скоростната кутия е петстепенна.
Олекнал с 50 кг заради карбоновата каросерия, Grafit става значително по-бърз. Благодарение на модифицираните предавателни числа максималната скорост на различните предавки са съответно 87, 149, 204, 269 и 341 км/ч, но Лабашка предпочита скромността и посочва максимална скорост 325 км/ч.
Днес Grafit редовно участва в различни шоута, събори на екзотични автомобили и състезания.