За любителите на автомобилната история името Tatra със сигурност значи повече от производител на едни от най-добрите камиони в света. Преди да бъде впрегната в конструирането на суперлимузини за новите народни водачи след Втората световна война, чешката компания е една от най-прогресивните и авангардни автомобилни марки в света. По-късно, през годините на комунизма, дори скудоумното планово стопанство не успява да потъпче конструкторския талант на инженерите на Копривнице. В резултат от работата им през втората половина на миналия век се раждат едни от най-нестандартните и смели автомобили, видели серийно производство в световен мащаб. Разбира се, става дума за суперлуксозните Т613 и Т700 със задноразположен V-образен осемцилиндров двигател с традиционното за марката въздушно охлаждане.
Онези от читателите на "Авто пазар", които са попадали на статията за Innotech Mysterro в тази рубрика, несъмнено знаят и кой е Вацлав Крал. Фантастичният дизайн на чешкия суперкар от бр. 220 е именно негово дело. Mysterro обаче съвсем не е първият опит на стилиста от страната на пилзенското пиво във водите на спортното автомобилостроене. Още в зората на демокрацията Крал получава поръчка от раздържавяваното вече предприятие Tatra да проектира външността на изцяло нов суперавтомобил, базиран на възли и агрегати от дребносерийните лимузини Т613.След няколко месеца работа през 1991 г. за пръв път е показан MTX V8 - прототип за бъдещ елитен суперкар с марката Tatra. Зад обозначението MTX стоят инициалите на Metalex. Тази пражка компания с над 30-годишна традиция в областта на специализираното автомобилостроене е натоварена с изработката на болида. От основаването й през 1969 г. дело на Metalex са над 170 прототипа и оптимизирани версии на съществуващи модели за състезателни и други нужди. Главният инженер на фирмата Петр Болд разработва пространствена рама от стоманени профили, върху която са залепени панели от композитни материали. Конструкцията е класическа и няма кой знае какви особености, но за сметка на това далеч не е по силите на което и да било предприятие от бившия комунистически блок по онова време.
Традиционна за елитното спортно автомобилостоерене е и концепцията на новата ултра-Tatra. Двигателят - модел Т623, а по-късно и Т624 - е разположен напречно пред задния мост и задвижва задните колела, като умишлено е избрано разпределение на масата в съотношение 44:56 % в полза на задницата. Първоначално монтираният силов агрегат от Tatra 613 също претърпява извесна намеса от страна на Metalex. Чешката компания отдавна си е спечелила реноме на един от най-опитните тунингмайстори на почти всякакви цивилни модели от соцлагера. Подготвени от нейните инженери "Лади" са печелили неведнъж шампионата на Чехословакия в миналото. Те успяват да "извадят" още 20 к.с. над стандартните 200 на 3.9-литровия мотор. В по-късните се версии Tatra MTX V8 се екипира с по-малкия, но по-мощен 3.5-литров двигател на Т700. Оборудван с инжекцион Bosch K Jetronic, той развива над 300 коня, като в най-високо форсираните версии, използвани за пейскар по време на състезания, достига дори 330 к.с. Така обзаведена, Tatra MTX V8 безпроблемно достига максимална скорост от близо 270 км/ч.
За жалост ултра-Tatra-та така и не достига до серийно производство. Продадени са общо пет бройки, чиито собственици са анонимни. Една кола от модела и досега се грижи за реда по време на стартове от чешкия шампионат по автомобилизъм. Tatra все още произвежда автомобили, макар и в крайно ограничени серии от по 5-6 коли годишно - както винаги с V-образен осмак с въздушно охлаждане, разположен отзад.
Технически характеристики
|
Двигател:
Диаметър на цилиндъра/ход на буталото: Работен обем: Обем на цилиндъра:
Горивна система: Степен на стъстяване: Максимална мощност: Максимален въртящ момент: Специфична мощност: Габарити, дължина/широчина/височина: База: Предна/задна колея: Клиренс: Трансмисия: Маса: Специфична маса: Спирачки отпред/отзад: Максимална скорост: Ускорение от 0 до 100 км/ч: |
Димитър ДИМИТРОВ
AvtoMitak@avto.bg
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА