Last news in Fakti

14 Октомври, 2013 10:47 24 319 12

Чували ли сте за Tatra-та на Сталин?

  • tatra-
  • 600-
  • tatraplan-
  • сталин

 

Днес, много малко хора си спомнят, че 1949 година е била особено важна за бившия СССР. Именно тогава "братушките" отбелязват 70-тата годишнина на другаря Сталин, а страните от бившия социалистически блок се надпреварват да поднасят на Вожда достойни подаръци. Чехословакия не прави изключение. Чехите решават да подарят на Сталин автомобил и след обстоен анализ на продукцията на марките Skoda, Aero и Tatra се спират на луксозното изпълнение Tatra 600 Tatraplan - един модел, появил се на бял свят година по-рано.
Естествено властимащите хора в Чехословакия не се спират на базов модел, а залагат на един шедьовър на дизайнера Йозеф Содомка, който по онова време е известен с разработката на кабриолети. Така се стига до логичния избор на открит вариант. Проблемът е в цялостния дизайн на модела 600, който се характеризира с плавни линии особено в задната част. За лимузината това не е проблем, но за откритата версия се оказва сериозно затруднение.
За задната част на луксозното кабрио е назначен да отговаря конструктора Йозеф Ржиха, който решава да се откаже от високия капак със странични въздухозаборници. Нововъведението представлява плосък капак, който идеално пасва на версията кабриолет. Другите изменения са свързани с изменени задни калници и интегрирането на жълти фарове против мъгла в радиаторната решетка. Когато всичко е готово, колата е боядисана в специалния многослоен емайлиран цвят "слонова кост".
Решението за това какъв да бъде интериора също търпи доста изменения, докато в крайна сметка се стига до избора на червена кожа. Арматурното табло и волана остават бели. Промени са направени и по основните възли и агрегати. Цялото дъно на автомобила е удължено и подсилено, което води и сериозна промяна в окачването. Техническите характеристики на автомобила можете да видите във видеото най-долу.
Премиерата на екземпляра, предназначен за подарък на Сталин е през лятото на 1949 година в Прага. На 7 октомври същата година в чехословашката столица е направено тържествено предаване на Tatra-та на представители от СССР. На 22 декември 1949 година, в Москва, лично президента на Чехословакия Антонин Запотоцкий връчва кабриолета Tatraplan и още куп други подаръци на юбилейния комитет, отговорен за великото събитие. За съжаление не е известно дали Сталин се е возил дори и един път на уникалната открита кола.
Няколко месеца след тържествата, автомобила се озовава в Политехническия музей, където стои като експонат до 1955 година. През 1979-а, 30 години след като Tatraplan пристига в Москва, автомобилът отново е изнесен през граница. Заслугата е на тогавашния представител на Tatra в Москва, който връща колата обратно в Чехословакия. От тогава Tatraplan участва с голям успех в различни изложения и става притежание на музея на марката. Уникалната открита Tatra 600 е произведена в един-единствен екземпляр и днес представлява особен интерес, не само в автомобилен аспект, но и от гледна точка на политико дипломатичните отношения в бившия соц. лагер.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 skier

    14 3 Отговор
    Едва ли има две мнения по въпроса. Това е уникален автомобил. Днешните дизайнери няма как измислят такъв.

    Коментиран от #2

  • 2 БМВ БЪЛГАРИЯ

    3 11 Отговор

    До коментар #1 от "skier":

    То има как но няма смисъл и никой не иска да го прави.Няма смисъл от нова кола която изглежда като от преди 50-60 години..
  • 3 БМВ БЪЛГАРИЯ

    1 5 Отговор
    И има супер тъпо име Tatra винаги ме е дразнело
  • 4 Бай Иван

    2 2 Отговор
    С удоволствие бих карал такава кола,стига да има кой да ми я подари.Колата е с въздушно охлаждане и честно казано според мен си е доста красива дори за съвременните стандарти.Но ще е доста скъпа.
  • 5 Методи Методиев

    2 1 Отговор
    Татра е била изключитленто развита технологично в онези времена.Дори днес тази фирма е на световно ниво със своите тежкотоварни автомобили. Аз знаех за това, че след Втората световна война, Татра извесно време е произвеждала луксозни возила, но този шедьовър ми взе сърцето. Въздушно охлаждане, изключителен дизайн, премереност в пропорциите и на много по-високо ниво от американските кораби с безмислени и ненужни криле, претрупани брони и т.н.

    Коментиран от #6

  • 6 Виктор Христов

    2 2 Отговор

    До коментар #5 от "Методи Методиев":

    "...Татра е била изключително развита технологично в онези времена..."

    ХА ХА ХА

    "...много по-високо ниво от американските кораби.."

    ХА ХА ХА

    Трябва да ходиш да се прегледаш при психиатър Методи.

    а относно Татрата, притежава очарованието на старите коли, но е далеч от красивите форми. Прилича на леген





    Коментиран от #7

  • 7 Бай Иван

    2 0 Отговор

    До коментар #6 от "Виктор Христов":

    А ти защо не погледнеш американските коли произведени през 1949г и да ги сравниш с Татрата! Със сигурност тогава ,ще ти се стори по красива.
  • 8 Alfist

    1 0 Отговор
    Някак си прилича на Сталин, не смятате ли?
  • 9 PROFESIONALISTA

    2 0 Отговор
    Колата е била уникална, но Сталин не се е возил в нея - няма как да окаже доверие на нещо извън руските си танкове и да признае, че чехите могат да правят коли по-добре от родните... А камионите Татра са били номер едно във военните действия- много здрави и издръжливи с много малко обслужване, проходими и даже по-икономични от руските. Но просто тогава са били малко и недостатъчно... Докато лимузините Татра са пълна излагация- здрави и некапризни, но много ревящи и некомфортни заради въздушното охлаждане и с голям разход на гориво и малък ресурс...
  • 10 Бай Иван

    0 1 Отговор
    Е добре де може и да не е от най красивите ,но замислете се ако излезете с нея на улицата дали ще се намери и един минувач който да остане безразличен към вас и да не се обърне да ви проследи с поглед. А с коя от съвременните Дачии , Шевролети,Рендета и не знам си какви ,ще ви се случи това?
  • 11 Бай Иван

    0 1 Отговор
    Ми то всички коли по онова време са били доста некачествени.Ладата имаше междуремонтен пробег 220 000км, Москвича 130000км. Представете си при сегашните натоварвания и среден пробег на един автомобил който наистина се кара на всеки 2 години да правите основен ремонт на двигателя!

    Коментиран от #12

  • 12 Shmeker

    1 0 Отговор

    До коментар #11 от "Бай Иван":

    Да ама има лади на по 400 000 км. без ремонт. Сега нали се сещаш, че има и хубави масла на пазара, едно време само м10д.