През 70-те и 80-те години на миналия век европейците и американците трудно различаваха японските автомобили. С малки изключения в онези времена нямаше особено значение дали става дума за Nissan, Toyota, Honda или Mazda. Тези марки все още не бяха популярни извън родината си, а недотам сполучливият дизайн на колите им си приличаше до такава степен, че за обикновения западняк бе също толкова трудно да разпознава азиатските модели, колкото и да назове поименно министрите от кабинета на Ясухиро Накасоне само по снимка.
Времената обаче се менят и някогашните новаци отдавна са сред най-силните играчи в автомобилната индустрия. От скромно-неугледния дизайн на японските коли също са останали единствено спомени. Понякога обаче сходствата във физиономиите на някои от тях все така объркват европееца. На автосалона в Париж през 2002-ра много от посетителите кръстосваха между щандовете на Mazda и Honda, за да схванат разликите между новата "шестица" и седмото поколение на Accord. След 8 години двата автомобила може да обърка само пълен дилетант, но приликите в свъсения хищен "поглед" на фаровете, във формата на радиаторна решетка и в атлетичният силует все още се набиват на очи.
На пръв поглед между Accord и 6 може да се сложи знак за равенство и заради други особености. Двата модела са ориентирани към еднаква клиентела и залагат на спортен имидж. Целят се в купувачи с активен начин на живот и обещават динамика на пътя. Honda-та обаче е по-скъпа както като нова, така и на вторичния пазар. Може да се намери във версия седан и комби, но не се произвежда с
каросерия
хечбек, какъвто предлага Mazda. При пряко сравнение между двата автомобила започва да личи на какво се дължи разликата в цената. Купето на Accord е сглобено безупречно и не дава никакви шансове на корозията, докато "шестицата" проявява някои слабости - главно по пода и веждите на задните калници. През 2005-а Mazda модернизира модела и проблемите с ръждата са решени, но при оглед на коли, произведени преди фейслифта, не е зле да се внимава за поразени участъци. Корозия по каросерията на Honda-та пък е недвусмислено свидетелство за удар и некачествен ремонт.
С по-солидна изработка се отличава и
салонът
на Accord. Интериорът му е оформен е по-сдържано, докато при "шестицата" изглежда по-ярко и динамично. Материалите също са по-качествени при Honda-та, но чисто сибуктивно Mazda-та създава по-силно усещане за уют. Сглобката е на ниво и при двата модела, а оборудването работи с типична японска прецизност и безотказност.
Единственото дребно изключение са неизпревностите на датчика за наличие на пътник на предната седалка при някои "мазди" отпреди модернизацията. "Шестицата" определено отстъпва на Accord по отношение на звукоизолацията.
Преградата на моторния отсек, задните арки на колелата и вратите пропускат много повече шумове. Обща особеност и на двата автомобила е недотам добрата видимост назад, която се дължи на вирнатата кърма.
Honda-та и Mazda-та предлагат аналогичен вътрешен обем. На задната седалка могат да се возят и по трима пасажери, макар че пълен комфорт се гарантира само на двама. Достъпът до салона дава лека преднина на "шестицата" заради по-тесните задни врати на Accord. Същото важи и за багажника. Разликата от 50-ина литра не се усеща толкова остро, но задният капак на Honda-та отстъпва по практичност и височина на борда.
Справка с каталожните данни на двата модела дава преднина на Mazda. "Шестицата" се оборудва с повече и по-разнообразни
двигатели
сред които има и V6 от Ford. От друга страна в Honda никога не са разчитали на количество. Accord се екипира само с три мотора, но пък за сметка на това удачно подбрани така, че да покриват потенциалните нужди на максимално широк кръг купувачи. Honda-та очаквано печели предимство и по отношение на динамиката. Нейните задвижващи агрегати имат по-висока литрова мощност, което гарантира на модела по-впечатляващи характеристики въпреки пасива от 100-150 кг. Думата си казва и системата за изменение на фазите на газоразпределението. Такава липсва при двулитровите мотори на Mazda до 2005 г. Дизеловите модификации са сполучлив избор и въпреки че Honda няма традиции в тази област, нафтовите модификации на Accord се препоръчват от всички.
Съществени забележки се чуват много рядко за двигателите и на двата автомобила. Обслужването им обаче не е от най-евтините. Accord се нуждае от регулиране на клапаните на всеки 45 000 км заради липсата на хидравлични компенсатори. По заводски спецификации неговите мотори трябва да се експлоатират със свещи с иридиеви накрайници, които не са никак евтини, а в български условия издържат по 40 000 км. Добре е да се следи за чистотата на радиаторите на Honda-та (на охлаждането и климатика). Ако питите им се затлачат с мръсотия, възниква риск от прегряване.
Ако се изключи комби-вариантът на Mazda6 с двойно предаване, който се среща доста рядко, и двата модела са типични представители на масовия среден клас с преден задвижващ мост. Honda е един от малкото производители в световен план, които продължават да разработват сами автоматичните си
скоростни кутии
Това може би обяснява не само по-голямата им механична здравина в сравнение с аналогичните възли при Mazda, а и далеч по-съвременните им характеристики. Автоматите на Accord разполагат с адаптивна програма, която се настройва към стила на водача, и освен това са напаснати много по-добре към особеностите на двигателите. "Шестицата" се оборудва с "мързелива" трансмисия, която има само 4 предавки и понякога изненадва неприятно с неработоспособрост на две от тях. Ако предишният собственик и бил почитател на активния пилотаж, не са изключени и проблеми със синхронизаторите на 3-та и 4-та скорост на шестстепенната механична трансмисия.
Двата японски модела са ориентирани към динамичния стил на шофиране, което обяснява настройките на
ходовата част
Honda-та обаче стига по-далеч в спортните амбиции и се отличава с по-шлифовано пътно поведение в гранични режими. Нейната стабилизираща система също е по-"либерална" и се намесва по-рядко, отколкото при Mazda. "Шестицата" отстъпва по ходови качества, но би се харесала повече на по-улегнали водачи.
Accord печели повече точки по отношение на здравината на ходовата част. Капиталовложения радко се налагат преди навъртането на 120 000 км, а основните детайли по предницата издържат по 200 000 и повече километра. "Шестицата" изисква дребни ремонти като смяна на втулки на стабилизаторите на всеки 60 000 км. Като цяло обаче също може да се похвали със здраво шаси, което няма нужда от ремонти поне 150 000 км.
Accord и 6 са колкото еднакви, толкова и различни автомобили. Всяка от двете японки си има предимства и недостатъци. Mazda-та отстъпва като качество на изпълнението и ходови характеристики, но струва по-малко и се поддържа по-евтино. Honda-та пък не е толкова практична и вози по-твърдо, но печели състезанието с чудесните двигатели, по-модерните технологични решения и най-вече с образцовата надеждност.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
Mazda6 (GG/GY)
ИСТОРИЯ
Юни 2002 | Започват продажбите на Mazda6, наследник на 626. Моделът се предлага във версии седан, хечбек и комби. За задвижване се предлагат бензинови двигатели с обем 1.8, 2.0 и 2.3 литра и мощност 120, 141 и 166 к.с. съответно. Двулитровият турбодизелов агрегат има модификации със 121 и 136 к.с. Предлага се и комби с двойно предаване и мощност 162 к.с. |
Септември 2005 |
Дебютира спортната версия MPS с 260 к.с |
Септември 2007 | На автосалона във Франкфурт е представено второто поколение на модела. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
4 790 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 3 880 EUR |
Динамо | 930 EUR |
Стартер | 430 EUR |
Водна помпа | 385 EUR |
Ауспух (комплект) | 380 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 195 EUR |
Накладки (предни дискови) | 165 EUR |
Фар (комплект) |
150 EUR |
Калник | 410 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Mazda6 2.0 CD /136 к. с./, произведен 2002 г.
Honda Accord (CL7/CL9)
ИСТОРИЯ
Януари 2003 | Започват продажбите на седмото поколение Honda Accord. Моделът се предлага с каросерия седан или комби и 2.0 и 2.4-литрови бензинови двигатели (155 и 190 к.с. съответно). На японския и някои европейски пазари се продава също модификацията Type R с двулитров двигател K20A с мощност 220 коня. |
Септември 2003 |
Моторната гама се обогатява с с 2.2-литров турбодизел с Common rail и мощност 140 к.с. |
Ноември 2005 | Моделът е подложен на лека модернизация. |
Март 2008 | Дебютира осмата генерация Accord. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
4 686 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 3 052 EUR |
Динамо | 534 EUR |
Стартер | 408 EUR |
Водна помпа | 289 EUR |
Ауспух (без катализатор) | 321 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 368 EUR |
Накладки (предни дискови) | 85 EUR |
Фар (комплект) |
160 EUR |
Калник | 375 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Honda Accord 2.0 /155 к. с./, произведен 2003 г.