Отидете към основна версия

5 Ноември, 2019 18:46, обновена 5 Ноември, 2019 18:46 28 868 26

Защо няма 16-цилиндрово BMW

  • bmw-
  • v16-
  • двигател-
  • goldfish

През 1987 г. BMW пуска в продажба първия германски 12-цилиндров автомобил след Втората световна война. Той помага неимоверно на марката в имиджов план, тъй като по това време доминиращите конкуренти от Mercedes-Benz могат да предложат най-много V8 - S600 W140 ще се появи едва четири години по-късно.

В края на 80-те години обаче в Мюнхен имат още по-грандиозни амбиции. Под ръководството на тогавашния шеф на двигателостроителния отдел на компанията Карл Хайнц Ланге е разработен един от най-внушителните силови агрегати в историята на BMW.

16-цилиндровият мотор получава прякора Goldfish и успява да се побере в предния кош на флагманската лимузина 7er E32. Построен е на базата на 12-цилиндровия M70 чрез добавяне на още четири цилиндъра при запазване на 60-градусовия ъгъл между блоковете.

Goldfish има работен обем от 6 651 см3 и степен на сгъстяване 8.8:1. При стендовите замервания показва мощност от 408 к.с., но сведенията за пиковия въртящ момент са противоречиви - според различните източници той варира от 613 до 637 Нм.

16-цилиндровото чудовище се оказва прекалено дълго и за да пристъпят към пътни изпитания, баварците са принудени да модифицират сериозно седмѝцата. Тъй като под предния капак няма достатъчно място, цялата охладителна система е преместена в багажника.

Въздухът постъпва през странични "джобове", покрити с кожуси от фибростъкло. Заради необходимостта от отвори в задницата се налага да бъде променена и формата на стоповете. Вместо с автоматична трансмисия експерименталната баварка е снабдена с механична скоростна кутия от купето 8er.

По време на тестовете 16-цилиндровото BMW успява да ускори от 0 до 100 за 6 секунди, а максималната скорост превишава 300 км/ч. За сравнение 750i спринтира от място до 100 за 7.4 сек., а при 250 км/ч сработва ограничителят.

Макар че успяват да доведат проекта Goldfish до готовност за серийно производство, в BMW са принудени да се откажат от идеята за 16-цилиндрова лимузина. Рентабилността на подобна модификация е твърде съмнителна, а и над европейското автомобилостроене започват да надвисват облаците на драстични ограничения, продиктувани от грижата за околната среда.

По същата причина догонващия си проект за 16-цилиндрова S-Klasse с индекс 800 SEL изоставят и от Mercedes-Benz. За разлика от щутгартските си съперници обаче BMW съхранява и до днес "Златната рибка" като спомен за времената, когато инженерите имаха пълна свобода и не цепеха басма на счетоводителите.

Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 42 гласа.

Свързани новини