Last news in Fakti

5 Ноември, 2019 18:42, обновена 5 Ноември, 2019 18:51 28 865 26

Защо няма 16-цилиндрово BMW

  • bmw-
  • v16-
  • двигател-
  • goldfish

През 1987 г. BMW пуска в продажба първия германски 12-цилиндров автомобил след Втората световна война. Той помага неимоверно на марката в имиджов план, тъй като по това време доминиращите конкуренти от Mercedes-Benz могат да предложат най-много V8 - S600 W140 ще се появи едва четири години по-късно.

В края на 80-те години обаче в Мюнхен имат още по-грандиозни амбиции. Под ръководството на тогавашния шеф на двигателостроителния отдел на компанията Карл Хайнц Ланге е разработен един от най-внушителните силови агрегати в историята на BMW.

Защо няма 16-цилиндрово BMW

16-цилиндровият мотор получава прякора Goldfish и успява да се побере в предния кош на флагманската лимузина 7er E32. Построен е на базата на 12-цилиндровия M70 чрез добавяне на още четири цилиндъра при запазване на 60-градусовия ъгъл между блоковете.

Goldfish има работен обем от 6 651 см3 и степен на сгъстяване 8.8:1. При стендовите замервания показва мощност от 408 к.с., но сведенията за пиковия въртящ момент са противоречиви - според различните източници той варира от 613 до 637 Нм.

Защо няма 16-цилиндрово BMW

16-цилиндровото чудовище се оказва прекалено дълго и за да пристъпят към пътни изпитания, баварците са принудени да модифицират сериозно седмѝцата. Тъй като под предния капак няма достатъчно място, цялата охладителна система е преместена в багажника.

Въздухът постъпва през странични "джобове", покрити с кожуси от фибростъкло. Заради необходимостта от отвори в задницата се налага да бъде променена и формата на стоповете. Вместо с автоматична трансмисия експерименталната баварка е снабдена с механична скоростна кутия от купето 8er.

Защо няма 16-цилиндрово BMW

По време на тестовете 16-цилиндровото BMW успява да ускори от 0 до 100 за 6 секунди, а максималната скорост превишава 300 км/ч. За сравнение 750i спринтира от място до 100 за 7.4 сек., а при 250 км/ч сработва ограничителят.

Защо няма 16-цилиндрово BMW

Макар че успяват да доведат проекта Goldfish до готовност за серийно производство, в BMW са принудени да се откажат от идеята за 16-цилиндрова лимузина. Рентабилността на подобна модификация е твърде съмнителна, а и над европейското автомобилостроене започват да надвисват облаците на драстични ограничения, продиктувани от грижата за околната среда.

Защо няма 16-цилиндрово BMW

По същата причина догонващия си проект за 16-цилиндрова S-Klasse с индекс 800 SEL изоставят и от Mercedes-Benz. За разлика от щутгартските си съперници обаче BMW съхранява и до днес "Златната рибка" като спомен за времената, когато инженерите имаха пълна свобода и не цепеха басма на счетоводителите.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 42 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 сектант

    74 51 Отговор
    именно затова 1.3 тце на дъстър е 4 цилиндъра с ввт технологията взета от нисан ГТР и наподобява хонда Витек. След 4 хиляди оборота влизам в светлинен тунел и се появява Хан Соло!

    Коментиран от #10, #13, #22

  • 2 ФауВе

    40 28 Отговор
    Проектът е спрян заради повтарящ се дефект. Счупена биела винаги на седми цилиндър. Нещо с резонанса ще да е било.

    Коментиран от #3, #15

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Японеца

    10 20 Отговор
    Некадърниците, пак провалиха бенве!
  • 5 Жабата

    28 20 Отговор
    Щото ша бута много маслоо
  • 6 бмв

    42 98 Отговор
    Който кара различна кола от бмв е тъп селянин.

    Коментиран от #11, #14, #20

  • 7 Кошмар с БМВ

    14 7 Отговор
    Тоя 16 цилиндъра ще гори от 4х4 на 1000!
  • 8 Васил

    36 32 Отговор
    БМВ знаиш ли колко ми пука за мнението ти, то само комплексарите си взимат тези коли !
  • 9 немски боклуци

    45 43 Отговор
    Те един нормален безпроблемен двигател не могат да направят, че 16 цилиндров ли
  • 10 Въх

    20 4 Отговор

    До коментар #1 от "сектант":

    Фантазията ти е в безкрайноста бе секта!!!
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Tanos

    8 8 Отговор

    До коментар #1 от "сектант":

    Смени хапчетата брат, с тия вече не си интересен.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 ФауВе

    23 10 Отговор

    До коментар #2 от "ФауВе":

    Не мога да повярвам, колко хора са ми дали +. Този коментар го написах само за да проверя колко разбирачи има в тоя форум. Дефектът, който описах наистина съществува, но въобще не е на този мотор, а на 12 цилиндров мотор от миналото и на друга марка. Все пак гледам, че има няколко човека, които с минусите си са засвидетелствали, че не се водят по мнението на масата, а разчитат на собствени знания. Поздрави за тях.

    Коментиран от #21

  • 16 Бмвеецът

    23 11 Отговор
    Комплексарите карат бмв а некомплексарите си купуват опел корса,форд фиеста и други подобни лимузини:)))
  • 17 Успех

    15 5 Отговор
    И по същото време се готви един мн по-голям звер - Лотус Омега редови шестак с битурбо и ги сцепва.
    Поздрави от Лотус.
  • 18 Новобранец

    15 0 Отговор
    Имат и още един 9 литра 16 цилиндров мотор (770 к.с и 1,491 н.м.) поставян в Rolls-Royce Phantom за филма Джони Инглиш. По-късно колата я купува Роуън Аткинсън и продължава да я кара редовно.
  • 19 Ивайло

    41 3 Отговор
    Публикувано във факти.бг: BMW съхранява и до днес "Златната рибка"като спомен за времената, когато инженерите имаха пълна свобода и не цепеха басма на счетоводителите. За жалост тези времена отдавна отминаха!!! Колите едно време се правеха от инженерите и не се е жалело откъм материал и качество!!! Затова бяха дълговечни и още се движат без проблем екземпляри от онази епоха!!! А за днешната еднократна ширпотреба не искам да говоря ВЪОБЩЕ!!! Марките не са това, което бяха!!! Точка!!!
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Morgoth

    16 0 Отговор

    До коментар #15 от "ФауВе":

    При липса на коментари мога да ти кажа какво са мислили хората, които са те оценили: Плоюсовете са казали "човека разбира и е решил да ни осведоми", минусите - "тоя пък многознайко на какъв ми се прави". А номер 3 най-вероятно не е употребил думата "многознайко" :)
  • 22 🐸 🐸 🐸

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "сектант":

    Доста изчаткал тип
  • 23 Баба

    5 8 Отговор
    За тези 16 цилиндъра, специално БМВ собствениците ще трябва да доливат по 5-6 галона масло , че си е е**ло това. Нали говорим за бмв
  • 24 Иван

    8 2 Отговор
    Ех, това златно време, бе, когато инженерите не са цепели басма на счетоводител и те! Такова време никога не е имало, но упорито се налага мит някакъв, че съществувало. Винаги въпросът е бил за пари, просто до едно време хората са гледали да продават най-вече качествено, после започват да измерват количествено продажбите и т.н., за да се стигне до днешно време, когато конкуренцията е така силна, че трябва да се пресмята един период на употреба и след това стоката да се изхвърля... Няма "Златно време на автомобилните инженери", сега се създават много повече нови проекти за втомобили и нови видове превозни средства, откогато и да било преди...
  • 25 гошо

    0 0 Отговор
    Харесва ми завършекът на статията! Носталгия!
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.