Новини

Защо няма 16-цилиндрово BMW

Публикувана: 5 Ноември, 2019 18:42 Обновена: 5 Ноември, 2019 18:46
26 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 26635
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.1 от 41 гласа.

През 1987 г. BMW пуска в продажба първия германски 12-цилиндров автомобил след Втората световна война. Той помага неимоверно на марката в имиджов план, тъй като по това време доминиращите конкуренти от Mercedes-Benz могат да предложат най-много V8 - S600 W140 ще се появи едва четири години по-късно.

В края на 80-те години обаче в Мюнхен имат още по-грандиозни амбиции. Под ръководството на тогавашния шеф на двигателостроителния отдел на компанията Карл Хайнц Ланге е разработен един от най-внушителните силови агрегати в историята на BMW.

16-цилиндровият мотор получава прякора Goldfish и успява да се побере в предния кош на флагманската лимузина 7er E32. Построен е на базата на 12-цилиндровия M70 чрез добавяне на още четири цилиндъра при запазване на 60-градусовия ъгъл между блоковете.

Goldfish има работен обем от 6 651 см3 и степен на сгъстяване 8.8:1. При стендовите замервания показва мощност от 408 к.с., но сведенията за пиковия въртящ момент са противоречиви - според различните източници той варира от 613 до 637 Нм.

16-цилиндровото чудовище се оказва прекалено дълго и за да пристъпят към пътни изпитания, баварците са принудени да модифицират сериозно седмѝцата. Тъй като под предния капак няма достатъчно място, цялата охладителна система е преместена в багажника.

Въздухът постъпва през странични "джобове", покрити с кожуси от фибростъкло. Заради необходимостта от отвори в задницата се налага да бъде променена и формата на стоповете. Вместо с автоматична трансмисия експерименталната баварка е снабдена с механична скоростна кутия от купето 8er.

По време на тестовете 16-цилиндровото BMW успява да ускори от 0 до 100 за 6 секунди, а максималната скорост превишава 300 км/ч. За сравнение 750i спринтира от място до 100 за 7.4 сек., а при 250 км/ч сработва ограничителят.

Макар че успяват да доведат проекта Goldfish до готовност за серийно производство, в BMW са принудени да се откажат от идеята за 16-цилиндрова лимузина. Рентабилността на подобна модификация е твърде съмнителна, а и над европейското автомобилостроене започват да надвисват облаците на драстични ограничения, продиктувани от грижата за околната среда.

По същата причина догонващия си проект за 16-цилиндрова S-Klasse с индекс 800 SEL изоставят и от Mercedes-Benz. За разлика от щутгартските си съперници обаче BMW съхранява и до днес "Златната рибка" като спомен за времената, когато инженерите имаха пълна свобода и не цепеха басма на счетоводителите.

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.1 от 41 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
сектант
1 Отговор
именно затова 1.3 тце на дъстър е 4 цилиндъра с ввт технологията взета от нисан ГТР и наподобява хонда Витек. След 4 хиляди оборота влизам в светлинен тунел и се появява Хан Соло!

Коментиран от #10, #13, #22


Оценка:
-51 +74

ФауВе
2 Отговор
Проектът е спрян заради повтарящ се дефект. Счупена биела винаги на седми цилиндър. Нещо с резонанса ще да е било.

Коментиран от #3, #15


Оценка:
-28 +40

3
Този коментар е премахнат от модератор
Японеца
4 Отговор
Некадърниците, пак провалиха бенве!

Оценка:
-20 +10

Жабата
5 Отговор
Щото ша бута много маслоо

Оценка:
-20 +28

бмв
6 Отговор
Който кара различна кола от бмв е тъп селянин.

Коментиран от #11, #14, #20


Оценка:
-98 +41

Кошмар с БМВ
7 Отговор
Тоя 16 цилиндъра ще гори от 4х4 на 1000!

Оценка:
-7 +13

Васил
8 Отговор
БМВ знаиш ли колко ми пука за мнението ти, то само комплексарите си взимат тези коли !

Оценка:
-31 +35

немски боклуци
9 Отговор
Те един нормален безпроблемен двигател не могат да направят, че 16 цилиндров ли

Оценка:
-42 +44

Въх
10 Отговор

До коментар #1 от "сектант":


Фантазията ти е в безкрайноста бе секта!!!

Оценка:
-4 +20

11
Този коментар е премахнат от модератор
12
Този коментар е премахнат от модератор
Tanos
13 Отговор

До коментар #1 от "сектант":


Смени хапчетата брат, с тия вече не си интересен.

Оценка:
-8 +8

14
Този коментар е премахнат от модератор
ФауВе
15 Отговор

До коментар #2 от "ФауВе":


Не мога да повярвам, колко хора са ми дали +. Този коментар го написах само за да проверя колко разбирачи има в тоя форум. Дефектът, който описах наистина съществува, но въобще не е на този мотор, а на 12 цилиндров мотор от миналото и на друга марка. Все пак гледам, че има няколко човека, които с минусите си са засвидетелствали, че не се водят по мнението на масата, а разчитат на собствени знания. Поздрави за тях.

Коментиран от #21


Оценка:
-10 +23

Бмвеецът
16 Отговор
Комплексарите карат бмв а некомплексарите си купуват опел корса,форд фиеста и други подобни лимузини:)))

Оценка:
-10 +22

Успех
17 Отговор
И по същото време се готви един мн по-голям звер - Лотус Омега редови шестак с битурбо и ги сцепва.
Поздрави от Лотус.

Оценка:
-5 +14

Новобранец
18 Отговор
Имат и още един 9 литра 16 цилиндров мотор (770 к.с и 1,491 н.м.) поставян в Rolls-Royce Phantom за филма Джони Инглиш. По-късно колата я купува Роуън Аткинсън и продължава да я кара редовно.

Оценка:
-0 +14

Ивайло
19 Отговор
Публикувано във факти.бг: BMW съхранява и до днес "Златната рибка"като спомен за времената, когато инженерите имаха пълна свобода и не цепеха басма на счетоводителите. За жалост тези времена отдавна отминаха!!! Колите едно време се правеха от инженерите и не се е жалело откъм материал и качество!!! Затова бяха дълговечни и още се движат без проблем екземпляри от онази епоха!!! А за днешната еднократна ширпотреба не искам да говоря ВЪОБЩЕ!!! Марките не са това, което бяха!!! Точка!!!

Оценка:
-3 +40

20
Този коментар е премахнат от модератор
Morgoth
21 Отговор

До коментар #15 от "ФауВе":


При липса на коментари мога да ти кажа какво са мислили хората, които са те оценили: Плоюсовете са казали "човека разбира и е решил да ни осведоми", минусите - "тоя пък многознайко на какъв ми се прави". А номер 3 най-вероятно не е употребил думата "многознайко" :)

Оценка:
-0 +16

🐸 🐸 🐸
22 Отговор

До коментар #1 от "сектант":


Доста изчаткал тип

Оценка:
-0 +3

Баба
23 Отговор
За тези 16 цилиндъра, специално БМВ собствениците ще трябва да доливат по 5-6 галона масло , че си е е**ло това. Нали говорим за бмв

Оценка:
-8 +5

Иван
24 Отговор
Ех, това златно време, бе, когато инженерите не са цепели басма на счетоводител и те! Такова време никога не е имало, но упорито се налага мит някакъв, че съществувало. Винаги въпросът е бил за пари, просто до едно време хората са гледали да продават най-вече качествено, после започват да измерват количествено продажбите и т.н., за да се стигне до днешно време, когато конкуренцията е така силна, че трябва да се пресмята един период на употреба и след това стоката да се изхвърля... Няма "Златно време на автомобилните инженери", сега се създават много повече нови проекти за втомобили и нови видове превозни средства, откогато и да било преди...

Оценка:
-2 +7

гошо
25 Отговор
Харесва ми завършекът на статията! Носталгия!

Оценка:
-0 +0

26
Този коментар е премахнат от модератор
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка