Отидете към основна версия

755 0

WSBK - Пръв поглед към 2010

  • супербайк-
  • мото гп

Само преди няколко години Световния Супербайк определено бе в криза. Производителите просто не участваха отблъснати от правилата, които позволяваха само 750 куб. см за 4 цилиндровите машини. Шампионата се доминираше от една и съща марка - Дукати, често първата 10-тина състезатели караха именно такъв мотоциклет. Вярно, и тогава имаше каране на лимита, изпреварвания и напрегнати състезания (много по-малко от тези години обаче), но световният фокус бе изместен в друга посока - първите страшно интересни години на Мото ГП.

През 2004 година обаче правилата се промениха, позволиха 4 цилиндрови 1000 кубикови мотори, което върна в играта страхотните японски производители. От подиум, запазен само Дукати, състезанията се превърнаха в оспорвана борба, в която Хонда, Сузуки, Ямаха, Дукати и други се бореха за всеки сантиметър на пистата. Световния Супербайк се възроди и възвърна своите фенове благодарение на една простичка промяна в правилата, която осигури зрелището, което публиката търси.

Днес след звезди като Бен Спийс, Нори Хага и компания, Супербайкът е в силата. Толкова много производители ще се борят за титлата, нови марки (БМВ, Априлия) ще се борят да докажат, че могат да бъдат сред топ отбороите, а много млади и не толкова млади състезатели ще се борят за всяка стотна от секундата. Категорично е, че ни чака един ужасно интересен сезон, а тази седмица ни дава възможност да надзърнем за първи път какво всъщност става из отборите, които се събраха на пистата Рикардо Тормо край Валенсия за тестове.

Дори толкова рано, изненадите започнаха. Всъщност всеки трябва да внимава с такива изказвания, просто защото това е един от най-комплексните спортове, който е на практика непредвидим. През първия ден изненадата в падока беше най-доброто време, дадено от Леон Хазлем. Благодарение на кариера, криволичаща между Британския и Световния Супербайк, някои специалисти решиха, че неговите късмет и най-добри дни са отминали. Леон показа точно обратното обаче и фактите говорят точно това - той е на 26, кара в заводския тим на Сузуки и определено има чистата скорост да се бори за победи, а защо не и за титлата. Последното ще зависи от няколко голями неизвестни - на първо място конкуретноспособността на машината на Сузуки. Първите индикации са, че развитието на мотора върви отлично е скоростта е там, но все пак нека си припомним, че дори астрономическата 2010 година все още не е дошла, а камо ли новия сезон. Потенциалът обаче е там! На второ място е, разбира се, представянето на самия Хазлем. Не рядко сме виждали пилот, снабден с най-добрата машина, който просто не взима максимума от нея. Най-бистрия пример за това може би не Юкио Кагаяма, който през сезон 2005 караше Сузуки, които тогава бяха класи над конкуренцията. Въпреки това японецът падаше често, друг път не можеше да намери точните настройки, което дори не му даде шанс да се бори за титлата със своя съотборник Трой Корсър.

За да бъдеш победител, най-важната дума е постоянство. Това е и фактът, който трябва да се търси в тези тестове. Често виждаме еднодневни сензации, които разбиват рекорд на тестове, но по-дълбок поглед показва, че всъщност са били на квалификационни гуми и нямат същото постоянство през сезона. Затова най-важното нещо, което трябва да се наблюдава идните месеци са именно сериите от обиколки, където си проличава умението да се настрои състезателна машина и да се кара на близко до лимита в продължение на дълго време. Това е една черта присъща на всички велики състезали. През 2004 година на Филип Айлънд например Роси направо разруши опозицията като спечели състезанието с над 5 секунди въпреки, че бе наказан с 10 секунди!!! Изненада? Може би, но специалистите бяха следели квалификацията и знаеха, че докато останалите състезатели се бореха за пол, Роси набираше информация и записа над 30 (!) поредни обиколки, всяка от тях в границата от секунда около рекорда на пистата и последните ужасно близко.

Това е една особеност, която до известна степен е видима в работата на Макс Биаджи тези дни. Фокусът на работата на тимът на Априлия бе поставен в развитието на предното окачване Олинс, тестваха се различни настройки, за да се оптимизира работата с новия компонент. Биаджи развиваше скоростта си постепенно, винаги ужасно бърз, докато накрая на деня не записа най-доброто време - 1 минута и 33 секунди (време, което само преди години се достигаше само с мотор 500 или Мото ГП). Стилът му предразполага за това постоянство, когато настройките на мотора са точни. Това е един проблем, който и в Супербайк, и в Мото ГП възпрепятства Биаджи за истински щурм на титлата. Римският император може да бъде страшно бърз на определен ден, въпросът е колко често може да има тези дни. В миналото сме виждали как се опитва да компенсира и липсата на скорост на мотоциклета с чисто пилотиране, риск, който доведе до доста падания, просто „екскурзиите" отвъд лимита са опасни, особено, когато се бориш за Световна титла.

Трябва да се отбележи, че на 3-то, 4-то и 5-то място са Кал Крътлоу (Ямаха), Джонатан Реа (Хонда) и Джеймс Тоузлънд (Ямаха). Разликата между тях е микроскопична, времената им варират между 1 мин. 34.1 и 34.3 секунди. Това е силен индикатор, че както последните няколко години, ще имаме солидна борба за всяко едно място на подиума. Зарадвах се да видя и завръщането на Джеймс Тоузланд, който се чувстваше като у дома си след дългото отсъствие в Мото ГП. Интересно е, че той до последно се бореше да остане в Мото ГП, но с не особено впечатляващите представания и невероятното темпо на Бен Спийс, това се оказа невъзможно. Лесно е да се обвинява, но трябва да си припомним как всичко зависи от ситуацията в тима и как само няколко незначителни на пръв поглед елементи могат да значат разликата между победа и 15-то място. Само преди няколко години например Марко Меландри побеждаваше в частния отбор Хонда Гресини, а едвам се домогваше до 14-то място, когато смени отбора си (въпреки че отново бе на мотор победител). За Тоузланд е окуражаващ факта, че се е върнал към скорост, работата в отбора кипи. Джеймс е Световен Шампион и ще търси всеки начин да се докаже и да добави още една титла!

По всички показатели ни чака още един вълнуващ сезон и можете да бъдете сигурни, че от Мото Зоната ще можете да получите подробна информация за случващото се на пистата и извън нея.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Болид от Формула 1 срещу Супербайк

    Битката мотор срещу автомобил съществува откакто са се появили тези машини. В последно време обаче автомобилите, които могат да се противопоставят на ...
    10.04.2016
    4 459
    3
  • Електрически мотоциклет срещу автомобил

    Видеото, което ви представяме, всъщност е промоционален клип на електрическия суперавтомобил Citroen Survolt, но в него участва и електрическия суперб ...
    27.09.2010
    3 036
    11
  • BMW с рекорд за 1539 продадени мотора

    BMW обяви рекорд в продажбите си за първите три месеца на 2010 година. Немския мотоциклетен производител е продал 1539 мотора, което е двойно повече в ...
    16.04.2010
    7 474
    6
  • WSBK - резултати от предстартовата тест сесия

    В Австралия на пистата Филип Айлънд завърши официалната предсезонна тест сесия на Световния шампионат по мотоциклетизъм World Superbike. Най - добре ...
    25.02.2010
    929
    7
  • Aprilia RSV4 с цветовете на Alitalia

      Aprilia направи официално представяне на своя състезателен мотоциклет в Световния Супербайк Шампионат WSBK 2010, RSV4 оцветен с логото на Alita ...
    10.02.2010
    2 183
    6