За какво трябва да внимават шофьорите на автомобили и кемпери, както и мотористите и колоездачите, когато са на път по време на гръмотевична буря? Германският автомобилен клуб ADAC дава съвети и информация за рисковете и поведението в такава ситуация. Те се отнасят до водачите на автомобили, кабриолети, кемпери, мотори и колела. Това предаде Motor 1.
Ако шофирате по време на гръмотевична буря, трябва да очаквате лоша видимост, градушка, силен вятър, аквапланинг, счупени клони и други препятствия на пътя. Мълнията обаче удря автомобила изключително рядко. Ако това се случи, каросерията действа като така наречения Фарадеев кафез. Затвореният метален корпус ви пази, като отклонява мълниите по повърхността и настрани, обясняват от автомобилния клуб. Независимо от това, след удара от мълния не докосвайте метални части в интериора, които са свързани с каросерията.
Автомобилът, електрониката и гумите могат да бъдат повредени при удара. Като цяло, при гръмотевична буря в никакъв случай не трябва да паркирате на високи места, трябва да затворите прозорците и шибидаха, както и да приберете всички антени, доколкото е възможно.
В случай, че шофирате кабриолет, трябва да затворите покрива. Тогава принципът на Фарадеевия кафез също важи. Причината за това е, че почти всички конструкции на конвертируеми покриви имат рамка от метални профили, които отклоняват удара към земята.
Пътуващите в кемпери по време на гръмотевична буря трябва да затворят прозорците, вратите и сгъваемите покриви, както и да забравят за миенето на съдове или взимането на душ. Освен това, не трябва да забравят да извадят 230-волтовия кабел от външната страна на караваната и да не докосват метални елементи и части от обзавеждането на кемпера.
Мотоциклетистите или велосипедистите нямат Фарадеев кафез около тях. Въпреки това, за тях счупените клоните, предметите на улицата, силният вятър, градушката и лошата видимост са по-опасни от мълниите. Също така, те трябва да избягват по-високите места, дърветата, както и металните конструкции като огради или решетки. Ако е възможно, колоездачите и мотористите трябва да застанат под мост или навес и да бъдат на разстояние от мотора или велосипеда си.