25 Юли, 2020 13:00 14 137 18

Какво да правим, когато шофираме по време на гръмотевична буря

  • adac-
  • авто-
  • гръмотевици

Съветите на ADAC се отнасят до водачите на автомобили, кабриолети, кемпери, мотори и колела

Какво да правим, когато шофираме по време на гръмотевична буря - 1
Снимка: Shutterstock

За какво трябва да внимават шофьорите на автомобили и кемпери, както и мотористите и колоездачите, когато са на път по време на гръмотевична буря? Германският автомобилен клуб ADAC дава съвети и информация за рисковете и поведението в такава ситуация. Те се отнасят до водачите на автомобили, кабриолети, кемпери, мотори и колела. Това предаде Motor 1.

Ако шофирате по време на гръмотевична буря, трябва да очаквате лоша видимост, градушка, силен вятър, аквапланинг, счупени клони и други препятствия на пътя. Мълнията обаче удря автомобила изключително рядко. Ако това се случи, каросерията действа като така наречения Фарадеев кафез. Затвореният метален корпус ви пази, като отклонява мълниите по повърхността и настрани, обясняват от автомобилния клуб. Независимо от това, след удара от мълния не докосвайте метални части в интериора, които са свързани с каросерията.

Автомобилът, електрониката и гумите могат да бъдат повредени при удара. Като цяло, при гръмотевична буря в никакъв случай не трябва да паркирате на високи места, трябва да затворите прозорците и шибидаха, както и да приберете всички антени, доколкото е възможно.

В случай, че шофирате кабриолет, трябва да затворите покрива. Тогава принципът на Фарадеевия кафез също важи. Причината за това е, че почти всички конструкции на конвертируеми покриви имат рамка от метални профили, които отклоняват удара към земята.

Пътуващите в кемпери по време на гръмотевична буря трябва да затворят прозорците, вратите и сгъваемите покриви, както и да забравят за миенето на съдове или взимането на душ. Освен това, не трябва да забравят да извадят 230-волтовия кабел от външната страна на караваната и да не докосват метални елементи и части от обзавеждането на кемпера. 

Мотоциклетистите или велосипедистите нямат Фарадеев кафез около тях. Въпреки това, за тях счупените клоните, предметите на улицата, силният вятър, градушката и лошата видимост са по-опасни от мълниите. Също така, те трябва да избягват по-високите места, дърветата, както и металните конструкции като огради или решетки. Ако е възможно, колоездачите и мотористите трябва да застанат под мост или навес и да бъдат на разстояние от мотора или велосипеда си.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 33 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Колоездач

    45 2 Отговор
    В гората си по защитен от мълния, отколкото на открито или на билото на планината. Опасно е да заставаш под единични дървета на открито. На открито - колелото далеч от теб, изключваш телефона и сядаш или по-добре лягаш на земята

    Коментиран от #6, #12

  • 2 Рошко

    51 7 Отговор
    Внимавайте да не пропаднете в някоя огромна дупка на прясно ремонтирани асфалт
  • 3 Емил

    31 6 Отговор
    Започнете да се молите усърдно - независимо в кой бог вярвате! ;)

    Коментиран от #10

  • 4 малоумен

    26 8 Отговор
    Авторе съвети за шофьорите на бмв имаш ли? С отворени стъкла или затворени да карат да пускат ли музика или не??

    Коментиран от #5

  • 5 Алфа Чакал

    33 7 Отговор

    До коментар #4 от "малоумен":

    Музиката в БМВ не може да се спира.

    Коментиран от #9

  • 6 Мълния

    16 1 Отговор

    До коментар #1 от "Колоездач":

    къде и да се скриеш имай едно наум не съм решила не съм те тряснала. Не се отчайвай малко вероятно ама може и да не уцеля...
  • 7 един от стадото

    15 2 Отговор
    какво да правим.. е въпроса. Ми нищо не правим, само дигаме джамовете да не мокри и газ. Питайте комшията Фарадей от партера
  • 8 няма нищо по-хубаво от лошото време

    7 4 Отговор
    Светкавиците зареждат евтино батериите на тротинетките (само един живот не е достатъчен).
  • 9 Тим

    6 0 Отговор

    До коментар #5 от "Алфа Чакал":

    А, може. Дават и... новини
  • 10 Алфа Ромео

    6 0 Отговор

    До коментар #3 от "Емил":

    Особено ако сте с велосипед или мотор на открито пространство.
  • 11 ИМПЕРИАЛИСТ

    2 6 Отговор
    Човешкото тяло е по-добър проводник на тока от металните предмети... Така, че е безсмислено да ги отстраняваш...
  • 12 ПСС

    9 0 Отговор

    До коментар #1 от "Колоездач":

    Настръхне ли ти косата сядаш свит на земята с колена плътно до гърдите и ръце плътно около колената, за да не се получи волтова дъга. Дребният добитък оцелява при удар от мълния, докато едрият не и причината е точно тази.
  • 13 Бай хой

    13 2 Отговор
    Любими са ми лидерите дето спират на магистралата когато завали яко. А само няколко км надолу грее слънце хахаах
  • 14 2689

    1 2 Отговор
    "това се отнася за водачите на ....." и се изброяват всички, сухопътни превозни средства?! Не е ли леко малоумно?
    Инак какво трябва да прави автора на статитята, ако кара по време на гръмотевична буря?! Ми просто е. Да си смени памперса и това е !
  • 15 Съвети от антиелектрици не искам

    0 7 Отговор
    При гръмотевична буря статичното електричество по повърхността на гумите се натрупва и гумата от изолатор става проводник. Който стои в кола с ДВГ, по време на буря, си играе на руска рулетка. При електромобилите е точно обратно. При тях зарядът от батерията е с обратен поляритет на зарядът от мълниите и ги отблъсква, като така електромобилът се превръща във Фарадеев кафез - най-безопасното място на планетата.

    Коментиран от #16, #18

  • 16 Пръцко

    6 0 Отговор

    До коментар #15 от "Съвети от антиелектрици не искам":

    Пълна каша ти е в главата! Лягай да се наспиш, завий се добре и утре марш на училище! :))

    Коментиран от #17

  • 17 И отново никакви аргументи

    0 3 Отговор

    До коментар #16 от "Пръцко":

    А някакви факти с които да обориш твърдението ми? Нямаш. Само голи обиди. Това сте антиелектриците. Смешници, които нямате никакъв практически опит, а само вярвате на лъжите, изписани в архаичните ви учебници от времето на комунизма. Техниката се променя. Нарича се еволюция и тя ще ви изхвърли заедно с погрешните ви схващания на боклука. Малко остана.
  • 18 D0tMatrix

    1 0 Отговор

    До коментар #15 от "Съвети от антиелектрици не искам":

    От гледна точка на физика и електротехника написаното от Вас има логика и вероятно е вярно. Но не носи нищо полезно, освен някакъв опит за пропаганда да се купуват електромобили. За добро или зло, коли с ДВГ ще се произвеждат и използват още поне 100 години... А в България и още 100 след това (освен ако чисто нова батерия за Tesla S не стане 114.90 лв в Кауфланд). Така че може би има нещо полезно в тази статия, което може да влезе в приложение на масовият потребител.