Отидете към основна версия

16 905 30

Електромагнитно окачване за 60% повече комфорт

  • технологии-
  • електромагнитно окачване-
  • autorai 2011

Изследователи от Техническия университет в холандския гр. Айндховен са създали нов тип активно електромагнитно окачване за автомобили. Според твърденията им системата подобрява возията с 60 на сто и спомага за повишаване на безопасността, тъй като елиминира крена в завой. Системата е разработена в сътрудничество с шведския гигант в областта на мехатрониката SKF.

Холандците демонстрират възможностите на новото окачване по зрелищен начин. Оборудвано със системата тъмносиньо BMW 530i подскача като lowrider от клип на някой рапър. "Разбира се, целта ни е съвсем друга", обяснява Барт Гисен, един от участниците в проекта. "Обаче такива маймунджулъци показват нагледно на какво е способно новото окачване". Всяко от колелата може да се вдига и сваля напълно независимо от останалите за части от секундата. Именно скоростта на действие е основният коз на системата. Активното окачване съвсем не е новост, но обикновено разчита на хидравлика, която реагира бавно на промените в пътната обстановка. Електромагнетизмът от своя страна може да осигури не само забележително качество на возията, а светкавична адаптация на ходовата част към промените в курса.

"Автомобил, оборудван с нашата система, практически не може да се преобърне заради загуба на контрол вследствие на резки манерви - например при слалома в прословутия "лосов тест", твърди Гисен, който също така вярва в огромната полза от новото окачване за линейки. "Системата позволява бърз и безопасен превоз на болни, независимо от качеството на пътната настилка и вибрациите".

Разработката на холандците предвижда смяната на стандартните амортисьори с електромагнитни с практически същите размери. Пружината като пасивен компонент се запазва. Системата обаче включва също така електромагнитен възбудител, контролен блок и батерии. Ако по някаква причина захранването с ток бъде прекъснато, окачването продължава да работи като нормално. Пружините омекотяват, а магнитите абсорбират енергията от преминаването през неравности.

Системата харчи съвсем приемливо количество енергия. Ако електромагнитни амортисьори се монтират на четирите колела, пиковата консумация ще бъде около 500 вата - половината от разхода на климатик. Хидравличните аналози "дърпат" четири пъти повече мощност, а холандците тепърва ще оптимизират тази първа версия на електромагнитното си окачване. На всичко отгоре енергията от абсорбирането на неравности може да зарежда батериите.

Експериментален автомобил с четири електромагнитни амортисьора ще бъде представен на изложението AutoRAI от 13 до 23 април в Амстердам.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини