Шведският автомобилен производител Volvo Cars е продал толкова много хибридни модели в Европа, че е готов да предложи т.нар. въглеродни кредити на конкуренти, които все още не са имали време да се подготвят за затягане на стандартите на Европейската комисия за емисии, които влизат в сила от следващата година. „Имаме отлична позиция. Глобите определено няма да ни засегнат. Всъщност можем дори да подкрепим нашите конкуренти, ако те искат “, заяви финансовият директор на Volvo Cars Карл де Гайзелиър пред Financial Times.
Според Volvo през 2020 г. хибридните модели представляват около 30% от продажбите на компанията в Европа
Продажбите на електрически превозни средства, като електрическата версия на кросоувъра XC40 и седана Polestar 2, стартираха наскоро и също набират скорост. До 2025 г. компанията се надява, че половината от автомобилите, които продава, ще бъдат електрически.
Преди 10 години Европейската комисия определи нива на емисии на CO2 средно за новите автомобили, продавани на пазарите на ЕС на годишна база - 130 г/км до 2015 г. За да постигнат тази цел, много производители на луксозни седани, като германските BMW и Daimler, разредиха гамата от малки автомобили, но като цяло тази цел беше постигната относително просто: за повечето компании намаляването на емисиите като част от подобряването на ефективността на съвременните двигатели беше достатъчно. Следващата цел обаче се оказа още по-предизвикателна - 95 г/км от 2021 г., докато в момента средната стойност за Европа емитира на нива 112 г/км CO2. За всеки допълнителен грам от всяка продадена кола автомобилните компании ще трябва да плащат по 95 евро. Същите производители, които достигнат новите нива, определени от Европейската комисия, могат да продават своите излишни квоти на конкуренти, което ще помогне на купувачите на тези квоти да избегнат глоби.
Въпреки че Volvo е отворен за преговори за продажба на въглеродни кредити, от ръководството на компанията заявяват, че такива преговори към момента не са водени
Много автомобилни производители вече са получили подкрепа от други компании. Например световният лидер в производството на автомобили, германската компания Volkswagen, поради забавяне на програмата си за електрификация, няма време да приведе производството в съответствие със стандартите на ЕС до 2021 г. и сключи споразумение за закупуване на въглеродни кредити от British MG Motor (собственост на китайския SAIC Motor). А италианско-американският съюз Fiat Chrysler Automobiles, американският General Motors и японската Honda купуват кредити за емисии на CO2 от американската Tesla.
Tesla не само продава екологичността си в Европа. Автомобилната компания продава квоти на своите конкуренти по американските програми ZEV (превозно средство с нулеви емисии), ПГ (парникови газове) и CAFE (средна икономия на гориво за компаниите). Регионалната програма ZEV произхожда от Калифорния и сега работи в 12 щата, изисквайки от автомобилните производители да спазват определен процент от производството на зелени превозни средства. Федералната програма за парникови газове, по аналогия с европейските изисквания, ограничава количеството на емисиите на CO2, а федералната CAFE следи пробега на галон гориво.
Забележително е, че за Tesla продажбите на въглеродни кредити играят фундаментална роля
Както отбелязва Fortune, приходите от тези продажби почти изцяло идват като печалба и без тези продажби компанията би понесла сериозна загуба от основния си бизнес с производството на електрически превозни средства. За 12-те месеца до 30 юни 2020 г., според компанията, продажбата на квоти за емисии на CO2 е довела до над 1 милиард долара печалба, което е почти 2 пъти повече в сравнение с предходните 12 месеца.
Доскоро лъвският дял от приходите на Tesla от въглеродни кредити идваше от програмата ZEV, а през 2020 г. предстоящите промени в регулациите в ЕС осигуриха рязко покачване на тези приходи. Както отбелязва Fortune обаче, ситуацията се променя бързо както в САЩ, така и в Европа. Администрацията на Тръмп вече е облекчила ограниченията за програмите за парникови газове и CAFE, така че автомобилните компании вече не се нуждаят от квотите на Tesla. А в Европа производителите бързо увеличават дела на електрическите превозни средства в производството. Fiat Chrysler, най-големият купувач на въглеродните кредити на Tesla, се обедини с френската Groupe PSA, чиито продукти вече отговарят на новата цел на ЕС за емисии на CO2.
Според прогнозите на Fortune, въглеродните приходи на Tesla ще започнат да намаляват
И това ще се случи още през 2021 г., а до 2023 г. основният производител на електрически превозни средства може да се окаже на загуба. Освен ако, разбира се, той не може драстично да увеличи продажбите на своите продукти. Към момента има тенденция за това: на 2 октомври Tesla обяви рекордно тримесечно ниво на продажбите - през третото тримесечие компанията е продала почти 140 000 електрически автомобила, с 44% повече в сравнение със същия период на 2019 г. Общо от началото на годината Tesla е продала около 318 000 автомобила, а целта на компанията за 2020 г. е 0,5 милиона електрически превозни средства.