Прекалено активният ангажимент на ЕС за чист въздух може да има сериозни икономически последици. При това - отрицателни. Това предупреждават от Европейската асоциация на автомобилните производители ACEA. От организацията са на мнение, че отговорните органи в ЕС обръщат внимание само на автомобилите, а тяхната вреда е представлява само 30% от общите вредни емисии и 25% от парниковите газове. Въпреки това именно към автомобилните производители са е насочено цялото внимание и всички санкции на Европейската комисия.
Европейският съюз има за цел да намали емисиите на парникови газове от горива, продавани за автомобилен транспорт, до 6% под нивата от 2010 г.
Това е включено в целите на ЕС за климата и енергетиката за 2020 г. Според показателя за данни за качеството на горивата в ЕИП обаче емисиите са намалели само с 3.7% между 2010 и 2018 г. Главно поради увеличеното използване на биогорива. По този начин целта за намаляване с 4% до 2017 г. не е постигната.
Следователно, за да се постигнат зададените цели за емисии, от 2026 г. само превозни средства с нулеви емисии ще бъдат класифицирани като екологични. Това означава, че хибридните модели ще загубят зелената си марка и вече няма да се броят за общите емисии от моделната гама. Съответно, европейските производители на автомобили добавят превозни средства с нулеви емисии към своята гама, за да отговорят на новите ограничения за автомобили (средно 95 g CO2 / km), което може да ги спаси от глоби.
Например изпълнителният директор на PSA Peugeot Citroen Group Карлос Таварес заяви, че компанията вече няма да инвестира в двигатели с вътрешно горене. Не случайно продажбите на изцяло електрически превозни средства в ЕС са скочили със 71% през първите три тримесечия на 2020 г. Проблемът е, че общият им обем е само 4% от всички продажби на нови автомобили.
За да стимулира развитието на електрическия транспорт, ЕС иска да въведе нови правила за оценка на инвестициите в автомобилната индустрия. Автомобилните производители ще трябва да спазват строги ограничения за емисии, за да могат техните операции да бъдат класифицирани като устойчиви инвестиции.
В съответствие с правилата за зелено финансиране, които ще влязат в сила в края на 2021 г., ЕС ще определи кои инвестиции могат да се считат за „устойчиви“.
Критериите за оценка ще бъдат „значителен принос“ за смекчаване или адаптиране към изменението на климата. Съгласно тези правила производството на автомобили ще се счита за „устойчива“ инвестиция в превозни средства, които отделят по-малко от 50 g CO2 на км. Това изискване ще важи както за леки, така и за товарни с тегло под 3,5 тона.
Европейската комисия публикува предложения за правила за зелено финансиране миналата седмица, като ги разсекрети за обществеността, преди да финализира тази година. Реакцията на Европейската асоциация на автомобилните производители последва незабавно. „Автомобилният сектор е загрижен, че регулирането може да изплаши инвеститорите, като в същото време са необходими допълнителни средства за преминаване към по-чисти решения“, казват от ACEA.
Тази ускорена електрификация е от голямо значение за производителите на автомобили. Те се притесняват от близкото бъдеще на двигателите с вътрешно горене, които все още играят голяма роля. Ето защо ACEA и CECRA изпратиха писмено становище до комисар Бретон, като искат от него гаранции, че двигателите с вътрешно горене няма да изчезнат от полезрението по време на дебата за Евро 7. И молят Комисията да предостави такива писмени уверения на държавите-членки.
„Европейската комисия не трябва да използва Евро 7 като оправдание за отказване от двигателите с вътрешно горене, които ще продължат да играят ключова роля в търговските превозни средства, използващи нисковъглеродни горива в дългосрочен план“, каза Ралука Мариан, представител на IRU в ЕС.
Освен това коалиция от заинтересовани страни в транспорта и енергетиката, която включва IRU, Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), Европейската асоциация на автомобилните доставчици (CLEPA), FuelsEurope и Асоциацията на превозните средства с природен газ (NGVA), също пише до Европейската комисия ... Те изразяват загриженост относно начина, по който Консултативната група за стандарти за емисии на превозни средства планира да приложи Евро 7.
Членовете на коалицията също искат ясни цели за новия регламент Евро 7. А новите цели за емисии да отговарят на реалността, така, че заинтересованите страни да имат достатъчно време да анализират данните , преди да се вземат окончателни решения. Ясно е, че по този начин производителите на автомобили искат да спечелят време и да избегнат глоби, тъй като те не винаги имат време да адаптират новите си модели към бързо затягащите се разпоредби на ЕС. Но има и обективни причини за това. Става въпрос за карантината, която се шири на много места по света.
Тъй като ситуацията с COVID-19 се влоши, много държави от ЕС въвеждат отново т.нар. "локдаун"или скоро ще бъдат блокирани. А дилърите са или затворени, или продават много малко автомобили. В резултат на това се създава ситуация, при която дилърите разполагат с наличности от превозни средства. Проблемът е, че тези автомобили отговарят на настоящите норми за емисии. Но след като не бъдат продадени до края на годината ще минат в графата „мръсни“, защото новите стандарти за леки и лекотоварни автомобили влизат в сила на 1 януари 2021 година.
Броят на такива превозни средства далеч надвишава възможните обеми на продажби до края на годината. Това означава, че през 2021 г. производителите могат да бъдат изправени пред глоби, тъй като те няма да се впишат в средните показатели за емисии.