Отидете към основна версия

5 211 17

Китайските производители на електромобили събират инвестиции, за да се противопоставят на Tesla

  • електромобили-
  • китай-
  • tesla

През 2021 г. продажбите на електрически автомобили в Китай ще нараснат 1.5 пъти, а до 2025 година пазарният им дял ще достигне 20%

Досега американската компания Tesla остава лидер в продажбите на електрически превозни средства в Китай. През 2020 г. продажбите ѝ в Поднебесната държава възлизат на 147 445 електромобила. Сега, три от водещите производители на електрически превозни средства в Китай - Li Auto, NIO и Xpeng - планират да се противопоставят сериозно на доминацията на Tesla. За целта те ще направят вторично публично предлагане на част от своите акции, като това трябва да стане още през 2021 г., съобщава Reuters, позовавайки се на източници, запознати с плановете на компаниите.

Всяка от трите компании планира да предостави най-малко 5% от акциите си, което предвид текущата им стойност на борсите в Ню Йорк ще позволи на производителите да наберат общо сума от над 5 млрд. щатски долара. При първоначалните им публични предлагания в САЩ през 2018-2020 те събраха 14.7 милиарда долара. Както отбелязва South China Morning Post, 2021 година трябва да бъде ключова за сектора на електрическите превозни средства в Китай. Според прогнозите на повечето експерти в индустрията продажбите на екологични автомобили в страната ще нараснат с 40% в сравнение с 2020 г. и ще достигнат 1,8 милиона бройки.

Анализаторите от изследователската фирма Canalys пък прогнозират 50% ръст. Според тях делът на електрическите превозни средства в общите продажби все още е 5%, но до 2025 г. тази цифра трябва да се увеличи до 20%. Досега американската Tesla остава лидер в продажбите на електрически превозни средства в Китай. И продължава да напредва с голяма разлика. През 2020 г. продажбите ѝ в Китай възлизат на 147 445 единици, докато Li Auto са продали 32 624 електрически автомобила, NIO - 43 728, а Xpeng - 27 041. Тоест, обемите на Tesla са над 40% по-високи от общите доставки на китайски производители.

През февруари 2021 г., според The ​​Wall Street Journal, позовавайки се на Китайската асоциация на производителите на леки автомобили, страната отчита повече от четирикратно увеличение на общите продажби в сравнение със същия период на миналата година, до 1,18 милиона бройки. От тях 97 000 са електрически превозни средства. Това е седем пъти повече от февруари 2020 г., но в сравнение с януари 2021 г. цифрата се оказва с 38% по-малка. Това се обяснява с факта, че от началото на годината Tesla намали с 30% цената на кросоувъра Model Y, произведен в Шанхай, което предизвика еуфория сред китайските купувачи.

Поради това, според South China Morning Post, доставките на Li Auto през февруари са паднали с 57% в сравнение с януари до 2300 броя, на NIO - с 23% до 5578 бройки и на Xpeng - с 63% до 2 223 броя. Според анализаторите китайските производители могат да използват средствата, събрани на борсата в Хонконг, за разработване на нови технологии и разширяване на дилърската мрежа, което трябва да им помогне да се преборят с Tesla за дял в най-големия пазар на електрически превозни средства в света.

Междувременно собствените акции на Tesla отново бележат рязък спад. От последния връх, записан на 26 януари, ценните книжа се котираха на $ 880, а сега са около $ 560. По този начин, като се има предвид спадът от 4% на 8 март, общият спад в стойността на акциите на Tesla от предишния връх вече надхвърли 35%. Пазарната капитализация на компанията през този период е намаляла с 308 млрд. долара и вече е 540 млрд. Дали цените ще се държат по същия начин този път все още е съмнително: както отбелязва Forbes, настоящият спад в котировките на Tesla се извършва на фона на общото охлаждане на интереса към технологичните запаси.

Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 7 гласа.

Свързани новини