Ценителите на дизеловите двигатели веднага ще изкарат аргументи за предимствата на техните автомобили, като най-важният от тях е ниския разход на гориво. Защо обаче, с всички предимства на дизеловия двигател, все повече купувачи избират автомобили с бензинови двигатели? Отговорът е прост: дизеловите двигатели имат недостатъци, които отричат почти всичките им предимства. Ето и някои от тях.
1. Дизелите са капризни към качеството на горивото
Бензинът по всяко време е бензин. Но дизеловото гориво е ясно разделено на зимно и лятно. Когато застудее лятното дизелово гориво се превръща във вещество, наподобяващо консистенция на заквасена сметана. И горивния филтър се запушва. А това се случва често в началото на зимата, когато много бензиностанции, под прикритието на зимно дизелово гориво, все още продават на клиентите лятно. Като цяло дизеловите агрегати са изключително чувствителни към качеството на горивото. И место зареждането с лошо дизелово гориво води до скъпи ремонти.
2. Автомобилите и поддръжката са по-скъпи
В автокъщите дизеловата версия на даден автомобил почти винаги е по -скъпа от подобна бензинова. Разликата може да варира, но в болшинството случаи дизелът е по-скъп. И въпреки факта, че дизеловият автомобил е по -икономичен от бензиновия, такава разлика се изплаща доста дълго време - понякога, ако се пътува малко, дори не с първия собственик. Освен това поддръжката обикновено трябва да се извършва по-често (около веднъж на всеки 10 000 км) и струва почти два пъти по-скъпа.
3. Икономията от гориво често не покрива разходите
Погледнете цените на повечето бензиностанции - дизеловото гориво от висок клас е значително по-скъпо от A-95, а за дизелите именно то е препоръчително, докато бензиновите алтернативи могат без проблем да наливат от най-масовия бензин. Освен това цената на стандартното дизелово гориво отдавна е еднаква с цената на A-95.
Няма да е възможно да се спестят пари при зареждане с гориво: предишното ценово предимство на дизеловия двигател потъна в забрава. И ако вземем предвид, че дизеловият двигател е 25-30 % по -икономичен от бензиновия автомобил, не е трудно да се изчисли ползата от нафтата. И да се прецени кога тези спестявания ще покрият поне разликата в цените между дизелов и бензинов автомобил.
4. Първоначално в салона е по-студено
Дизеловият двигател има висока ефективност. По време на изгарянето на горивото в цилиндрите се отделя малко топлинна енергия, така че двигателят не се загрява добре. Той се нагрява до оптималната температура само на пътя, когато натоварването е по-голямо. Следователно в кабината през зимата става топло малко по-бавно, отколкото при автомобилите с бензинови двигатели.
5. Не се допускат навсякъде
"Зелените" обявиха дизеловите двигатели за един от основните врагове на цивилизацията. Следователно в някои градове на Европа вече са се появили зони, където дизелите просто са забранени. Любителите на автопътуванията трябва да имат това предвид. Между другото, тази тенденция, рано или късно ще се появи и у нас.
6. Двигателят е шумен
Причината за шума е високото налягане в цилиндрите. Освен това дизелът все още мирише и "дрънка", докато загрява - съседите безпогрешно ще ви разпознаят по звука и миризмата.
7. Скъпи ремонти и резервни части
Повредите при дизела излизат по-скъпо. Повреда на горивната помпа на масов дизелов автомобил например излиза около 60% по-съпо от сходна повреда на аналогична бензинова кола. В допълнение трябва да кажем, че сложността на дизайна на дизеловите мотори изисква висока квалификация от механика, а услугите на такива специалисти обикновено не са евтини.
Акумулаторната акумулаторна батерия на дизелов двигател винаги е по-голяма от тази на бензиновия. Високото съотношение на компресия изисква увеличени усилия за завъртане на коляновия вал - следователно дизеловият двигател се нуждае от батерия с повишен ток - тоест и акумулаторът е по-скъп.
Кой има нужда от дизел?
Ясно е, че основното предимство на дизела е икономията на гориво. Трябва обаче да си направите една елементарна сметка. Ако средният ви годишен пробег с автомобил е в рамките на 10 000 километра, то тогава нямате никаква изгода да карате дизелова кола. Ако "навъртате" над 20 и повече хиляди километра годишно, то чак тогава можете да се замислите за дизелов вариант.