Не без причина именно това 308 беше използвано от французите за представяне на новоразработеното лого и, на практика, новото лице на марката пред света. Това се случи през есента на миналата година, а сега вече последното Peugeot 308 вече е на ход и може да се купи и у нас. Тестът, който направихме ни показа едно: въпреки целия ентусиазъм към SUV-тата, компактният автомобил все още има огромна база от фенове. И това благодарение и на Peugeot.
Екстериор и интериор
"Лъвчетата" залагат на добрия външен вид - и получават това, което искат: още повече френски шик, още повече грация, още повече прогресивни идеи. За разлика от тях, VW Golf, Audi A3 или дори BMW от серия 1 изглеждат морално остарели. Французите очевидно са по-добри в пропорциите и линиите и както винаги са по-смели в дизайна. Доказват го и с новото 308, като разтягат тялото с единадесет сантиметра, но в същото време го сплескват с два сантиметра, така че компактният лъв е висок едва 1.44 метра, но е здраво стъпил на асфалта. Но Peugeot 308 не е просторна кола.
Макар да не е на нова платформа, междуосието е нараснало с 55 милиметра, което не е малко за този сегмент, но все пак не прави 308 голям автомобил. Вътре колата не се усеща много просторна, особено на задната седалка. С 361 литра багажникът също не е много голям. Но пък ако товарното пространство ви е малко, то съвсем скоро у нас ще пристигне и комбито 308 SW. То вече предлага 608 литра багажно пространство и дори 1 634 при сгънати задни седалки. А и най-вероятно, който иска компактен автомобили едва ли ще приеме това като минуси.
Автомобилът посреща своите пътници с очарование като никой друг. Интериорът предлага шик и е високотехнологичен. Не само двата цифрови дисплея, всеки с диаметър от десет инча, които блестят в стилни цветове и дори създават 3D изгледи в тип холограма, са приятни за окото. Можем смело да кажем, че в този клас 308 има най-красивото арматурно табло, но не и най-функционалното.
Нетрадиционно малкият волан, характерен за марката, е разположен по-ниско от стандарта, а информацията от 3D-таблото се вижда над него (а не между основата и обръча, както е при повечето автомобили). От друга страна обаче никой няма по-малък, по-добре отопляем волан и никой не предлага спортни седалки AGR (освен Opel), които да поглезят пътниците с програма за масаж, наречена "котешка лапа".
Всички тези удобства могат да бъдат извикани с помощта на сензорния екран. Но да се ориентирате в менютата не е от най-лесните задачи, дори и за екипа ни, който е тествал доста различни автомобили. В заключение ще кажем, че таблото и красиво, 3D-приборният панел, който е разработен от българското подразделение на Visteon, е ефектен, но управлението на новия "i-Cockpit" не може да се нарече интуитивно.
Двигател и ходови характеристики
В моторизацията на новото компактно "лъвче" има по малко за всеки вкус. Докато VW например почти не предлага версии с дизелови двигатели на новите си модели, то 308 ще се продава с дизел още почти две години. Нашата препоръка обаче е да не се "хвърляте" на дизела. Не че е лош, но препродажбата му с времето ще става все по-трудна. Моделът се предлага и с модерен плъгин хибрид.
Този силов тракт е може би най-добрият от гамата, но пък все още е прекалено скъп. Така стигаме до бензиновата алтернатива, която според нас (към момента) е най-подходяща. Версията с мощност от 130 конски сили, съчетана със стандартният осемстепенен автоматик, прави колата едновременно динамична и икономична. Предавките се превключват плавно, а максималният въртящ момент е наличен в голям оборотен диапазон.
Що се отнася до окачването, то можем да го определим по-скоро, като меко. От това за щастие не страда стабилността като последното е постигнато благодарение на леко намален клиренс. Предният и заден надвес видимо са по-малки, решение, което от Peugeot отдавна трябваше да вземат.
Заключение и цени
Новото Peugeot 308 е красив, модерен и дори интериорно авангарден автомобил, който ще се хареса на новото поколение. Нестандартният кокпит, множеството екрани и 3D проекция са онова, което се търси от младите. Ефектният външен вид, качествената сглобка и високото качество на материалите в купето, определено ви карат да се чувствате почти като в премиум автомобил (но почти). Единственият убиец на удоволствието може да бъде цената. В топ оборудването, плюс допълнителни екстри тя с лекота надвишава 90 000 лв. Ето и цялата ценова листа на новото Peugeot 308.