Отидете към основна версия

4 651 13

Mercedes отново пренаписва правилата. Обещава да отговаря за действията на своя автопилот

  • mercedes-benz-
  • автопилот

Щутгарт поема правна отговорност за грешки при Drive Pilot Level 3

Новата система Mercedes Drive Pilot, която поема контрола над превозното средство – включително на изцяло електрическия седан EQS – вече е одобрена за използване на всички немски аутобани. Реално обаче технологията работи само на някои от тях и то при скорост не по-висока от 60 км/ч. И все пак, където е възможно да работи, автоматизацията от ниво 3 независимо ще управлява, ускорява и спира колата.

Германският автомобилен производител планира да пусне Drive Pilot и в избрани региони на САЩ преди края на годината. Съобщава се, че това е система от ниво 3, която ще изисква одобрение и в Щатите. Според скорошна статия, публикувана в Road & Track, старши мениджър развитие на Mercedes Drive Pilot Грегор Кугелман сподели:

„До края на миналата година станахме първият автопроизводител, който получи международно сертифициране на системата Tier 3. До края на тази година ще се стремим да я имаме в Калифорния, Невада и други щати и сега тестваме много усилено.”

Въпреки че днес по пътищата има много автомобили с подобна технология, системата на Mercedes изглежда е по-надеждна. И това се потвърждава от факта, че автомобилният производител ѝ се доверява достатъчно, за да носи пълна юридическа отговорност, когато е замесена. Road & Track изрично казват, че след като водачът включи Drive Pilot, той „вече няма законова отговорност за работата на автомобила, докато системата не бъде изключена“.

Освен това изданието твърди, че водачът не само може да свали ръцете си от волана, но всъщност може да не обръща внимание на пътя: например да играе на смартфон или да гледа филм. Ако колата направи грешка, Mercedes ще носи 100% отговорност!

Ясно е, че това вероятно ще създаде много трудна ситуация за регулаторните органи, властите и застрахователните компании. Уловката е, че водачът не носи отговорност само докато автопилотът е включен. И подобна ситуация може да бъде много объркваща - доказателство за което вече сме виждали повече от веднъж при сблъсъци, свързани с автопилота на Tesla.

Подобно на Tesla, Mercedes вероятно ще записва регистрационни файлове, които показват използването и изключванията на системата. В противен случай властите и застрахователните компании няма да имат възможност да установят вина.

Всъщност няма общ федерален закон за системите за автономно шофиране в САЩ - в момента отделните щати са свободни да създават свои собствени правила. Очевидно това трябва да са много ясни правила за това как неизправността се дефинира официално и какво поведение е приемливо за човек зад волана.

Системата може да бъде проектирана така, че в случай на неизбежни проблеми да се изключи незабавно. Тогава обаче тя всъщност никога няма да бъде виновна. А за бъдещите правила и разпоредби вицепрезидентът на Mercedes за автоматизирано шофиране Джордж Масинг казва следното:

„Очаквам щати като Калифорния и Невада да създадат правила тук, в САЩ, които други щати да могат да адаптират и прилагат. Може би ще имат две или три специфични регионални добавки или промени и това е всичко. Вероятно обаче ще трябва да се справим с всеки щат поотделно поради начина, по който работят законовите нормативи в тази държава."

Към момента останалите автопилоти все още се считат за технологии от ниво 2 (Tesla Autopilot, GM Super Cruise, Ford BlueCruise), тоест те не премахват отговорността от водача. А фактът, че Mercedes Drive Pilot е система от ниво 3, всъщност може да доведе до пренаписване на правилата на играта.

Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 9 гласа.

Свързани новини