Недостигът на суровини и понастоящем особено високите разходи за енергия все повече засягат автомобилната индустрия и нейните клиенти. Кризата с полупроводниците остава гореща тема, а сега европейските производители изпитват недостиг на магнезий и следователно на алуминий.
В Украйна спряха производството на електрически кабели за автомобили и се оказа, че те се произвеждат основно там, в резултат на което автомобилните производители един след друг съобщават за спиране на производството в заводите си.
Сега наближава нов проблем: има недостиг на урея за производството на течния реагент AdBlue, без който много съвременни дизелови двигатели не могат да работят.
Тъй като цените на бензина вече скочиха до небето, миналата есен много от производители на AdBlue обявиха съкращения на производството. Същото се случи в средата на март 2022 г., малко след началото на войната в Украйна.
AdBlue се използва за почистване на отработените газове на дизелови двигатели. Съвременните дизелови превозни средства със SCR-Kat (селективна каталитична редукция) инжектират Adblue в потока на отработените газове и в резултат на реакцията азотните оксиди и амонякът се превръщат в безвреден азот и водна пара, което намалява съдържанието на азотни оксиди (NOx) в отработените газове на дизеловите двигатели с 90 %.
Дизеловият автомобил има отделен резервоар, който трябва редовно да се пълни с AdBlue. Автомобилът консумира от един до два литра от този реагент на хиляда километра. Когато нивото на течността е ниско, бордовият компютър издава серия от предупреждения. Ако резервоарът е напълно празен, двигателят може да работи само в авариен режим.
Какъв е проблемът?
AdBlue е воден разтвор, състоящ се от 32.5% високо пречистена урея и 67.5% деминерализирана вода. Уреята се произвежда от химическата реакция на амоняк и въглероден диоксид. Компаниите за доставка на химикали като BASF или SKW се нуждаят от природен газ, за да произвеждат амоняк, и точно там е проблемът.
Поради настоящите високи цени на природния газ компаниите намалиха производството на амоняк или, в случая на SKW, а някои го спряха напълно (от средата на август), тъй като вече не е икономически изгодно. А без амоняк производството на Adblue е невъзможно.
Освен това проблемът засяга не само автомобили, много строителни превозни средства и дори кораби също се нуждаят от разтвор на урея за почистване на отработените газове. AdBlue е особено актуален и в сектора на камионите. Доставчиците и търговците обаче все по-често имат проблеми с доставката на този компонент.