Виена, Австрия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Откакто французите от Renault поеха контрола върху румънската марка Dacia, тя не спира да се развива - при това (според нас) точно в правилната посока. И това може да се види и от новото им чисто електрическо творение, Dacia Spring Extreme Electric 65 - субкомпактен SUV, чиято важност за марката е обратно пропорционална на неговия размер. Караме го в Австрия, за да разберем дали това е следващото голямо нещо на Dacia.
След като през последните години марката играеше все по-голяма роля в делата на Renault Group, румънците се впуснаха и в неизбежната електрификация. Освен това всеки от техните модели продължава да е евтин (на фона на останалите), но колите стават все по-впечатляващи, здрави и туристически ориентирани. Румънците освежиха имиджа си с ново лого и нова маска на своите модели, като сега представиха и изключително интересната си серия Extreme.
Но преди да анализираме гамата Extreme ще ви разкажем за впечатленията си от новата атракция на марката, Spring (от англ. пролет) Extreme Electric 65. Това е малък, чисто електрически автомобил с големи очаквания, който вече е в обращение на пазарите в целия свят (Китай, Индия, Латинска Америка) и от 2021 г. в Европа.
И за по-малко от 2 години от съществуването си от него са продадени над 110 000 бройки само на нашия континент, като същевременно Spring е електрически модел, покривайки в повечето случаи нуждите на семействата дори и като първа кола. Сега е по-мощен, което намалява автономния му пробег само с десет километра, но прави автомобила далеч по-динамичен.
Екстериор
Така този малък и чудотворен в продажбите си електрически автомобил, вече може да се поръча и у нас в...екстремния си вариант. С дължина от 3.73 м, широчина от 1.62 м, височина от 1.51 м и междуосие от 2.42 метра, той е изграден върху платформата CMF-A на Renault. Автомобилчето е малко, почти колкото Twingo, като същевременно има просвет от 150 мм, определяйки, заедно с естетическите си особености, образа на типичен SUV. Изглежда като кукла - красив и същото време сериозен.
Интериор
Интериорът не изглежда никак беден. Макар и изработен от твърда пластмаса, в него ще намерите всичко, което искате и от което се нуждаете, въпреки че ще откриете и някои ергономични странности, като бутоните за електрическите прозорци, които са разположени на вертикалната част на централната конзола. Все пак в салона има и стандартни и силно информативни дисплеи - 3.5-инчов информационен екран на арматурното табло и 7-инчов централен екран за мултимедията.
Румънците не са пренебрегнали и класическите удобства, които се отнасят и до четиримата пътници. Те могат да се поберат сравнително добре в леката кола, като само пространството за коленете отзад и отварянето на задните врати е проблем. Но за сметка на това автомобилчето е с багажник с капацитет от 300 литра (!), което не е никак зле за субкомпактна градска кола.
Двигател и ходови характеристики
Spring Extreme Electric 65, както подсказва името му, е оборудван с електрически двигател с постоянен магнит с мощност от 48 kW (65 к.с.) и 113 Нм въртящ момент. За протокола трябва да споменем, че има досегашната базова версия Spring ELECTRIC 45, която използва същата батерия не се представлява никак зле в града, но не може да се мери с подобрения и по-мощен extreme вариант.
Връщайки се към модела Spring Extreme Electric 65, който карахме в предградията и в центъра на Виена (където с радиус на завоя от само 4.8 метра, колата се отличава с уникална гъвкавост), трябва да споменем, че двигателят достига 14 700 оборота в минута, като има ефективен редуктор, който помага за оптималното прехвърляне на въртящия момент към задвижващите колела и дори при наклони от 35%, колата се справя безпроблемно.
Освен динамичен, подобреният електромотор е и икономичен. 188-килограмовата никел/манганова батерия с нетен енергиен капацитет от 26.8kWh е с размерите на...куфар и се намира под задната седалка. Що се отнася до производителността, Spring Extreme Electric 65 ускорява от 0-50 км/ч за 3.9 секунди и 0-100 км/ч за 13.7 секунди - страхотни цифри, тъй като теглото на колата е само 975 кг. Доускорението от 80 до 120 км/ч е по-слабо и се достига за 13.5 секунди, а максималната скорост е ограничена до 125 км/ч. Но не забравяйте, че това е типично градска кола и гореспоменатите цифри я правят изключително пъргава в града.
Сигурни сме, че ще искате да знаете колко далеч стига тази кола с едно зареждане. Според Dacia, средно Spring постига пробег от 220 км (според WLTP), докато само в градски трафик може да покрие до 305 км, с обещаваща средна консумация от около 13.8 kWh/100 км, въпреки че при смесено използване ние отчетохме разход от 11.3 kWh/ 100 км. Освен това, благодарение на превключвателя Eco на арматурното табло, можете да ограничите изходната мощност и максималната скорост и по този начин да увеличите още повече пробега.
По време на шофиране на по-мощният Spring веднага се усеща, че по-мощната версия вече е в категория, която показва, че може да доминира не само с естетическия си, но и с утилитарния си характер. Пренебрегвайки първоначалното, примитивно усещане от звука на затваряне на вратите, откривате, че шумът в купето не се чува особено, дори и при достигане на трицифрени скорости. Колата има приличен комфорт и отлична композиция (минимални вибрации). за това роля имат и новите гуми LingLong в размер 165/70-R14.
Представители на Dacia, с които разговаряхме, ни казаха, че в допълнение към класическата топология на окачването с предни носачи и полутвърда задна ос, амортисьорите са настроени специално за неравен терен и управлението е по-прецизно в сравнение с базовия Spring 45.
Според проучване на Dacia, средностатистическият потребител на Spring изминава 31 км дневно със скорост от 26 км/ч, а 75% от собствениците зареждат колата си у дома, така че много от вас вероятно попадат в... тези характеристики на идеалния потребител. Пълното зареждане на колата от домашен контакт отнема 13 часа, което не е малко, но пък за много хора е приемливо.
В заключение ще кажем, че новият модел на Dacia е интересен, тъй като с него може да се отговори на днешните електрически предизвикателства, без да се харчи цяло състояние. Spring Extreme Electric 65 идва и у нас през лятото с цена от 46 000 лева с ДДС, позволяваща му гордо да се нарече най-евтиният електрически SUV на пазара.
Семейство Dacia Extreme
За да подсили имиджа на новата си роля, Dacia създаде и версия на оборудване за всички свои модели (Spring, Sandero Stepway, Duster и Jogger). Тя се нарича Extreme и изглежда по-близка до природата, с "аутдор" характер както в нюансите, така и в материалите (пластмаси и престилки, устойчиви на употреба тъкани, които лесно се перат е т.н.). Версиите Extreme се отличават и декорация с дизайнерски елементи и с някои от технологиите.
Например Sandero Stepway Extreme и Jogger Extreme имат като стандартно оборудване системата Extended Grip, специална функция на ESP и ASR, която не "задушава" колелата, позволявайки им да се въртят по-свободно, така че да намират по-добро сцепление, когато колата се движи по разкалян терен, докато Duster Extreme има и задвижване на четирите колела.
Но Dacia не се спира само на колата и създава цяла „екосистема“ от удобства за къмпинг, като Sleep Pack, който чрез сгъваема дървена конструкция превръща задната част на Jogger в спалня с дължина 1.9 м и широчина 1.3 м, или палатка, която се прикрепя към гърба на Jogger.