Отидете към основна версия

65 616 29

Тествахме по-мощната Dacia Spring

  • dacia-
  • spring-
  • extreme-
  • тест

Новата версия се нарича Extreme Electric 65

Виена, Австрия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.

Откакто французите от Renault поеха контрола върху румънската марка Dacia, тя не спира да се развива - при това (според нас) точно в правилната посока. И това може да се види и от новото им чисто електрическо творение, Dacia Spring Extreme Electric 65 - субкомпактен SUV, чиято важност за марката е обратно пропорционална на неговия размер. Караме го в Австрия, за да разберем дали това е следващото голямо нещо на Dacia.

След като през последните години марката играеше все по-голяма роля в делата на Renault Group, румънците се впуснаха и в неизбежната електрификация. Освен това всеки от техните модели продължава да е евтин (на фона на останалите), но колите стават все по-впечатляващи, здрави и туристически ориентирани. Румънците освежиха имиджа си с ново лого и нова маска на своите модели, като сега представиха и изключително интересната си серия Extreme.

Но преди да анализираме гамата Extreme ще ви разкажем за впечатленията си от новата атракция на марката, Spring (от англ. пролет) Extreme Electric 65. Това е малък, чисто електрически автомобил с големи очаквания, който вече е в обращение на пазарите в целия свят (Китай, Индия, Латинска Америка) и от 2021 г. в Европа.

И за по-малко от 2 години от съществуването си от него са продадени над 110 000 бройки само на нашия континент, като същевременно Spring е електрически модел, покривайки в повечето случаи нуждите на семействата дори и като първа кола. Сега е по-мощен, което намалява автономния му пробег само с десет километра, но прави автомобила далеч по-динамичен.

Екстериор


Така този малък и чудотворен в продажбите си електрически автомобил, вече може да се поръча и у нас в...екстремния си вариант. С дължина от 3.73 м, широчина от 1.62 м, височина от 1.51 м и междуосие от 2.42 метра, той е изграден върху платформата CMF-A на Renault. Автомобилчето е малко, почти колкото Twingo, като същевременно има просвет от 150 мм, определяйки, заедно с естетическите си особености, образа на типичен SUV. Изглежда като кукла - красив и същото време сериозен.

Интериор


Интериорът не изглежда никак беден. Макар и изработен от твърда пластмаса, в него ще намерите всичко, което искате и от което се нуждаете, въпреки че ще откриете и някои ергономични странности, като бутоните за електрическите прозорци, които са разположени на вертикалната част на централната конзола. Все пак в салона има и стандартни и силно информативни дисплеи - 3.5-инчов информационен екран на арматурното табло и 7-инчов централен екран за мултимедията.

Румънците не са пренебрегнали и класическите удобства, които се отнасят и до четиримата пътници. Те могат да се поберат сравнително добре в леката кола, като само пространството за коленете отзад и отварянето на задните врати е проблем. Но за сметка на това автомобилчето е с багажник с капацитет от 300 литра (!), което не е никак зле за субкомпактна градска кола.

Двигател и ходови характеристики


Spring Extreme Electric 65, както подсказва името му, е оборудван с електрически двигател с постоянен магнит с мощност от 48 kW (65 к.с.) и 113 Нм въртящ момент. За протокола трябва да споменем, че има досегашната базова версия Spring ELECTRIC 45, която използва същата батерия не се представлява никак зле в града, но не може да се мери с подобрения и по-мощен extreme вариант.

Връщайки се към модела Spring Extreme Electric 65, който карахме в предградията и в центъра на Виена (където с радиус на завоя от само 4.8 метра, колата се отличава с уникална гъвкавост), трябва да споменем, че двигателят достига 14 700 оборота в минута, като има ефективен редуктор, който помага за оптималното прехвърляне на въртящия момент към задвижващите колела и дори при наклони от 35%, колата се справя безпроблемно.

Освен динамичен, подобреният електромотор е и икономичен. 188-килограмовата никел/манганова батерия с нетен енергиен капацитет от 26.8kWh е с размерите на...куфар и се намира под задната седалка. Що се отнася до производителността, Spring Extreme Electric 65 ускорява от 0-50 км/ч за 3.9 секунди и 0-100 км/ч за 13.7 секунди - страхотни цифри, тъй като теглото на колата е само 975 кг. Доускорението от 80 до 120 км/ч е по-слабо и се достига за 13.5 секунди, а максималната скорост е ограничена до 125 км/ч. Но не забравяйте, че това е типично градска кола и гореспоменатите цифри я правят изключително пъргава в града.

Сигурни сме, че ще искате да знаете колко далеч стига тази кола с едно зареждане. Според Dacia, средно Spring постига пробег от 220 км (според WLTP), докато само в градски трафик може да покрие до 305 км, с обещаваща средна консумация от около 13.8 kWh/100 км, въпреки че при смесено използване ние отчетохме разход от 11.3 kWh/ 100 км. Освен това, благодарение на превключвателя Eco на арматурното табло, можете да ограничите изходната мощност и максималната скорост и по този начин да увеличите още повече пробега.

По време на шофиране на по-мощният Spring веднага се усеща, че по-мощната версия вече е в категория, която показва, че може да доминира не само с естетическия си, но и с утилитарния си характер. Пренебрегвайки първоначалното, примитивно усещане от звука на затваряне на вратите, откривате, че шумът в купето не се чува особено, дори и при достигане на трицифрени скорости. Колата има приличен комфорт и отлична композиция (минимални вибрации). за това роля имат и новите гуми LingLong в размер 165/70-R14.

Представители на Dacia, с които разговаряхме, ни казаха, че в допълнение към класическата топология на окачването с предни носачи и полутвърда задна ос, амортисьорите са настроени специално за неравен терен и управлението е по-прецизно в сравнение с базовия Spring 45.

Според проучване на Dacia, средностатистическият потребител на Spring изминава 31 км дневно със скорост от 26 км/ч, а 75% от собствениците зареждат колата си у дома, така че много от вас вероятно попадат в... тези характеристики на идеалния потребител. Пълното зареждане на колата от домашен контакт отнема 13 часа, което не е малко, но пък за много хора е приемливо.

В заключение ще кажем, че новият модел на Dacia е интересен, тъй като с него може да се отговори на днешните електрически предизвикателства, без да се харчи цяло състояние. Spring Extreme Electric 65 идва и у нас през лятото с цена от 46 000 лева с ДДС, позволяваща му гордо да се нарече най-евтиният електрически SUV на пазара.

Семейство Dacia Extreme

За да подсили имиджа на новата си роля, Dacia създаде и версия на оборудване за всички свои модели (Spring, Sandero Stepway, Duster и Jogger). Тя се нарича Extreme и изглежда по-близка до природата, с "аутдор" характер както в нюансите, така и в материалите (пластмаси и престилки, устойчиви на употреба тъкани, които лесно се перат е т.н.). Версиите Extreme се отличават и декорация с дизайнерски елементи и с някои от технологиите.

Например Sandero Stepway Extreme и Jogger Extreme имат като стандартно оборудване системата Extended Grip, специална функция на ESP и ASR, която не "задушава" колелата, позволявайки им да се въртят по-свободно, така че да намират по-добро сцепление, когато колата се движи по разкалян терен, докато Duster Extreme има и задвижване на четирите колела.

Но Dacia не се спира само на колата и създава цяла „екосистема“ от удобства за къмпинг, като Sleep Pack, който чрез сгъваема дървена конструкция превръща задната част на Jogger в спалня с дължина 1.9 м и широчина 1.3 м, или палатка, която се прикрепя към гърба на Jogger.

Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 31 гласа.

Свързани новини