От известно време производителите на автомобили започнаха все повече да използват т.нар. електрическо сервоуправление (EPS) вместо стандартния сервоусилвател на волана. Тези единици имат по-малко тегло и са по-прости като дизайн. Все предимства, но до момента, в който усилвателят откаже. Това почти винаги се случва след изтичане на оригиналната гаранция на автомобила. Следователно неговият собственик трябва сам да се справя с възникващите проблеми.
Накратко, почти всяка част от хидравличния усилвател може да бъде ремонтирана - както хидравлична, така и механична. Което прави връщането на възела към живот относително евтино от гледна точка на финансови разходи. С електрически бустер обаче всичко е много по-сложно. Казано по-просто, той се състои от електродвигател, контролен блок, кормилна рейка и няколко сензора. Хидравличният усилвател представлява помпа, задвижвана от двигател, система маркуч-клапан и хидравличен силов цилиндър.
Поради спукани уплътнения мръсотията и влагата попадат върху всякакъв тип устройство. Те провокират повишено износване и корозия на зъбите и резбите му. „Почукването на волана“ идва от там. Но докато кормилната рейка може да бъде шлайфана, регулирана и върната към живот, в случай на електрически усилвател обаче, ремонтът по правило не е предвиден и ще трябва да закупите нова част. Която никак не е евтина.
Има и такова нещо като блок за управление на електрически сервоусилвател на волана. Често се монтира на самото устройство. И обикновено не е предпазен по никакъв начин от предмети, летящи изпод колелата. Ако камъче излети в пластмасовия му капак, това е всичко: влага, корозия и... „здравей нова електроника". Лечението в по-голямата част от случаите е закупуването не само на нов блок, но и допълнителни части.
Често срещан случай на повреда на електрическото управление на молана е попадането на влага в лагера на електродвигателя с последваща корозия. Тя се обявява със силен вой на този структурен елемент. Този проблем може да бъде „поправен“ по два начина: чрез инсталиране на нов електродвигател с контролен блок или чрез подмяна на целия комплект с нов. И това заради един единствен лагер!
Електрическият усилвател има още една коварна част, наречена сензор за въртящ момент. Сам по себе си той не се разваля много често. Но ако това се случи, то той просто се заменя с нов - ако това е структурно възможно на конкретния модел електрически усилвател. Ако не, стигаме отново до смяна на целия модул...
Можем да продължим списъка с ESD повредите, които не са никак малко, но по-мажното е, че могат да бъдат елиминирани само чрез скъпа „подмяна на голяма част от възлите и агрегатите в тази система“. На този фон хидравличният усилвател е много по-поправимо нещо и следователно за употребявана кола е по-малко опасно за портфейла на собственика на колата.