По време на представянето на революционния пикап Tesla Cybertruck през 2019 г. Илон Мъск обеща серийна версия през 2021 г. на цена от $39 900. Но първите серийни екземпляри слязоха от поточната линия едва онзи ден, две години след обещаната дата на производство. А цената на базовия модел се е увеличила повече от един и половина пъти, като тези автомобили няма да се появят скоро. Сега най-достъпният Cybertruck струва повече от $80 000, а на първите купувачи (които са направили първите предварителни поръчки) се предлага да платят $120 000! И това не са всички проблеми, които очакват онези, които искат да си купят този уж революционен пикап.
В скорошно интервю на инженера Санди Мънро, който разпита Илон Мъск за производствените проблеми на Tesla Cybertruck, милиардерът призна, че изместването на датата на производство се дължи на Covid-19. По време на пандемията всички вериги за доставка на компоненти бяха наистина прекъснати поради пълното блокиране на Китай, където се произвежда лъвският дял от важните компоненти за компютърната и автомобилната индустрия. По това време, дори при производството на Model 3 и кросоувъра Y, имаше значителни проблеми поради недостиг на компоненти. Пускането на нов и дори толкова революционен модел като Cybertruck по това време би било чиста лудост.
А Мъск имаше достатъчно луди идеи за първия електрически пикап на Tesla. Според Ларс Морави, вицепрезидент на автомобилното инженерство на Tesla, и Франц фон Холцхаузен, главен дизайнер на Tesla, единственото ограничение за въображението на Мъск са законите на физиката. Ако нещо може да бъде изпълнено, той не се колебае. Такъв е случаят с екзоскелета на тялото, създаден от висококачествена неръждаема стомана от серия 300, която никога не е била използвана в автомобилната индустрия и други иновативни технологии.
Защо Tesla Cybertruck е наистина готин
Описахме основните "характеристики" на ъгловият пикап веднага след представянето му и трябва да отбележим последователността на милиардера в реализирането на собствената му идея. Драстичното увеличение на цените, споменато в началото, обаче хвълри прът в колелата на серийния Cybertruck. В допълнение, серийният пикап стана с 3% по-малък от прототипа, въпреки че остава един от най-големите в класа (дължина 5.7 метра, широчина 2.4 и височина 1.8 метра).
В допълнение към революционния дизайн и скоростта на топ версията на Cyberbeast, индустрията отбелязва още значителни промени, които могат да направят технологична промяна в индустрията. Tesla Cybertruck разполага с изцяло нова 48-волтова система, която заменя остарялата, но все още популярна 12-волтова система.
Заслужава да се отбележи и основната високоволтова система от тягови батерии, която осигурява работата на електрическите задвижвания и работи с номинално напрежение над 800 волта. Тук Tesla не е революционер, на това напрежение работят не само Porsche Taycan и Audi e-tron GT, но и Hyundai Ionic 5 и 6, както и конкурентите на Tesla в САЩ - GMC Hummer EV и Rivian R1T.
Основното предимство на по-високите напрежения за спомагателни устройства е, че същата мощност може да бъде доставена при по-нисък ток, което директно намалява загубите на ток и позволява използването на по-тънки проводници за спестяване на маса и разходи.
Tesla няма намерение да спира дотук, просто преминава от 12 волта на 48 волта за своите електрически превозни средства. Автомобилният производител би искал да помогне за разпространението на 48-волтовата архитектура в индустрията и това наистина е похвално.
За целта Tesla изпрати спецификациите на 48-волтовата система на други производители, а изпълнителният директор на Ford Джим Фарли вече потвърди, че ги е получил. Като се има предвид отговорът му „Страхотно за индустрията!“, човек би предположил, че Ford също би бил готов да внедри 48-волтова система. Илон Мъск отговори: „Моля“. Вероятно скоро и други производители ще преминат на 48 волта.
Преминаването от 12 волта на 48 волта не е толкова лесно, колкото си мислите, тъй като изисква препроектиране на окабеляването на автомобила и (поне в повечето случаи) всички нови електрически компоненти (всеки двигател, фар, сензор и чип) или най-малкото им позволява да работят при по-високо напрежение.
Проблемите са, че изисква инвестиции, няма много доставчици на части и няма икономии от мащаба в началния етап. Освен това всички сервизи трябва да са готови за новата високоволтова система. С 48-волтовата система на Tesla като шаблон, останалата част от индустрията ще може по-лесно да премине към новия стандарт: първо, защото няма да трябва да започва от нулата, и второ, защото ще трябва да реагира на конкурентни предимства.
Интересното е, че Tesla все още използва 12-волтова система в своите пътнически електрически автомобили. Очевидно е, че следващите поколения ще преминат напълно към новия стандарт. И това е същата революция в автомобилната индустрия, както някога беше преходът от 6V към 12V. Но да се върнем на Cybertruck и предизвикателствата, пред които може да се изправи по пътя си към сърцата и портфейлите на потенциалните купувачи.
Отблъскващ външен вид
Ново проучване установи, че голяма част от хората не биха купили Cybertruck на Tesla, след като са гледали официалната презентация, където са обявени подробности за електрическия пикап. Според екипа на Canaccord Genuity, който е провел проучването, 67% от респондентите са отговорили „не“ на въпроса дали биха купили Cybertruck след обявяването на цените и спецификациите, докато 33% са отговорили „да“. Canaccord не разкрива общия брой респонденти, но отбелязва, че проучването включва широка група от хора, които вече са резервирали Cybertruck предварително.
„Получихме невероятно активен отговор на нашата анкета. Беше интересно да чуя, че две трети не го искат и честно казано, това е много по-добре, отколкото очаквахме“, каза анализаторът на Canaccord Джордж Джанарикас в интервю за Yahoo Finance. „Въз основа на стотиците индивидуални дискусии, които съм провел, екстериорът на колата е този, който предизвиква смесени чувства у хората, от възхищение до отвращение.“
Надценени
Tesla иска собствениците на Cybertruck с предварителна поръчка да плащат над $120 000 за ранни доставки! Да, Tesla предлага на собствениците с предварителна поръчка да доплатят за дебюта на Foundation Series, ако искат да бъдат сред първите собственици. Освен това цената им започва от $120 000 и достига до $135 000! Ще ви напомним, че на презентацията през 2019 г. Мъск обеща начална цена от $39 900. Ограничената серия Foundation ще се състои от хиляда коли.
Tesla започна да изпраща покани за закупуване на първите 1000 Cybertruck-а със следните думи: „Като ранен собственик, можете да поръчате своя пикап Foundation Series, който включва ограничено издание с лазерно гравирани лога, премиум аксесоари, резервно оборудване за зареждане в дома Powershare, гуми за всякакъв терен, пълна функция за самостоятелно шофиране и много повече" .
Tesla добавя, че доставките вече са започнали в Калифорния и Тексас и че те ще се разширят до „повече щати през 2024 г.“. Но засега това се отнася само за двата щата, където се намират заводите на Tesla.
Проблеми с ремонти и застраховки
Панелите на каросерията от неръждаема стомана може да са една от най-големите привлекателности на пикапа, но може ли да са ахилесовата пета? Въпреки че панелите на на Cybertruck могат да спрат куршум, всичко може да се счупи. И когато нещо се счупи, трябва да се ремонтира. А тук възникват трудностите.
Известно е, че Tesla мълчи относно търговските си тайни за поддръжка и е трудно да се получат ясни подробности за това как ще се поправя пекапа. Cybertruck обаче не е първият електрически пикап, нито първата Tesla, нито първата кола, изработена от неръждаема стомана.
Картината, нарисувана от експертите по ремонт на каросерии, е в най-добрия случай предпазливо оптимистична, но те също така приемат сериозно проблемите, свързани с дизайна на пикапа. Експертите са убедени, че в случая с Cybertruck ще бъде по-трудно да се разрешат споровете между потребителите, автомобилните производители и застрахователната индустрия.
Cybertruck е изключително издръжлив. Неговите 3-милиметрови панели от неръждаема стомана несъмнено са първите такива в индустрията. Мъск се похвали, че традиционните автомобилни преси, които могат да използват буквално тонове натиск, дори не биха могли да оформят каросерийните панели на неговия пикап. Недостатъкът на такова твърдо тяло обаче е, че средностатистическият инструмент за отстраняване на вдлъбнатини без боядисване е малко вероятно да успее да изправи малка вдлъбнатина. Въпреки това майсторите в САЩ имат известен опит в това отношение, тъй като през 80-те години на миналия век се произвежда DMC-12 DeLorean, известен от филмите "Завръщане в бъдещето".
Необходими са много усилия, за да поддържате саросерийните панели прави и годни за употреба. Също така, за разлика от конвенционалните автомобилни съсъ стоманени (или дори алуминиеви) панели на каросерията, не можете да скриете структурно здрави, но визуално непривлекателни зони за ремонт с кит и боя. Затова всеки ремонт трябва да е перфектен, което не е лесно и най-важното е много продължително и скъпо, което е недопустимо за ежедневен автомобил.
Ето защо е толкова лесно да се идентифицира удрян DeLorean - по боядисаното тяло. Майсторите казват, че когато става въпрос за ремонт на неръждаема стомана, трябва да си спомните старата школа, където те използват силови методи, а не компютъризирани инструменти за ремонт на каросерии. Това е изкуство, което отнема много повече време и пари и ако ще отделите повече от, да речем, осем или девет часа за ремонт, по-добре е просто да си купите нов панел. Ето защо възниква голям въпрос: ще одобрят ли застрахователните компании отнемащите време ремонти? Най-вероятно - не.
Проблеми с резервни части
Подмяната на панелите вероятно ще бъде значително по-бърза (и следователно по-малко трудоемка) от ремонта им, а настояването за подмяна, вместо за ремонт, може да отвори изцяло нов проблем. Това може само да влоши настоящите проблеми, които собствениците на Tesla вече имат със своите застрахователни компании: дълго чакане за части и високи разходи за ремонт, дори преди Tesla да направи противоречивия избор да използва панели от неръждаема стомана.
В САЩ дори се формира отделен сегмент от съдебни дела, които се водят от адвокати, които съдят застрахователни компании за пълната сума, за да възстановят повредените електромобили Tesla в първоначалното им състояние, тъй като ремонтите им често са твърде скъпи за индустрията. А застрахователите често отказват да възстановят напълно разходите.
„Лично аз вероятно обработвам от 10 до 15 коли Tesla на седмица “, казва Били Уолковяк, главен изпълнителен директор на Collision Safety Consultants, фирма, предназначена отчасти да служи като защитник и съдия на ищците по застраховка. Според Били процедурите за ремонт на Tesla иса направени така, че да се заменят части, а не да ремонтират. Добавете към това сложните процедури за повторно калибриране на софтуера и високите разходи за труд, тъй като само сертифицирани техници на Tesla могат да ремонтират автомобили на Tesla, и ще получите представа колко скъпи са ремонтите.
Например ремонтът на Tesla Model 3 възлиза на $22 000, от които $14 000 са само подмяна на части. Ситуацията с частите на Tesla се подобри донякъде през последните години, но не е много трудно да се намерят съобщения в социалните медии от собственици на Tesla, разстроени, че ремонтът им може да отнеме до шест месеца. DeLorean свърши много добра работа, като принуди всеки дилър да закупи определен набор от резервни части, включително панели за каросерията. Но всеки сервизен център на Tesla ще има ли на склад с каросерийни панели, особено такива за пикапа.
Наличието на резервни части от производители на трети страни също ще бъде под голямо съмнение. Тъй като се казва, че Cybertruck използва специална сплав от неръждаема стомана, не е ясно дали тези трети страни ще могат да създават панели със същото качество. А дори при Model S, 3, Y и X има недостиг на части, представете си какво ще е с по-скъпия Cybertruck.
Проблеми със сертифицирането
Ларс Морауи, вицепрезидент по инженерството на Tesla, потвърди пред TopGear, че Cybertruck вероятно никога няма да стигне до Европа. „Първо, пазарът на пикапи в Америка е огромен, за разлика от Европа“, каза Морауи в интервю за TopGear. „Второ: европейските стандарти изискват панелите на каросерията да бъдат закръглени до 3.2 милиметра върху изпъкналите части. За съжаление е невъзможно да се направи закръгляване от 3.2 милиметра върху 1.4-милиметров лист от неръждаема стомана ", добавя той. Тоест Cybertruck за „Стария свят“ най-вероятно ще се превърне в нещо като забранен плод.
Не е за шофьори с категория B
С мощност от 845 к.с. и ускорявайки от 0 до 100 км/ч само за 2.6 секунди, Cybertruck е бърз пикап, но е и много тежък. Върховият Cyberbeast с три електрически мотора и батерия с капацитет от около 123 kWh тежи над три тона, така че просто е твърде тежък за шофиране с някои от европейските лиценци за праоуправление на МПС.
В ЕС шофьорите с книжки от категория B могат да управляват превозно средство с максимално общо тегло от 3.5 тона. Въпреки че Cybertruck не надвишава тази граница, трябва да се има предвид полезният товар от 2500 фунта (1134 кг). Тоест пълното тегло на пикапа ще бъде 9343 паунда или 4 237 кг. И това без да се вземат предвид пътниците.
Според официалния VIN, който беше представен на регулаторите по-рано тази година, Cybertruck има два възможни класа брутно тегло на превозното средство (GVWR):
Клас G - над 3 629 кг до 4 082 кг. (8 001 - 9 000 паунда);
Клас Н - над 4 082 кг до 4 536 кг. (9 001 - 10 000 паунда).
Най-ниската оценка вече надхвърля европейския лимит. Тоест, за да продаде Cybertruck в Европа, клиентът трябва да има лиценз категория C, която е предназначена за превозни средства с общо тегло над 3.5 тона. С други думи, категория за камион.
Проблеми с портовете за зареждане
И накрая, има въпрос за порта за зареждане. Докато така нареченият Северноамерикански стандарт за зареждане (NACS) на Tesla на практика се превърна в единствения избор за електрически превозни средства, предназначени за пазарите в САЩ и Канада, Европа възприе конектора CCS2. Дори европейските зарядни устройства на Tesla идват с конектор CCS2.
Така че, за да продаде Cybertruck в Европа, базираният в Остин автомобилен производител ще трябва по някакъв начин да внедри CCS2 конектора на Cybertruck. И не просто да смени конектора, а да направи нови хардуерни промени и да нареди на програмистите да обновят софтуера. А общият пазар на пикапи в Европа през 2020 г. е само 116 280, в сравнение с три милиона в САЩ, което прави този пазар още по-малко привлекателен за Tesla, която иска да продава до 250 000 Cybertruck-s годишно до 2025 г.