През 2023 година BYD успя да намали изоставането си от лидера на пазара на електрически автомобили Tesla, продавайки близо 1.6 милиона електрически коли по целия свят. И предвид тенденциите би било нужно чудо на компанията на Илон Мъск да запази лидерството си през тази година. Защо тази конфронтация се наблюдава от автомобилната общност по целия свят с особен интерес и какво следва от това, ви разказваме сега.
Общият обем на продажбите на електрически автомобили на китайския гигант през миналата година възлиза на 1 574 822 единици и е с 13% по-малко от този на американския конкурент Tesla - 1 808 581. Но този резултат на BYD е със 73% по-добър от 2022 година, когато китайците продадоха само 911 140 , електрически автомобила.
Въпреки че BYD не можа да достигне годишния резултат на Tesla, той излезе победител през последното тримесечие на 2023 г., произвеждайки 526 409 електрически превозни средства в сравнение с 484 507 на Tesla.
Победоносните планове на китайците
Продажбите на електромобили с марката BYD се очаква да нараснат значително отново тази година, като се има предвид, че компанията вече е установила присъствие на няколко ключови европейски пазара, включително Франция, Германия и Обединеното кралство.
Всеки от тези пазари включва и модели, насочени към лидерите в сегмента: хечбекът BYD Dolphin ще окаже натиск върху бестселъра в Обединеното кралство MG 4 EV, BYD Seal струва по-малко от актуализирания Tesla Model 3, а BYD Atto 3 е в състояние да победи Volkswagen ID.4.
Китайският автомобилен производител има за цел да стане най-големият продавач на електрически автомобили в Европа до 2030 г., така че всеки 10-ти електрически автомобил да носи емблемата на BYD. Компанията е толкова фокусирана върху пазара на ЕС, че наскоро се съгласи да построи завод за производство на електрически превозни средства в Унгария, превръщайки се в първия китайски автомобилен производител в региона.
Трябва да се отбележи, че през 2023 г. BYD не е продал нито един автомобил с ДВГ в световен мащаб, докато предходната година е доставил 5 049 такива автомобила. BYD изостави автомобилите с двигатели с вътрешно горене още през март 2022 г., въпреки че направи известен преход с хибридните си модели, но това е само временна връзка към чистите електромобили.
Междувременно Tesla продължава да работи за намаляване на цената и следователно на наличността на своите два най-популярни модела, Model 3 и Model Y. По този начин актуализираният базов модел Model 3 стана около 7% по-достъпен в Европа. Очаква се Model Y да последва примера по-късно тази година. Тези два модела представляват лъвския дял от продажбите с 1 739 707 единици, докато Model S, Model X и Cybertruck представляват само 68 874 единици, или едва 4%.
С какво BYD изпреварва Tesla?
Всъщност BYD изпреварва Tesla за втора поредна година, като произвежда повече от 3 милиона превозни средства, но тук се има предвид общото производство, което включва електрически превозни средства и хибриди.
Повечето автомобили на BYD се продават в по-нисък ценови диапазон от тези на Tesla и се предлагат в хибридни версии в допълнение към електрическите автомобили. Въпреки че общото производство надхвърли това на Tesla (BYD произведе 1,6 милиона електрически коли и 1,4 милиона хибриди), Tesla в момента все още е лидер в производството на чисто електрически автомобили.
Годишните продажби на BYD възлизат на общо 3.02 милиона автомобила, те са малко под очакваната цифра на CLSA от 3.05 милиона автомобила (от Credit Lyonnais Securities Asia, базирана в Хонконг международна инвестиционна фирма, специализирана в управлението на активи), така че акциите на BYD паднаха с повече от 2%.
Конкуренцията се засилва
Компаниите, които искат да грабнат част от бързо развиващия се пазар на електрически автомобили в Китай, наводниха пространството с нови модели. Китайският производител на смартфони Xiaomi миналата седмица подробно описа плановете си да пусне електрическата кола SU7, за да се конкурира с Porsche и Tesla.
Xpeng представи електрическия миниван X9 MPV. Китайският автомобилен производител съобщи, че общите му доставки на EV са се увеличили със 17% на годишна база (до 141 601 през 2023 г.), с рекордните 20 115 продадени автомобила през декември.
Новата марка електрически автомобили на Huawei, Aito, заяви, че поръчките за SUV M9 са надхвърлили 30 000 за седемте дни от пускането му на пазара. Масовите доставки на M9 ще започнат в края на февруари.
Aito каза, че е произвела 94 380 автомобила през 2023 г., включително 24 468 само през декември. И това е марка, която се появи едва през март 2022 г., като само за тази година компанията е продала повече от 75 хиляди автомобила.
Zeekr, премиум марката на Geely, започна доставките на своя нов модел, електрическия седан 007. Според компанията общото производство през 2023 г. се е увеличило с 65% до 118 685 автомобила.
Друг премиум производител на електрически автомобили от Китай, Nio продаде още повече нови автомобили миналата година, със 160 038 бройки, почти 31% повече от 2022 г. През декември компанията е доставила малко повече от 18 000 автомобила.
Aion, дъщерна компания на държавната GAC Motor, заяви, че е продала повече от 480 000 превозни средства през 2023 г., което е със 77% повече от предходната година.
В Китай има повече от сто автомобилни компании, конкуренцията там е много ожесточена, но паят, за който се борят, също непрекъснато расте, така че положителна динамика на растеж се постига от всеки, който работи неуморно. И така всъщност работят всички в Поднебесната империя, защото почти всеки служител винаги е готов да бъде заменен от повече от дузина хора, които искат да заемат мястото му.
Експанзия в чужбина
Няколко китайски играчи на пазара на електромобили EV, включително BYD и Nio, също навлизат на пазари извън Китай, особено в Европа. Според изчисленията, направени въз основа на отворени данни, продажбите на BYD в чужбина през 2023 г. надхвърлят 242 000 нови електрически превозни средства.
BYD заяви, че е продала 36 095 нови пътнически превозни средства в чужбина през декември, три пъти повече от преди година. Тоест BYD много бързо увеличава износа и нови пазари.
Заключение
Общата тенденция в сектора на електрическите превозни средства, който всяка година получава все повече внимание и пари и в крайна сметка ще се превърне в основен автомобилен сектор, като това ще стане с нарастващото влияние на китайските производители на автомобили.
Изглежда, че китайските производители на автомобили може да започнат да доминират на световния пазар. Ето защо конкуренцията между BYD и Tesla е много показателна. Защото към момента само Tesla има с какво да се противопостави на китайската експанзия.