Американският милиардер и главен изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви, че китайските производители на автомобили ще унищожат глобалните си конкуренти, ако не бъдат защитени от своеобразни търговски бариери. Това съобщава Reuters.
Според американския милиардер китайските автомобилни компании са били най-конкурентоспособните миналата година и степента на техния успех извън Китай ще зависи от това какви мита или търговски санкции ще бъдат наложени на техните автомобили.
„Ако такива търговски бариери не бъдат установени, те могат да унищожат повечето други автомобилни компании в света. Те са изключително добри ", каза Мъск.
Ще припомним, че китайският автомобилен гигант и един от най-големите производители на електрически автомобили в света BYD изпревари Tesla по брой продадени електрически автомобили през последното тримесечие, въпреки рязкото намаление на цените на Tesla през 2023 г.
Както отбелязва Reuters, главният изпълнителен директор на Tesla има причини за безпокойство, тъй като миналата година, за да заинтересува купувачите, компанията понижи цената на електрическите автомобили по негова инициатива за сметка на намаляване на печалбите, което предизвика безпокойство сред инвеститорите. Желаният резултат обаче не можа да бъде постигнат.
Мъск предупреди, че Tesla се доближава до границата на намаляване на разходите със съществуващата си линия електрически автомобили, така че в средата на 2025 г. планира да започне производството на по-евтин компактен кросоувър за масовия пазар Redwood, за да се конкурира с производителите на евтини електрически автомобили.
Американският милиардер каза още, че няма очевидна възможност за сътрудничество с китайски конкуренти, но че Tesla е готова да им даде достъп до своята мрежа от зарядни устройства и да лицензира някои технологии, като например автономно шофиране.
Европа също се опитва да защити европейските производители на автомобили от въздействието на по-евтиния внос на електрически автомобили от Китай. През октомври миналата година Европейската комисия започна разследване за предполагаемо нарушаване на пазарните правила и получаване на държавни субсидии от китайски компании, поради което те могат да определят по-ниски цени на колите си.
На фона на основателните страхове САЩ и Европа затягат правилата си за продажбата на китайски автомобили и части, като американските мита са толкова високи, че Китай премести фокуса си към други пазари, а именно Южна Америка, Азия и Европа.
Явно поради тези причини правителството на Китай заяви, че ще ограничи насилствено разширяването на производството и износа на електрически автомобили от Китай. Решението е в отговор на критиките за "несправедливи" индустриални и търговски практики.