Отидете към основна версия

7 784 23

Защо фаровете на съвременните коли заслепяват

  • фарове-
  • заслепяване-
  • технологии-
  • съвети

Това може да се дължи на мръсни фарове, но също и на новите технологии

Според актуално проучване на ADAC две трети от всички шофьори често се чувстват заслепени от насрещнодвижещи се автомобили през тъмната част на денонощието. Това се дължи не само на мръсни фарове, но и на една популярна тенденция в дизайна на автомобилното осветление.

Мразите ли шофирането през нощта? Не сте само вие: един на всеки трима души, които шофират през нощта редовно или почти винаги се чувстват заслепени от светлините на други превозни средства, установява проучване на ADAC. Резултатът: присвиване на очите, мигане или дори отместване на погледа от пътната обстановка за момент – неприятно и в най-лошия случай - опасно.

Почти половината от анкетираните, 49.5 процента, казват, че понякога се чувстват заслепени

Младите шофьори се чувстват най-заслепени: 32 процента от тези под 35 години казват, че са заслепявани от насрещнодвижещи се коли редовно или почти винаги, докато сред тези над 50 години това е само 22.6 на сто от случаите. И всеки пети водач избягва шофирането по тъмно.

Не е изненадващо, че "дългите светлини "се възприемат като най-голямото смущение (82 процента от анкетираните). Но късите светлини (41 процента) и задните светлини за мъгла (26.7 процента) също дразнят водачите. Последните трябва за се включват само ако видимостта в мъгла е по-малка от 50 метра, но това не винаги се спазва.

Всъщност опитът потвърждава, че дори и на "къси" светлини, идващият трафик често ви смущава, Защо? Новите LED високотехнологични фарове, често свити в малки светлинни ивици по дизайнерски причини, очевидно имат по-висок потенциал за отблясъци от халогенните и ксенонови фарове при по-старите коли. И това е поради високия им интензитет на светлина.

ADAC призовава тази тенденция да бъде смекчена чрез промяна на разпоредбите: „По-голям фар с по-ниска яркост осигурява същата светлинна мощност като по-малък с по-висока плътност, но заслепява значително по-малко другите участници в движението“, обяснява експертът по осветление на ADAC Буркхард Бьотчер.

Производителите на автомобили няма да харесат да чуят това, защото тесните LED светлинни ленти в момента са най-новата мода в автомобилния дизайн. Според ADAC обаче, дневните светлини заслепяват не само през тъмната част на денонощието, но и заслепяват водачите два пъти повече през деня от нормалните къси светлини – а именно при лоша видимост, например поради мъгла.

Мръсните фарове

Те пък произвеждат разсеяна светлина и намаляват светлинния поток, но едновременно с това заслепяват повече. Така че почиствайте редовно фаровете - и, разбира се, също и предното стъкло.А ако сте заслепени, ADAC съветва: „Не гледайте в лъча на приближаващите превозни средства, а вместо това гледайте в собствената си лента или в дясната страна на пътя.“

Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 37 гласа.

Свързани новини