Администрацията на Байдън ще повиши митата върху китайските електрически автомобили от 25 на 100%. Wall Street Journal, Reuters и други световни медии съобщават, че правителството на президента Джо Байдън планира да учетвори митата върху ключови стратегически сегменти, като сред тях са електрическите превозни средства, батериите и слънчеви панели. Така от сегашните 25 процента, митото се увеличава на 100 процента. Освен това ще се налага и мито от 2.5% върху всички други превозни средства, внесени в Съединените щати.
Подобно на европейците, американците се притесняват от масовия внос на евтини китайски автомобили, които ще се конкурират с местните марки. САЩ се противопоставят на „нечестните икономически практики и индустриалния свръхкапацитет“ на Китай, каза Байдън миналия месец. „Няма да се бием с Китай. Искаме конкуренция, но честна конкуренция“, каза президентът на САЩ.
Китайците, естествено, гледат на това по различен начин. Министерството на външните работи на страната заяви, че митата, наложени от предишното правителство при президента Доналд Тръмп, "сериозно са нарушили" търговията между двете страни. Сега, след новото увеличение, отговорът от Китай няма да закъснее. Какъв ще е той, все още не се знае. Ще припомним, че след като Тръмп въведе мита върху електрическите автомобили през 2018 година, Китай удари американските фермери, като намали целевия износ на селскостопански продукти от Съединените щати.
Между другото, Европейският съюз също обмисля защитни мерки, но не бърза да вземе решение - очаква се то да бъде прието през юни. Явно европейците първо искат да видят как Китай ще реагира на американските мерки. Германските производители на автомобили, които ще бъдат особено засегнати от контрамерките, предупреждават за възможни негативни последици. Така шефът на BMW вече нарече увеличението на митата „изстрел в коляното“. Все пак Китай е най-важният пазар за немските производители.