Това може да изненада някои хора, но дизеловите коли все още играят важна роля в прехода на Европа към транспорт без емисии, тъй като са много ефективни. Въпреки че продажбите на дизелови коли спаднаха през последните години, все още има брилянтни модели, които са изключително ефективни що се отнася до разход на гориво.
Защо дизеловите автомобили сега са по-добри?
Две неща са помогнали на дизеловите автомобили да изчистят своето "мръсно" минало: филтри за твърди частици (известни като DPF) и дизелова добавка. DPF събира саждите, които се получават от изгарянето на дизелово гориво, и спира по-голямата част от тях да се отделят от изпускателната тръба, като тези събрани сажди периодично се изгарят при много високи температури. Течността за дизелови отработени газове – известна още като AdBlue пък се използва за намаляване на емисиите на азотни оксиди (NOx) от дизеловите автомобили. Тя автоматично се впръсква в изпускателната система след DPF-а, за да преобразува голяма част от NOx в азот и вода.
Дизеловите автомобили с двете горепосочени технологии за намаляване на емисиите имат рейтинг за емисии Euro 6, а всички нови дизелови автомобили, продавани от септември 2015 година, отговарят на този стандарт.
Освен това, трябва да се знае, че при изгаряне дизелът отделя почти половината от CO2 в сравнение със същото количество бензин, което е страхотна новина за борбата срещу изменението на климата. Преди това, без технологии за намаляване на емисиите, дизеловите превозни средства отделяха много повече частици и NOx от бензиновите двигатели, което беше вредно за човешкото здраве.
Докато CO2 има глобално въздействие, NOx и частиците засягат локалната зона на превозното средство – и двете се вдишват и причиняват множество дългосрочни здравословни проблеми. След като ЕС въведе регулации за затягане на екологията по отношение на дизеловите емисии и сега сме на етап Евро 6, въведен през септември 2014 г. (една година преди всички нови дизелови автомобили да отговарят на изискванията). Последната версия на този стандарт е Euro 6d, която се прилага за всички нови автомобили от януари 2021 година
Кои са най-икономичните дизелови автомобили?
Икономията на гориво на автомобила варира в зависимост от това кой е зад волана, защото всички имаме различни стилове на шофиране. Въпреки това, има дизелови автомобили, които според тяхната официална средна оценка за икономия на гориво, измерена чрез световната хармонизирана процедура за изпитване на лекотоварни превозни средства (WLTP), се смятат за особено икономични и екологични.
Mercedes-Benz E300 de
Не, не сме допуснали грешка – Plug-in хибридният дизел на Е-класата наистина има откровено удивителна икономия и екологичност. За целта обаче трябва да поддържате батерията на колата заредена, за да я постигнете.
Peugeot 208 1.5 Blue HDi
Пуснат на пазара през 2019 година, Peugeot 208 е един от най-красивите суперминита на пазара, с пет врати, луксозни LED светлини и 1.5-литров дизелов двигател, който официално харчи под 5 на 100. Интериорът на това Peugeot е също толкова интересен, с много стилно табло, включващо инструменти, които виждате над волана, а не през него.
Opel Corsa 1.5 Turbo D
Неслучайно Corsa 2019 споделя добрия си дизел с Peugeot, защото и двете марки попадат под шапката на Stellantis. Corsa също споделя с Peugeot и други възли и агрегати, което обяснява защо показателите за икономичност са толкова сходни. Основната разлика между този Opel и Peugeot е външния вид, който е субективен - изберете това, което смятате, че изглежда по-добре.
Skoda Octavia 2.0 TDI SE
Почти всяка версия на Octavia е страхотен семеен автомобил, благодарение на огромното вътрешно пространство (включително огромен багажник, особено при модела комби), но тази версия също така добавя страхотна икономичност към своя дизелов вариант. Тази Skoda няма най-мощния двигател, но има много въртящ момент, което означава, че ще можете да го оставите на най-високата предавка по магистралата и да карате, без да се налага да сменяте на по-ниска скорост, за да изпреварвате.
Volkswagen Golf 2.0 TDI
Тази версия на Mk8 Golf има същия дизелов двигател, като при Skoda-та, който е с мощност 150 к.с. и шестстепенна механична скоростна кутия. Автомобилът не е толкова просторен като Octavia отвътре, но се усеща по-премиум, с цифрови инструменти в повечето версии и голям екран за информация и развлечения с Apple CarPlay и Android Auto свързаност.
Екземпляри от всички тези икономични дизелови коли, можете да намерите в най-големия сайт за автомобили в България - mobile.bg