Гърция, Халкидически полуостров. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Неведнъж сме говорили за новия флагман на Renault, с който Режията се стреми да навлeзe в премиум сегмента. Французите демонстрираха статично автомобила още лятото на миналата година, но чак сега стартираха продажбите му. Съвсем наскоро един от първите ползватели на най-луксозното Renault стана френския президент Еманюел Макрон. Сега този автомобил стъпи и на родна земя, а екипът ни имаше възможността да му направи обстоен тест драйв. В този материал ще наблегнем на динамичното представяне на модела, а всичко по-интересно от иновациите и дизайна можете да си припомните от статията ни, свързана със статичната премиера на колата, на която присъства екип на mobile.bg. Ето и впечатленията ни от пътя.
Екстериор и интериор
Автомобилът е изграден на платформата CMF-CD, на която се правят и Austral, и седемместният Espace, но Rafale е доста по-голям от вече продаващия се от година у нас Austral. Топ моделът на Renault обаче е и различен. Той е знаменосецът на новия стилистичен език на марката, обявен с концепцията Scénic Vision, а след това очертан с обновеното Clio. Именно този нов дизайнерски език подчертава премиум излъчването на Renault Rafale. Все пак това е новият флагман на марката - 4,7 метрово SUV, вдъхновено от концепцията купе, с внимание към детайла - така най-кратко може да се опише Rafale.
Въпреки дължината си, Rafale е строго петместен за разлика от подобни по размери алтернативи като седемместния Peugeot 5008 и Skoda Kodiaq, тук французите са наблегнали на луксозното възприятие на нещата. Елегантната линия на покрива на Rafale напомня за бестселъри от германския премиум, като BMW X4 и Mercedes GLC Coupe. И двата немски аналога са с подобна дължина, но струват значително повече.
Още една от алтернативите е новото Peugeot 3008, което обаче определено отстъпва по визия, но е сходно по динамични характеристики и цена. А визията е в основата на излъчването на най-луксозното Renault. Успехът на компактния Arkana показа, че има истински апетит за SUV-та с форма на купе и привлекателни месечни разходи за поддръжка, които според французите са далеч по-атрактивни от тези на германските премиум аналози.
Rafale има и доста привлекателен и просторен интериор. Напоследък Renault е във форма с интериора на колите си и Rafale не прави изключение. В салона ще намерите изобилие от меки на допир пластмаси, елегантни облицовки и превключватели, които работят приятно, като по-твърдите пластмаси са предимно добре скрити. Иначе централна роля в салона играе 12-инчовият портретно ориентиран сензорен екран, който контролира повечето функции, но за наша радост има и физически контроли и бутони на волана.
Екранът на информационно-развлекателната система е леко обърнат към водача и има бързи реакции и ясни графики. Някои от менютата биха могли да бъдат по-лесни за разбиране в движение, въпреки че като цяло това е добра система, която се съчетава добре с 12.3-инчовия дисплей на водача със същата висока разделителна способност. Четирите ръкохватки (светлини, чистачки, скорости и аудиоконтролер) на кормилната колона изглеждат сложни за опериране в началото, но работят добре и са интуитивни.
Сравнително големият размер на Rafale помага в салона да се осигури изобилие от вътрешно пространство, с достатъчно място за тези отпред. Преместете се отзад и пространството както за краката, така и за главата също ще ви впечатли, особено с опционалния панорамен покрив. С други думи четирима възрастни ще се чувстват изключително удобно, а за пети също има място. Въпреки че централната задна седалка е малко плоска, няма странична опора, а на пода има ниска гърбица.
Но ако отзад не са трима, а двама пасажери, то централният заден подлакътник е достоен за отбелязване. Той разполага с два USB-C порта, чифт поставки за чаши и въртящи се стойки за смартфон, които могат да държат хоризонтално телефона на всеки или заедно - по-голямо устройство. Тази функционална особеност има за цел да забавлява и деца, и възрастни при по-дълги пътувания.
Практичността прави впечатление и на хартия. Задната седалка се сгъва в съотношение 40/20/40, а Renault цитира обем на багажника от 647 литра. Тук обаче има малка уловка, тъй като тази цифра включва място за съхранение под пода, което се поглъща от допълнителното резервно колело. И все пак, 535 литра над пода на багажника не е лошо за товарно пространство на автомобил от този клас. Минусът по отношение на товарно пространство е, че когато решите да го увеличите за сметка на сгънати задни седалки се получава т.нар. товарен ръб - тоест подът на багажника и гърбовете на сгънатите седалки не са на едно ниво.
Иначе всичко останало в салона е без забележки. Качествени материали и много прецизна сглобка. Електрически регулируемите седалки се оказаха доста удобни, особено при по-дълги пътувания и имат приличен диапазон на регулиране. Само водачът обаче разполага с регулируема лумбална опора. Както вече отбелязахме материалите изглеждат изключително качествени и луксозни, макар Renault да се заиграва сериозно с рециклирането и повторното използване на алкантара и други по-устойчиви материали, които са навсякъде в салона.
Двигател и ходови характеристики
Едно от най-важните неща в един автомобил, претендиращ да е премиум е безопасността. Euro NCAP все още не са се сдобили с Rafale, въпреки че резултатите на пряко свързания с него Austral ни дават някои указания какво да очакваме. Austral получи максималните пет звезди, а за Rafale, като флагман на Режията се очаква дори повече или с други думи най-високите резултати в класа, което го прави доста сигурен залог.
В тази връзка всички версии на Rafale разполагат с изобилие от комплекти за безопасност, включително адаптивен круиз с асистент за лентата, адаптивни LED фарове, наблюдение на мъртвата зона, предупреждение за напречен трафик отзад и разпознаване на пътни знаци. Но освен безопасност, водачът и пътниците на такъв вид автомобили очакват и удоволствие от шофирането.
Renault вдигна голям шум за това как това е по-динамична алтернатива на другите големи SUV-то и отчасти французите се оказват прави. Всички модели с изключение на началното ниво получават кормилно управление с четири колела 4Control, което повишава пъргавината и маневреността при ниски скорости и стабилността при високи скорости. Системата работи добре особено в ниски скорости, като прави Rafale да се чувства значително по-малък, отколкото е - факт, който прави колата перфектна за градски условия, макар да не е никак малка.
Що се отнася до по-динамично извънградско шофиране, то Rafale не е на нивото на спортните автомобили, но в същото време дава страхотно усещане за връзка с колелата, има достатъчно сцепление, а кренът в завоите не е голям. Хибридното задвижване също помага и когато натискате газта осигурява адекватно представяне, но отговорно можем да кажем, че то не спортно. Plug-in хибридът с мощност 300 к.с. ще е "друга бира", но той ще се появи на пазара на по-късен етап.
Автомобилът, който е наличен за продажба у нас и който ние управлявахме е с мощност 200 конски сили. Трябва обаче да сте подготвени, че хибридният силов тракт не винаги се държи както очаквате. Понякога леко натискане на газта ще задейства силно двигателя с вътрешно горене, докато друг път дори няма да го чуете. Най-добре е да управлявате този хибрид плавно и ефективно, като по този начин ще постигнете режим, при който впечатляват ниските нива на шум и като цяло плавната работа на целия силов тракт.
По-конкретно Rafale, който се произвежда в Паленсия, Испания стъпва у нас изключително с електрифицирани двигатели. Първоначално на пазара в България са налични версии със силов трак 1.2 E-Tech Full Hybrid, който е съставен от трицилиндров турбо бензинов агрегат и електромотор, предлагащ се вече за Austral и Espace. Мощността на този хибрид, както вече споменахме е 200 конски сили, които са напълно достатъчни за немалкото купе.
Возията е още едно от предимствата на Rafale, макар версията която тествахме да е със стандартно окачване (предстоящата 4х4 plug-in версия ще разполага с адаптивни амортисьори). Но и тези хибриди разполагат с перфектна возия, която не може да се определи нито, като мека, нито като твърда. Нашето определение е "стегната" или с други думи оптимална. Дори и по родните поразбити пътища Rafale e добър спътник за дълги разстояния.
А колко харчи? Градското ни каране бе по-малко от извънградското, но в градски режим колата се движи доста повече на ток и там борд компютърът отчете разход от 5.5 литра на 100 километра. При извънградско, около 400 километра само по магистрала и още толкова по първокласни пътища, разходът не надмина отметката 6.5, което смятаме за отлично постижение предвид габаритите на автомобила.
Цени, оборудване и присъда
Rafale стартира с пълна хибридна система E-Tech и избор от висок клас Techno Esprit Alpine и две по-ниски нива на оборудване, които са по-евтини и с по-малко спортно оборудване Techno и Techno 4Control, но които също идват с много богато стандартно оборудване, включително проекционен дисплей, 20-инчови алуминиеви джанти, двузонов климатроник и част от седалките тапицирани с алкантара.
От екстрите си заслужава иновативният панорамен покрив с електронно контролирано тониране, стерео уредбата Harman Kardon с 12 високоговорителя, както и 360-градусовата система с камери за самостоятелно паркиране. С други думи, неща, които е хубаво да имате, но в никакъв случай не са от съществено значение. Като цяло Rafale е, и изглежда премиум, доближава се до германските премиум алтернативи, но е доста по-евтин. И ако си падате по френския шик и искате да сте извън матрицата, то определено му обърнете внимание.