Отидете към основна версия

4 667 25

Японци работят върху автомобил, задвижван само от вода

  • двигател-
  • вода-
  • водород

Работата продължава 15 години и ето какво е постигнато

Японски специалисти, които работят по автомобил, задвижван само от вода от вече 15 години, обявиха сериозен напредък върху първия в историята „зелен двигател“. И това не е познатата ни схема с водород под налягане.

Може да звучи прекалено хубаво, за да е истина, но японска компания твърди, че е разработила система за водно задвижвани автомобили. Компанията, която се нарича Genepax, е нарекла своята H2O енергийна система Water Energy System (WES).

И технологията вече функционира в мини-флота от модели Reva, произведени от Takeoka Mini Cars. Едно от основните предимства на новата водородна технология е премахването на проблема със съхранението за презареждане, което е от съществено значение.

Добре известен факт е, че едно от усложненията при използването на водорода като гориво е съхранението му, но Genepax са намерили начин да заобиколят това със система, която преобразува водата директно във водород.

Така резервоарът на колата трябва да се напълни само с вода, като тя може да бъде всякаква. WES работи върху мембранен електроден възел (MEA), който включва вещество, което е способно да разгражда водата на своите водородни и кислородни компоненти чрез химическа реакция.

Наскоро бяха показани две устройства: 120 W и система с горивни клетки от 300 W, които бяха използвани за захранване на микроавтомобил Reva. Genepax съобщи, че превозното средство е достигнало скорост от 80 километра в час и е пътувало приблизително 60 минути само с литър вода.

Компанията проведе тестове с дъждовна вода, морска вода и с речна вода и представянето на автомобила е едно и също и е постоянно. Ако тази система се окаже успешна, то тя има потенциала да реши три основни проблема.

Първият е съхранението на водород, което е сложно, защото за да се поддържа течно състояние, той трябва да се охлади доста, което изисква специализирани резервоари за съхранение, които могат да се справят както с ниската температура, така и с налягането, създадено, ако температурата започне да се повишава, нещо, което ги прави тежки.

Вторият недостатък, който трябва да се преодолее при водородните системи, е цената. Съображенията за съхранение по-горе също правят резервоарите скъпи, но ако всичко, което е необходимо, е стандартен резервоар за вода, цената на системата пада драстично. Също по темата за разходите, алтернативите, задвижвани с водород включват извличане на газ от други горива като метанол, процес, който изисква реформатор, а тези части са скъпи.

Третият проблем, който WES може да реши, се отнася до емисиите. Някои видове водородни системи все още произвеждат вредни емисии, но технологията на Genepax отделя само кислород като страничен продукт. Съществува риск от увреждане на озона, но това може да бъде смекчено с използването на катализатори. Морската вода, по-специално, е налична в такова изобилие, че ако WES наистина може да функционира с резервоар, пълен с нея, това ще бъде огромен скок напред в света на възобновяемите горива.

Прекалено добра ли е водната енергийна система, за да е истина?

WES има редица критици, които смятат, че системата не би могла да работи, защото противоречи на Първия закон на термодинамиката, който гласи:

„Увеличаването на вътрешната енергия на една система е равно на количеството енергия, добавено от нагряването на системата, минус количеството, загубено в резултат на работата, извършена от системата върху нейната среда.“

По-опростено казано, това означава, че енергията, необходима за разграждането на водните молекули, е по-голяма от тази, която системата може да генерира, за да задвижва превозното средство чрез електрически двигател, така че ще трябва да бъде получена от другаде, например от батерия.

Изглежда доста вероятно от Genepax да са направили грешка, да са изчислили погрешно или да са надценили възможностите на своята технология. Но ако това не е така, то тогава японските разработчици са постигнали един вид свръхреволюционен двигател.

Има и нещо друго. Ако превозното средство се задвижва с вода, а водата също е страничен продукт от извличането на водород, тогава този двигател може да работи безкрайно със същото количество вода. Но е малко вероятно Genepax да направи такъв пробив.

Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 20 гласа.

Свързани новини