Специалистите са открили начин за производство на водороден газ с по-малък въглероден отпечатък, като комбинират рециклирани кутии от газирани напитки с морска вода и кофеин. Повечето съвременни методи за производство на водородно гориво са по-малко екологични поради зависимостта си от изкопаеми горива, но проучването на MIT установи, че алтернативният производствен процес може да се приложи в индустриален мащаб.
Значително намаляване на въглеродните емисии
Екипът от изследователи е изчислил въглеродните емисии, свързани с добиването и обработката на алуминий, реакцията му с морска вода за производство на водород и транспортирането му до бензиностанциите. Те установиха, че за всеки килограм произведен водород, процесът генерира 1,45 килограма въглероден диоксид през целия си жизнен цикъл. Това е с 9,55 килограма по-малко от традиционните методи, базирани на изкопаеми горива. За справка, един килограм водород може да измине средно от 37 до 62 мили на автомобил с водородни горивни клетки, а екипът е изчислил цената на техния метод за производство на гориво на 9 долара на килограм.
Как работи новият процес?
Новият процес започва с пелети от рециклиран алуминий, които реагират с морска вода, за да произведат чист водород. Екипът установи, че ако се увеличи мащабът на процеса, той може да генерира „зелен“ водород с нисък въглероден отпечатък.
Оценките на проучването са съсредоточени върху използването на рециклиран алуминий, тъй като той спестява значително количество емисии в сравнение с добива на алуминий. Солта в морската вода се е оказала ценна поради способността си да утаява устойчиво галий-индий, сплав от рядък метал, която ефективно премахва защитния оксиден слой на алуминия, разкривайки чист метал. Този чист метал произвежда водород, когато се комбинира с морска вода. Изследователите не са успели да получат галий-индий от обикновена вода, тъй като кислородът кара алуминия незабавно да образува защитен слой, който не предизвиква лесно реакция. Именно кофеинът е помогнал да се ускори този процес.
Енергийна плътност и бъдещето на зеления водород
Д-р Али Комбарги, наскоро завършил машиностроенето в Масачузетския технологичен институт и водещ автор на изследването, заяви в съобщение от университета: „Намираме се в полезрението на зеления водород. Едно от основните предимства на използването на алуминий е енергийната плътност на единица обем. С много малко количество алуминиево гориво е възможно да се осигури голяма част от мощността за превозно средство, задвижвано с водород.“
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 си дзън
11:53 24.07.2025
2 Гост
11:58 24.07.2025
3 Хипотетично
т.е. Най-сетне си дойдохме на отдавна практикуваното у нас : кафенце, студено кенче биричка, на плажа на Черно море.
12:01 24.07.2025
4 Тесльо=идиот
Коментиран от #10
12:26 24.07.2025
5 Гост
Ще слушате Акио Тойода!
13:47 24.07.2025
6 Супер
06:48 25.07.2025
7 истина ти казвам
11:15 26.07.2025
8 Антонимен
11:38 26.07.2025
9 яко ви хлопат дъските
20:32 26.07.2025
10 ои8уйхътгрф
До коментар #4 от "Тесльо=идиот":
Пълна глупост е да ползваш водорода за "горивни клетки" които да ти произвеждат ток на момента за по същество електрическият ти автомобил- всяко преобразуване на енергията води до значителни загуби...От друга страна е отлична идея да ползваш водород директно в ДВГ-то вместо бензин или дизел... БМВ преди сигурно 20+ години разработиха такъв двигател и го тестваха в няколко бройки от 7-ма серия- двигателя си работеше отлично и беше напълно годен за серийно вграждане... Само дето при водорода проблемът е транспортиране, съхраняване и едни лееееееко ниски температури.... Ако тези проблеми бъдат решени колите на водород ще имат смисъл...
Към момента има като експеримент може би 40-50 бройки влекачи (на Волво мисля) които работят на водород- имат си зарядна станция и работят в определен регион според пробега... Доказват същото като БМВ- двигателите могат да ползват водород ама колата/камиона е "краен потребител", проблемите са много по-напред по веригата...
09:05 27.07.2025