Пробив в производството на водородно гориво използва три неочаквани съставки

24 Юли, 2025 11:47 5 728 10

  • водород-
  • водородно гориво-
  • зелен водород

Изследователи от Масачузетския технологичен институт (MIT) са разработили по-устойчив метод за производство на водород, който е постижим в голям мащаб

Пробив в производството на водородно гориво използва три неочаквани съставки - 1
Снимка: Shutterstock

Специалистите са открили начин за производство на водороден газ с по-малък въглероден отпечатък, като комбинират рециклирани кутии от газирани напитки с морска вода и кофеин. Повечето съвременни методи за производство на водородно гориво са по-малко екологични поради зависимостта си от изкопаеми горива, но проучването на MIT установи, че алтернативният производствен процес може да се приложи в индустриален мащаб.

Значително намаляване на въглеродните емисии

Екипът от изследователи е изчислил въглеродните емисии, свързани с добиването и обработката на алуминий, реакцията му с морска вода за производство на водород и транспортирането му до бензиностанциите. Те установиха, че за всеки килограм произведен водород, процесът генерира 1,45 килограма въглероден диоксид през целия си жизнен цикъл. Това е с 9,55 килограма по-малко от традиционните методи, базирани на изкопаеми горива. За справка, един килограм водород може да измине средно от 37 до 62 мили на автомобил с водородни горивни клетки, а екипът е изчислил цената на техния метод за производство на гориво на 9 долара на килограм.

Как работи новият процес?

Новият процес започва с пелети от рециклиран алуминий, които реагират с морска вода, за да произведат чист водород. Екипът установи, че ако се увеличи мащабът на процеса, той може да генерира „зелен“ водород с нисък въглероден отпечатък.

Оценките на проучването са съсредоточени върху използването на рециклиран алуминий, тъй като той спестява значително количество емисии в сравнение с добива на алуминий. Солта в морската вода се е оказала ценна поради способността си да утаява устойчиво галий-индий, сплав от рядък метал, която ефективно премахва защитния оксиден слой на алуминия, разкривайки чист метал. Този чист метал произвежда водород, когато се комбинира с морска вода. Изследователите не са успели да получат галий-индий от обикновена вода, тъй като кислородът кара алуминия незабавно да образува защитен слой, който не предизвиква лесно реакция. Именно кофеинът е помогнал да се ускори този процес.

Енергийна плътност и бъдещето на зеления водород

Д-р Али Комбарги, наскоро завършил машиностроенето в Масачузетския технологичен институт и водещ автор на изследването, заяви в съобщение от университета: „Намираме се в полезрението на зеления водород. Едно от основните предимства на използването на алуминий е енергийната плътност на единица обем. С много малко количество алуминиево гориво е възможно да се осигури голяма част от мощността за превозно средство, задвижвано с водород.“

Този пробив отваря нови възможности за по-устойчиво и мащабируемо производство на водородно гориво, използвайки неочаквани, но ефективни съставки.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 си дзън

    7 1 Отговор
    Слагаш малко сол в Колата и излиташ.
  • 2 Гост

    12 3 Отговор
    "...използването на рециклиран алуминий, тъй като той спестява значително количество емисии в сравнение с добива на алуминий" Типични зелени алабализми! А откъде е дошъл алуминият, преди да бъде рециклиран! Той не е ли добит по традиционния начин, или е паднал от небето? Всъщност, разликата между рециклирания алуминий и добитият алуминий е един допълнителен процес на рециклиране. Колкото и да е "екологичен", с един допълнителен процес, този алуминий няма как да има по малък въглероден отпечатък от традиционния. Цялто постижение на тези "учени" е, че започват да изчисляват отпечатъка от момента на рециклирането, без да отчитат, че това е продукт, който вече веднъж е преминал през целия си жизнен цикъл и е натрупал достатъчно въглероден отпечатък. Този отпечатък се пренебрегва, така с молива се нагаждат сметките, които иначе няма как да излязат.
  • 3 Хипотетично

    11 1 Отговор
    Комбинация от кофеин, алуминий и морска вода е в основата на промишлено производство на "зелен" водород.
    т.е. Най-сетне си дойдохме на отдавна практикуваното у нас : кафенце, студено кенче биричка, на плажа на Черно море.
  • 4 Тесльо=идиот

    7 9 Отговор
    Водорода е пълна глупост.Статостически е доказано.

    Коментиран от #10

  • 5 Гост

    5 5 Отговор
    Ето че дойде в момента на водородната революция с производството на евтин и екологичен водород!

    Ще слушате Акио Тойода!
  • 6 Супер

    5 0 Отговор
    А във всеки морски град или село, ще може да се произвежда водород, защото навсякъде има както кенчета, така и кафе от кафемашините от което може да се извлече останалия кофеин. Чисто екологично и безплатно производство на водород с който мога да се захранват лодките и корабите.
  • 7 истина ти казвам

    2 1 Отговор
    Абе некой знае ли наще учени до къде стигнаха със чушкопеците?????🙄🙄🙄
  • 8 Антонимен

    1 2 Отговор
    Най-голямата глупост,която съм чел за водорода. А откъде пък дойде това "зелен".
  • 9 яко ви хлопат дъските

    1 1 Отговор
    Водородът е известен като гориво от 1932г. Още не се ползува. Сигурно има защо,а?!
  • 10 ои8уйхътгрф

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "Тесльо=идиот":

    Пълна глупост е да ползваш водорода за "горивни клетки" които да ти произвеждат ток на момента за по същество електрическият ти автомобил- всяко преобразуване на енергията води до значителни загуби...

    От друга страна е отлична идея да ползваш водород директно в ДВГ-то вместо бензин или дизел... БМВ преди сигурно 20+ години разработиха такъв двигател и го тестваха в няколко бройки от 7-ма серия- двигателя си работеше отлично и беше напълно годен за серийно вграждане... Само дето при водорода проблемът е транспортиране, съхраняване и едни лееееееко ниски температури.... Ако тези проблеми бъдат решени колите на водород ще имат смисъл...

    Към момента има като експеримент може би 40-50 бройки влекачи (на Волво мисля) които работят на водород- имат си зарядна станция и работят в определен регион според пробега... Доказват същото като БМВ- двигателите могат да ползват водород ама колата/камиона е "краен потребител", проблемите са много по-напред по веригата...