Подразделението на световната информационна агенция Bloomberg, специализирано в електрически превозни средства, публикува нови изчисления на текущата цена на тяговите батерии за електромобили.
Според проучването цените на батерийните клетки са паднали значително през последната година. На първо място, това се случва поради увеличаването на обема на производство на тези компоненти. Допълнителен принос има спадът в цените на някои суровини и метали, необходими за производството им.
В момента средната специфична цена на тяговите батерии е $115 за 1 kWh, което е с 20% по-малко от 2023 година. В същото време, за да може цената на електрически автомобил да се изравни с цената на модел с двигател с вътрешно горене от същия клас, е необходимо да се достигне ниво под 100 долара за 1 kWh.
И това вече се случи, но на този етап само в Китай, където електрическите автомобили се продават на цени, сравними с бензиновите им аналози. За да се достигне тази стойност в световен мащаб, е необходима по-малко от година - но само при условие, че властите на различни страни не възпрепятстват процеса.
Факт е, че със смяната на политическите сили субсидиите и облекченията за електрически автомобили може да отслабнат и това в много страни вече е факт. Това от своя страна води до намаляване на обема на продажбите, тъй като масовото производство на тягови батерии допринася за намаляване на цената им.
Експертите на Bloomberg са изчислили, че ако няма значителни промени в политиката за популяризиране на електрическите автомобили, то тогава до 2030 година специфичната цена на тяговите батерии ще падне до $69 за 1 kWh, което ще направи електрическите автомобили по-евтини от техните "колеги" на гориво.