Отидете към основна версия

27 553 44

Вижте как се правят автомобилите Dacia

  • dacia-
  • питещ-
  • завод-
  • автомобили

Румъния. Наш екип от мястото на събитието

В момента румънската марка Dacia e най-големият износител в северната ни съседка. Колите на марката обаче са познати на местния пазар отдавна, а от преди десет години Dacia започна масово да експортира возила и в други страни. Първоначалният опит с Logan се оказа успешен и сега, десет години след появата му, румънците определено имат с какво да се похвалят. Наш екип посети градовете Букурещ и Питещ и се запозна отблизо с процеса по изработката на автомобили с марка Dacia. След обстойната обиколка, която направихме, можем да кажем, че северните ни съседи вече са "доста напред с материала" и що се отнася до производство на коли не отстъпват на доказаните марки в бранша. Естествено, най-голяма заслуга за това имат французите от Renault, които са изградили уникални по рода си дизайнерски център, огромен тестови комплекс, завод за двигатели и шасита, завод за асемблиране, както и огромен логистичен център за готова продукция и за резервни части и аксесоари. С други думи румънците вече правят автомобилите си от А до Я. Сега ще ви разкажем накратко как става това.

Дизайнерски център

Ивайло Дамянов

Всичко започва в дизайнерския център на марката, който е разположен в Букурещ, в една изключителна арт сграда, която преди това е била посолство на Швейцария (снимки 2, 3). В нея се трудят млади дизайнери, като работата стартира от бял лист хартия. След направата на т.нар. рендери се преминава към компютърна обработка на детайлите и сглобяването на цял, 3D генериран образ на автомобила. Следва изработка на макет, който се прави от клей. Всички отделни екстериорни и интериорни детайли също се правят първоначално във формата на макети. Още нещо интересно е, че в този дизайнерски център работи българин. Той се казва Ивайло Дамянов и е завършил Техническия университет в Русе. В студиото за дизайн в Букурещ работят 27 души. Новите модели на марката - Sandero, Logan и кросоувърът Duster са създадени именно в този център за дизайн.

Тестови център

Всички нови разработки и модели се изпитват в огромния тестови център на марката, който е разположен в близост до град Титу. Центърът е изграден на площ от 350 хектара, но освен впечатляващите размери е интересно и местоположението му (снимки 4, 5, 6). Той е изграден в близост до военна база, където полети на ниска височина са абсолютно забранени. Мерките за сигурност в завода са уникални, а любопитното е, че ние бяхме първите журналисти, допуснати да надникнат във вътрешността на този тестови център. Съоръжението разполага с огромен полигон, включващ 4.5-километрова овална писта, множество трасета за изпитание на различните системи по автомобилите. Базата край Титу е направена по подобие на тази във Франция и се използва за тестване на автомобили Dacia и Renault. В закритите площи има свръхмодерни лаборатории, където специалисти изпитват автомобилите, като ги подлагат на тестове за надеждност при студ, топлина или дъжд.

Завод

В огромната фабрика, позиционирана в покрайнините на град Питещ, работят 15 000 души (снимки 7 - 16). Работи се на три смени от по 8 часа или иначе казано без прекъсване. Характерното за този завод е, че в него има по-малко роботи, като наличните такива са съсредоточени в леярния цех за алуминиеви блокове, в бояджийното и в двигателния център. Те са производство на топмарката АВВ. Поточните линии работят в перфектен синхрон, което позволява излизането на готов автомобил на всеки 55 секунди. Заводът групира подразделения за щамповане, цех за каросерии, бояджийно отделение и цех за асемблиране. През миналата година румънците са направили 342 620 автомобила. Готовата продукция отива в огромен логистичен център и от там се разпределя в дилърските центрове на марката по целия свят. Освен това той позволява на Renault да се снабдява с резервни части от местни доставчици в обеми, които гарантират оптимално качество и разходи. Той също така консолидира партидите от части.

Сега, 15 години след като марката Dacia стана част от групата на Renault, румънците могат да се похвалят с богата гама от модели и изцяло собствено производство, което се продава в 43 държави по целия свят.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини