Last news in Fakti

27 Май, 2014 10:24 27 526 44

Вижте как се правят автомобилите Dacia

  • dacia-
  • питещ-
  • завод-
  • автомобили
Вижте как се правят автомобилите Dacia - 1

Румъния. Наш екип от мястото на събитието

В момента румънската марка Dacia e най-големият износител в северната ни съседка. Колите на марката обаче са познати на местния пазар отдавна, а от преди десет години Dacia започна масово да експортира возила и в други страни. Първоначалният опит с Logan се оказа успешен и сега, десет години след появата му, румънците определено имат с какво да се похвалят. Наш екип посети градовете Букурещ и Питещ и се запозна отблизо с процеса по изработката на автомобили с марка Dacia. След обстойната обиколка, която направихме, можем да кажем, че северните ни съседи вече са "доста напред с материала" и що се отнася до производство на коли не отстъпват на доказаните марки в бранша. Естествено, най-голяма заслуга за това имат французите от Renault, които са изградили уникални по рода си дизайнерски център, огромен тестови комплекс, завод за двигатели и шасита, завод за асемблиране, както и огромен логистичен център за готова продукция и за резервни части и аксесоари. С други думи румънците вече правят автомобилите си от А до Я. Сега ще ви разкажем накратко как става това.

Дизайнерски център

Ивайло Дамянов

Всичко започва в дизайнерския център на марката, който е разположен в Букурещ, в една изключителна арт сграда, която преди това е била посолство на Швейцария (снимки 2, 3). В нея се трудят млади дизайнери, като работата стартира от бял лист хартия. След направата на т.нар. рендери се преминава към компютърна обработка на детайлите и сглобяването на цял, 3D генериран образ на автомобила. Следва изработка на макет, който се прави от клей. Всички отделни екстериорни и интериорни детайли също се правят първоначално във формата на макети. Още нещо интересно е, че в този дизайнерски център работи българин. Той се казва Ивайло Дамянов и е завършил Техническия университет в Русе. В студиото за дизайн в Букурещ работят 27 души. Новите модели на марката - Sandero, Logan и кросоувърът Duster са създадени именно в този център за дизайн.

Тестови център

Всички нови разработки и модели се изпитват в огромния тестови център на марката, който е разположен в близост до град Титу. Центърът е изграден на площ от 350 хектара, но освен впечатляващите размери е интересно и местоположението му (снимки 4, 5, 6). Той е изграден в близост до военна база, където полети на ниска височина са абсолютно забранени. Мерките за сигурност в завода са уникални, а любопитното е, че ние бяхме първите журналисти, допуснати да надникнат във вътрешността на този тестови център. Съоръжението разполага с огромен полигон, включващ 4.5-километрова овална писта, множество трасета за изпитание на различните системи по автомобилите. Базата край Титу е направена по подобие на тази във Франция и се използва за тестване на автомобили Dacia и Renault. В закритите площи има свръхмодерни лаборатории, където специалисти изпитват автомобилите, като ги подлагат на тестове за надеждност при студ, топлина или дъжд.

Завод

В огромната фабрика, позиционирана в покрайнините на град Питещ, работят 15 000 души (снимки 7 - 16). Работи се на три смени от по 8 часа или иначе казано без прекъсване. Характерното за този завод е, че в него има по-малко роботи, като наличните такива са съсредоточени в леярния цех за алуминиеви блокове, в бояджийното и в двигателния център. Те са производство на топмарката АВВ. Поточните линии работят в перфектен синхрон, което позволява излизането на готов автомобил на всеки 55 секунди. Заводът групира подразделения за щамповане, цех за каросерии, бояджийно отделение и цех за асемблиране. През миналата година румънците са направили 342 620 автомобила. Готовата продукция отива в огромен логистичен център и от там се разпределя в дилърските центрове на марката по целия свят. Освен това той позволява на Renault да се снабдява с резервни части от местни доставчици в обеми, които гарантират оптимално качество и разходи. Той също така консолидира партидите от части.

Сега, 15 години след като марката Dacia стана част от групата на Renault, румънците могат да се похвалят с богата гама от модели и изцяло собствено производство, което се продава в 43 държави по целия свят.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Stanislav Novoselski

    8 9 Отговор
    dobre be kak na avtomobil 2013-14 she slojish ot zad barabanni spira4ki ????? li4i si kolko e ka4estvena i izrabotka i vsi4ko...

    Коментиран от #11

  • 2 skier

    15 4 Отговор
    Отново започват негативните коментари. Аман от разбирачи и хейтъри. Барабанни или не, погледни за какво производство става дума, за какви заводи, тест центрове и дизайн центрове. Евала на румънците, а ние къде сме с нашата смешна работилница в Баховица, а?
  • 3 йордан иванов

    9 12 Отговор
    Румънски кошници..

    Коментиран от #14

  • 4 Славчо Димитров

    11 4 Отговор
    Евала на румънците и на франсетата от Рено, разбира се. Правят евтини и здрави коли, икономиката им е във възход и създават доста работни места.
  • 5 Дошo

    13 3 Отговор
    Поточните линии работят в перфектен синхрон, което позволява излизането на готов автомобил на всеки 55 секунди

    Това казва всичко.Като сте толкова отворени кажете колко автомобила ,,сглобяваме" ние за година.Това производство можеше да е тук и да има много работни места а вместо това го издухахме.

    Коментиран от #7

  • 6 Ivo Ivanov

    5 11 Отговор
    kak moje nova dacia na nqkolko meseca da se razvali tova sa defekni koli,e kokvo iskash sepak e romunsko

    Коментиран от #8, #13

  • 7 ярослав станчев

    12 1 Отговор

    До коментар #5 от "Дошo":

    Прав си,напълно.Подкрепям.Можеше и ние да сме така,ама много крадливи,алчни и корумпирани нашите велможи.Който и инвеститор да дойде,за рушвети трябва да даде повече,отколкото ще му струва завода с оборудването,обучението и заплатите на работниците.
  • 8 хххххххххххх

    5 2 Отговор

    До коментар #6 от "Ivo Ivanov":

    Както може нова Toyota, BMW и каквато се сетиш нова кола за 3-4 пъти повече пари да се скапе на половината километри.
    Все пак това е нова, нискобюджетна кола - която по отношение цена - качество е супер.
  • 9 Wasko Kabadzhov

    9 1 Отговор
    Вие големите разбирачи и големите критици карали ли Дачия и въобще имате ли някакво понятие от автомобили , че сте толкова убедени че не става за нищо защото е румънско .. ?
  • 10 Hristo Hristov

    13 2 Отговор
    ТОВА НЕЩО ТРЯБВА ДА ИМ СЕ ПРОЖЕКТИРА НА ОНИЯ В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ,КОИТО ПРОСПАХА-МОЖЕ БИ НАРОЧНО ЗАРАДИ КОМИСИОННИ ДВЕ ГОЛЕМИ ВЪЗМОЖНОСТИ-ЕДНАТА ПРЕЗ2012-ФИАТ Е ИСКАЛ ДА ПРАВИ ЗАВОД КРАЙ ПЛОВДИВ-ЗА ФИАТ 500-4Х4,ОБАЧЕ СЛЕД ЯВНОТО НЕЖЕЛАНИЕ НА УПРАВНИЦИТЕ,ГО ПРАВЯТ В СЪРБИЯ-КРАГУЕВАЦ-БИВШИЯТ ЗАВОД НА "ЗАСТАВА" И СЕГА СЪРБИТЕ СЕ НАДУВАТ С АВТОИНДУСТРИЯТА СИ!ВТОРАТА СЪЩО ПРЕЗ 2012,ПИРЕЛИ Е ИСКАЛА ДА ВЪЗРОДИ НЯКОГАШНИЯТ ЗАВОД ЗА ГУМИ КРАЙ ВИДИН,ЗА ДА ОТВОРИ ЗАВОД С 30000 РАБОТНИ МЕСТА-ОТНОВО ПРОСПАНО-ЗАВОДЪТ Е ПОСТРЕН КРАЙ ПЛОЕЩ-РУМЪНИЯ!!!

    Коментиран от #15

  • 11 Angel Tosev

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "Stanislav Novoselski":

    Само да Ви поясня, че на новите коли от по-нисък клас, в който попада и Дачия (Opel Corsa, Ford Fiesta и др.) отзад слагат барабанни дискови спирачки, т.е това не са го измислили румънците. И това е така не само за най-ниските нива на оборудване. А относно румънците, отскочете до Румъния и вижте какви автомобили карат те и тогава коментирайте (90% карат чисто нови коли, повечето Mercedes, Audi и др.). Дачия се кара от по-бедните прослойки в обществото там.

    Коментиран от #12

  • 12 Angel Tosev

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "Angel Tosev":

    Исках да кажа барабанни спирачки.
  • 13 Папур Шпеков

    2 1 Отговор

    До коментар #6 от "Ivo Ivanov":

    ако имаш някой познат таксиджия дето колите му са Дачия вземи го попитай какво мисли за тях.
    Всъщност ще те улесня- следващите пак мисли да са такива - 300 000км само със смяна на консумативи как ти се струват?

    Коментиран от #16

  • 14 Монго

    5 1 Отговор

    До коментар #3 от "йордан иванов":

    Румънски кошници, ама по-хубави от нашите. Защото нашите са още плетени, от ракита...
  • 15 Монго

    2 1 Отговор

    До коментар #10 от "Hristo Hristov":

  • 16 Благовест Стефанов

    3 3 Отговор

    До коментар #13 от "Папур Шпеков":

    Таксиджиите не са мерило за качеството на един автомобил. Почти всяко такси е пред разпад и е опасно за клиентите. Иначе Приусите са милионници доказали се дори и в Берлин но пак не могат да се мерят с на Ярослав Станчев Аудито .

    Коментиран от #33

  • 17 Наката Пейчев

    2 2 Отговор
    Някой знае ли - тия заводи държавни ли са, частни ли са, процент на участие.. или просто французите са си направили заводи в RO.

    Коментиран от #18, #28

  • 18 Славчо Димитров

    1 1 Отговор

    До коментар #17 от "Наката Пейчев":

    99.3% са собственост на Renault
  • 19 Бай Иван

    3 8 Отговор
    Не е важно на колко секунди излиза кола а важно е каква кола излиза!А от този завод излиза само бълвоч!Таксиджиите ги купуват не защото са качествени а защото са евтини и предлагат добри лизингови планове за бедните!
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Владислав Димитров

    5 2 Отговор

    До коментар #20 от "Бай Иван":

    Бай Иване, какъв ти е проблема ? Всичко е пределно просто, щом не ти харесва профила, не влизай тук, не чети и не пиши, бегай някъде другаде при по заможните и ще се оттървеш от голтаците.

    Коментиран от #34

  • 23 Ники Николов

    4 0 Отговор
    Румънците правят евтини коли , които са 70-80% от части на рено , но на много по ниски цени , на запад не са много наясно кои са румънците и купуват яко колите, като основаната разлика от рено е че са по грозни и с малко по лоша сглобка, но разликата в цените е голяма и печелят
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Атанас Димитров

    0 4 Отговор
    pravjat gi ot tel
  • 26 Силвия Николова

    1 0 Отговор
    Ot 2000g. karam r19.Za tezi godini sam dal nai mnogo1000l.za podrajka i konsomativi.Fransetata sa veliki.Kata 4uvam za kakvi pari stava vapros za velikite Alemanski koli mi stava lo6o.R N

    Коментиран от #38

  • 27 Ivo Ivanov

    0 1 Отговор
    Do komentar #13 Папур Шпеков poznavam i taksimetradjii s dacia i te se oplakvat ot tqh no mai ti neshto nerazbirash ot koli tazi kola za koqto govora e dacia dokker chistonova i se raztropa na 4 mesec tezi koli sa pulni s defekti
  • 28 wulkan

    2 1 Отговор

    До коментар #17 от "Наката Пейчев":

    рено е държавна фирма. ПСА - пежо, ситроен са частна фирма. това с франсетата. а за румъния да ви кажа. преди нова година бях там една седмица. много скачате, но истината боли. това е горчивата истина за нас българите. ако някой си е мислил, че сме най-зле в евросъюза е бил на прав път. останалото са дрън на този, дрън на онзи. по български манталитет.
  • 29 Тихомир Юрганджиев

    3 2 Отговор
    Защо наричат тези неща "автомобили"? Хора ,няма как да е евтино и качествено! Това нещо- за личен автомобил - НИКОГА !

    Коментиран от #30, #39, #44

  • 30 Славчо Димитров

    2 1 Отговор

    До коментар #29 от "Тихомир Юрганджиев":

    много си заблуден. за тази цена са най-добрите автомобли. в пъти по-сигурни и надеждни от употребявана стара кола за същата цена.
  • 31 Стоян Стоянов

    4 1 Отговор
    абе правят поне нещо хората - а ние само си чешем езиците по форумите.
  • 32 miro tsonev

    6 0 Отговор
    спасяваите се от тази държава хора
  • 33 ярослав станчев

    3 2 Отговор

    До коментар #16 от "Благовест Стефанов":

    Господин Стефанов,виждате ли,когато искате можете да разсъждавате.Малко са колите,които могат да се мерят с аудито на Ярослав Станчев.
    И за съжаление,Дачия не е от тях.Казвам го от личен опит.Служебна такава карам редовно.За 6 години и за 220000 км. се разхлопа всичко,което можеше да и се разхлопа.Цялата предница и беше подменена,включително и амортисьори.Мотора,1,5 дци,таман започна да подгаря масълце,лизинга изтече и фирмата я продаде.Сега има втора такава,пак от магазина,за две години стигна до състоянието,в което беше предишната Дачия на 6 години.
    А за милионниците си прав,80% от новия "фнос" и 90% от автопарка в България са милионници,над 10 години.Което говори само едно,че са поне два пъти по-корави от от нова Дачия.За радост и аз карам един от тези милионници.За съжаление,обаче,времето и милионите километри не прощават дори и на истинските,железни машини от 80-те и 90-те години на миналия век,както и на собствениците им,де.
    Жив и здрав бъди.
  • 34 мария спасова

    0 1 Отговор

    До коментар #22 от "Владислав Димитров":

    а НА ТЕБ КАКЪВ ТИ Е ПРОБЛЕМА,ЧЕ НЕ ХАРЕСВАШ БАЙ иВАН?

    Коментиран от #35, #40

  • 35 Владислав Димитров

    2 1 Отговор

    До коментар #34 от "мария спасова":

    Ти де не си му адвокатка ?
  • 36 Мартин Стоянов

    3 0 Отговор

    Най-големият производител на таксита... става да ги караш 4-5 години и след това хвърляш

    Коментиран от #41

  • 37 Кобрата

    0 0 Отговор
    Dacia си е румънско Renault, като ще взимаш Renault поне да е френско тези румънци не ми вдъхват много вяра.
  • 38 Златин Славчев

    0 0 Отговор

    До коментар #26 от "Силвия Николова":

    mi malko li sa 1000 lv - moqta starata fiat punto 2003 do2013 sam dal za maslo i maslen filtar i edni nakladki mn po malko niakolko pati sam smenial maslo polu sintetika 3 pati 150 lv sa tri masla i nakladki 20 lv do 200 lv da sam daval
  • 39 Златин Славчев

    0 0 Отговор

    До коментар #29 от "Тихомир Юрганджиев":

    ima kak da e evtino i hubavo
  • 40 Златин Славчев

    0 0 Отговор

    До коментар #34 от "мария спасова":

    ti da ne si ot profilite na bai ivan
  • 41 Златин Славчев

    0 0 Отговор

    До коментар #36 от "Мартин Стоянов":

    te vsichkite koli se karat do max 10 godini
  • 42 Иванов

    0 0 Отговор
    На който не му харесва ново и евтино да си купи 10 годишно и скъпо и да се чуди какво да го прави
  • 43 Иванов

    0 0 Отговор
    На който не му харесва ново и евтино да си купи 10 годишно и скъпо и да се чуди какво да го прави
  • 44 Иванов

    0 0 Отговор

    До коментар #29 от "Тихомир Юрганджиев":

    Препоръчвам старо и скъпо