Отидете към основна версия

1 810 0

КТБ ни навлече наказателна процедура от Европейската комисия

  • ктб-
  • европейска комисия-
  • депозити-
  • надзор-
  • бнб

България е допуснала закъснение с изплащането на гарантираните депозити на граждани и фирми

Европейската комисия (ЕК) обяви начало на наказателна процедура срещу България заради КТБ и банка "Виктория". Това съобщиха от пресслужбата на ЕК.

Причината е, че страната ни е допуснала закъснение с изплащането на гарантираните депозити на граждани и фирми в двете банки. Това става след като ЕК на два пъти дипломатично припомни на България, че правото на Общността има превес над националното. От своя страна БНБ продължи особения надзор над двете банки до максимално разрешения от българското законодателство срок от 6 месеца.

Освен това ЕК е обезпокоена от нежеланието на България да приложи член 1, параграф 3 и член 10, параграф 1 от Директива 94/19/ЕО (Директивата относно схемите за гарантиране на депозити), както и за неспазване на принципа за свободно движение на капитали съгласно член 63 от ДФЕС.

Според действащата директива гарантираните депозити в размер

до 196 хиляди лева трябва да започнат да се изплащат 20 дни,

след като стане ясно, че дадена банка не е в състояние да изплати парите на вложителите си.

България ще трябва да реагира в съкратени срокове - вместо обичайния за първия етап от наказателната процедура двумесечен срок за отговор, Европейската комисия дава време на българските власти само до 15-и октомври.

Българската схема за гарантиране на депозити понастоящем не изплаща вземанията на вложителите на „Корпоративна търговска банка“ АД и Търговска банка „Виктория“ ЕАД в предвидения срок в Директивата относно схемите за гарантиране на депозити.

И двете банки са затворени от втората половина на юни. Вложителите нямат достъп до парите си от три месеца, отбелязват от Европейската комисия.

Съгласно решение на Българската народна банка (БНБ) от 16 септември 2014 г.

Директивата на ЕК за гарантиране на депозитите

В Директивата относно схемите за гарантиране на депозити е предвидена процедура от три стъпки, за да се даде възможност на схема за гарантиране на депозитите да изплати вземанията на вложителите:

1. Компетентният орган се уверява, че депозит, който е дължим и платим, не е бил изплатен от кредитна институция.

2. В рамките на пет работни дни след това заключение, компетентният орган трябва да определи дали съответната кредитна институция изглежда неспособна за момента, по причини, които са пряко свързани с нейното финансово състояние, да изплати депозити, които са дължими и платими и че не съществува близка перспектива тя да бъде в състояние да го направи.

3. Схемата за гарантиране на депозити трябва да е в състояние да изплати надлежно доказаните вземания на вложителите в рамките на 20 работни дни, след като компетентният орган е взел своето решение.

няма да се вземе никакво решение преди края на ноември.

Като се имат предвид тежките последици за домакинствата и дружествата, службите на Комисията поддържаха тесен контакт с българските власти през последните няколко седмици, за да помогнат за намирането на подходящо решение. Настоящото положение може да подкопае общественото доверие в схемата за гарантиране на депозити в България.

Целта на Директивата относно схемите за гарантиране на депозити (Директива 94/19/ЕО) е да се осигури хармонизирано ниво на защита на депозитите от страна на всички признати схеми за гарантиране на депозити, независимо от местоположението на депозитите в рамките на Съюза.

Член 63 от ДФЕС забранява ограниченията върху движението на капитали и върху плащанията между държавите членки и между държавите членки и трети страни.

Съгласно общите принципи на правото на ЕС

националните органи са длъжни да прилагат Директивата

дори при наличието на противоречащи разпоредби в националното право.

Що се отнася до заложения в Договора принцип за свободно движение на капитали, наложеният от българските органи специален надзор над съответните банки изглежда представлява неоправдано и непропорционално ограничение на свободното движение на капитали. Комисията отбелязва по-специално, че двете банки са били поставени под специален надзор с пълно преустановяване на плащанията и банковите дейности, въпреки че националното право позволява мерки с по-ниска степен на намеса, т.е. избор между пълно и частично преустановяване на плащанията и ограничаване на дейностите.

В допълнение Комисията припомня, че

правото на ЕС има преимущество пред националното право.

Съответните разпоредби на Директивата относно схемите за гарантиране на депозити, които са безусловни, достатъчно ясни и прецизни, могат при определени условия да предоставят права на физически лица и предприятия.

За правоприлагането на тези права е възможно да бъдат предявени искове срещу съответните органи пред национален съд с цел да се получат плащания по отношение на неналичните депозити съгласно член 10, параграф 1 от Директивата относно схемите за гарантиране на депозити.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини