Отидете към основна версия

2 311 0

Дигиталната трансформация и ICT бизнес решенията помагат на А1 България да постигне ръст по всички основни показатели през 2020

  • а1-
  • ict бизнес-
  • трансформация-
  • дигитална-
  • ръст

Общите приходи се увеличават с 5,7% и достигат над 1 милиард лева - 513,8 млн. евро

А1 България продължава да расте и през финансовата 2020 година. Въпреки негативните последици от пандемията от COVID-19, дигиталната трансформация на бизнеса и обществото, за които телекомът работи от години, помагат на компанията да регистрира ръст по всички основни бизнес показатели. Добрите резултати на А1 през изминалата година се дължат на стабилно развитие в мобилния сегмент и силен ръст при фиксираните услуги на компанията, където основен принос имат ICT предложенията за бизнеса, ексклузивното спортно съдържание и търсенето на по-висок клас услуги при широколентовия интернет.

Приходите от мобилни и фиксирани услуги се увеличават с 6,3% до 402,3 млн. евро спрямо същия период за 2019 г., а общите приходи нарастват с 5,7% до 513,8 млн. евро, с което компанията прекрачва границата от 1 милиард лева. Печалбата преди данъци, такси, лихви и амортизация (EBITDA) възлиза на 192,4 млн. евро - ръст от 7,3% на годишна база.

Фиксираните услуги регистрират най-силен ръст и през 2020 година – 11,4% до 131,3 млн. евро. Той се дължи основно на дигиталните бизнес ICT решения, които компанията разви значително през 2020 година. А1 стана пълноправен SAP интегратор със собствен SAP Компетентен център, увеличи капацитета на своя център за данни в София, поднови партньорството си със Cisco и предложи редица нови услуги като решения за домашен офис, термокамери, термотаблети и др., с които отговори на нуждите на пазара във време на пандемия и социална изолация.

По този начин компанията постигна увеличение от 41% на брутните приходи от ICT услуги спрямо предходната година. Най-голям дял имат услугите за видеонаблюдение, системна интеграция, услуги за виртуални центрове за данни, внедряването на ERP системи, базирани на SAP S/4HANA. Друг фактор е развитието на спортните канали MAX Sport и търсенето на интернет на по-висока скорост.

Всичко това е довело до увеличение на годишна база на средния приход от фиксирана линия (ARPL) от 2,2% до 13,7 евро, а броят на фиксирани услуги се увеличава с 1,6% до над 1 081 000 клиенти. Основен принос за увеличението на фиксираните услуги е ръстът при абонатите на домашен интернет - 3% на годишна база до над 478 400.

През 2020-а А1 продължава своето стабилно представяне в мобилния сегмент, въпреки негативното влияние от ограничителните мерки от пандемията върху роуминг услугите. Благодарение на пускането на иновативни продукти като А1 Net Protect, успешните продажби на нови услуги на съществуващите клиенти и инвестициите в развитието на мобилната мрежа, приходите от мобилни услуги нарастват с 4% до 271 млн. евро, а средният приход от абонат (ARPU) с 6,1% до 6 евро.

През 2020 година компанията направи значителни инвестиции в своята мрежа, които ѝ позволиха да се справи с натоварването по време на първите извънредни мерки през месец март и да се подготви за стартирането на 5G през ноември миналата година. В момента А1 разполага с единствената 5G мрежа у нас, която работи на 5G честоти и с 5G оборудване, което осигурява истинско 5G преживяване със скорости над 1 000 Mbps и ниско времезакъснение. 5G мрежата на телекома стартира в София и Бургас, но вече обхваща централните части на Русе, Пловдив, Варна, Ямбол и Банкя. През 2021 година 5G ще обхване всички населени места с над 10 000 човека и основните курорти. За целта телекомът ще инвестира над 780 млн. лева в своята мрежа през следващите четири години. В същото време А1 прави 5G по-достъпна, като интегрира все повече крайни устройства в своята мрежа. В момента 5G от А1 се поддържа от модели на Samsung, Xiaomi, OnePlus, ZTE, Huawei, а от миналата седмица и серията iPhone 12.

Фиксираната мрежа на телекома също продължава да се разширява, като през 2020 година към нея са добавени 10 нови града и близо 60 000 домакинства в страната.

Финансовата стабилност позволи на А1 да разгърне мащабна кампания за дигитална солидарност, която нареди компанията сред най-големите дарители в България в контекста на COVID-кризата. Още през март от телекома предоставиха значителни дигитални бонуси на абонатите си, за да подпомогнат по-лесното преминаване през периода на извънредното положение. А1 подпомогна финансово редица лечебни заведения в подкрепа на борбата с епидемията. Дарителските инициативи продължават и досега, като от А1 вече са подкрепили със средства, консумативи и медицинска апаратура лечебни заведения в София, Перник, Добрич, Силистра, Монтана и др.


Свързани новини