Отидете към основна версия

1 495 5

Бензинът у нас е поевтинял с 2 стотинки за литър за година, дизелът - с 35 стотинки

  • бензин-
  • дизел-
  • цени

Това показват данни на специализирана платформа

Снимка: ЕПА/БГНЕС

За една година бензинът по българските бензиностанции е поевтинял с 2 стотинки за литър (0,76 процента) с тенденция на поевтиняване, предаде БТА. Това показват данните на платформата "Фюело" (Fuelo). Ако на 3 януари 2023 г. бензин A95 се е продавал за 2,64 лева за литър, днес средната му цена на дребно е 2,62 лева за литър. За последния месец бензинът е поевтинял с 11 стотинки за литър или 4,03 на сто.

Дизелът за година е поевтинял с 35 стотинки за литър (11,59 на сто), но с тенденция на застой на цената, според специализираната платформа. На 3 януари миналата година литър от този вид гориво се е търгувал за 3,02 лева, а сега цената е средно 2,67 лева за литър. Въпреки че за последния месец дизелът е поевтинял с още 11 стотинки за литър или 3,96 на сто, от "Фюело" считат, че се запазва тенденцията на застой на цената.

За разглеждания едногодишен период се отчита поскъпване и при пропан-бутана с 5,93 процента или със 7 стотинки за литър, като там тенденцията е на повишаване на цената, считат от платформата. На 3 януари 2023 г. той е струвал 1,18 лева за литър, докато в момента е 1,25 лева за литър. За последния месец пропан-бутанът е поскъпнал с 1 стотинка за литър или 0,81 процента.

За една година метанът е поевтинял с 1,1 лева за килограм или 29,45 на сто. На 3 януари 2023 г. метанът по бензиностанциите в страната е струвал 3,43 лева за килограм, а сега се продава средно за 2,42 лева за килограм. За последния месец метанът обаче е поскъпнал с 9 стотинки за килограм (3,86 на сто), но въпреки това се запазва тенденцията на поевтиняване, според "Фюело".

Председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Светослав Бенчев коментира пред БТА, че трендовете на цените на горивата са понижаващи се за момента. "Ако не се случи нещо, би трябвало да се задържат горе-долу на такива нива през следващите седмици", заяви Бенчев. На въпрос защото дизелът за година е поевтинял повече спрямо бензина, председателят на БПГА отговори, че това се е случило изцяло на пазарен принцип. Той посочи, че през лятото е имало по-сериозно търсене на бензина, защото европейските рафинерии изнасят за САЩ. Когато търсенето е по-голямо, съответно и цената е по-висока.

Светослав Бенчев добави, че поне засега не вижда притеснителни фактори, които да окажат сериозно влияние на цената на горивата до края на месеца. Най-съществено влияние върху цената им оказва тази на суровия нефт. "Икономиките не вървят много успешно. Кризата в Червено море поне за момента не оказа сериозно влияние, защото там не са засегнати сериозно страните-производителки. Няма проблем с производството. Търсенето е сравнително слабо, особено през зимния сезон, защото хората пътуват по-малко", каза председателят на БПГА. По думите му цените на горивата могат да намалеят с още няколко стотинки до края на месеца, но няма как да има по-сериозен спад.

Цените на петрола леко се повишиха в днешната азиатска търговия заради продължаващото напрежение в Близкия изток и проблемите с корабоплаването в Червено море, предаде Ройтерс. Фючърсите за сорта Брент от Северно море, който е референтен за европейския пазар, добавиха 26 цента или 0,4 на сто до 76,11 долара за барел. Американският лек суров петрол с доставка през януари се покачи също с 26 цента или 0,03 на сто до 70,64 долара за барел.

Проучване, осъществено от Ройтерс сред икономисти, прогнозира средна цена на петрола сорт Брент през годината от 82,50 долара, или малко повече от 82,17 долара - средната цена за 2023 г. Геополитическото напрежение ще стимулира ръста на цените, но слабият глобален растеж ще ги възпира, смятат икономистите.

През декември хусите проведоха серия нападения с дронове срещу търговски кораби, пресичащи Червено море. Големи корабни компании и превозвачи на петрол спряха плаванията през Червено море, след като над една дузина съдове бяха нападнати от началото на войната между Израел и "Хамас" през октомври.

В края на декември големите превозвачи започнаха да връщат корабите си по маршрутите през Червено море, въпреки продължаващите атаки от страна на йеменските хуси и неспадащото напрежение в Близкия изток.

Поставете оценка:
Оценка 1 от 5 гласа.

Свързани новини