Отидете към основна версия

3 606 4

Как се става "Златна фирма"?

  • бизнес-
  • златна филма-
  • ясен крайчев

За какво става въпрос и какво трябва да имат предвид потребителите, когато видят обект с поставен такъв символ

В последните години в общественото пространство станаха популярни изразите „Златна лаборатория“, „Златен гьол“ и др. От началото на 2024г. в заведения и други търговски обекти се забелязват плакети с наименование „Златна фирма“, наподобяващи един вид сертификат или отличителна награда.

За какво става въпрос и какво трябва да имат предвид потребителите, когато видят обект с поставен символ „Златна фирма“:

На първо място, че става дума за плакет, предоставен от частна фирма, а не от държавен орган. Това е проект на сайта https://www.zlatnafirma.eu.

Идеята напомня нашумялата преди години кампания „Коректна фирма“, която завърши с преустановяване на дейност в България, поради ред причини, основната от които – липса на прозрачни критерии за предоставяне на „отличието“, както и въвеждане на потребители в заблуждение, че обектът, който посещават, е нещо повече от други подобни обекти или че е преминал някакъв вид атестация. На второ място, потребителите следва да имат предвид, че в Правилата и условията, публикувани на сайта /собственост на румънска фирма, както е посочено в същите/ не са изложени ясни и стриктни критерии за това коя фирма може да получи статут на „златна“.

Най-общо казано, процесът по проверка включва преглед на отзиви и оценки за дадения бизнес в общодостъпни платформи. Кои точно – не е ясно. Колко отзива следва да са налице – не е ясно. Как се оценява безпристрастността им – също. На трето място е важно да се знае, че обявяването за „златна фирма“ и получаването на гореспоменатия плакет, са две различни неща. Получаването на плакет, който реално е видим от клиентите на обекта и който привлича внимание, става срещу заплащане от страна на фирмата – между 199 и 249 лева.

Къде е проблемът при предоставяне на подобни „отличия“? Основните слабости на концепцията са следните – липса на точни и ясни критерии и липса на безпристрастност. В процедурата по сертифициране на една фирма за „златна“ не се използват официални документи от държавни или общински органи, които имат компетенциите да проверяват за спазване на законите в дадената сфера от страна на фирмата. От публикуваните Правила и условия е видно, че не се изискват например удостоверения за липса на санкции, за липса на заведени съдебни дела, за евентуални приключили такива и т.н.

Относно събиране на отзиви от публични източници – за всички е ясно, че трудно могат такива да бъдат реално верифицирани – както като съдържание, така и като авторство. Оттук започват обоснованите предположения за липса на безпристрастност у организаторите на кампанията Златна фирма. Те се задълбочават от факта, че за да получат плакет, търговците трябва да заплатят определена сума. Де факто плакетът е това, което ги привлича – за да могат да го поставят в търговския си обект и да се представят пред своите клиенти като наградена фирма, като фирма с по-добра репутация. От всичко това следва, че при липса на ясни критерии за оценка и финансов стимул, организаторът практически няма защо да отказва даването на „приза“.

Не на последно място отбелязваме, че към 11.03.2024г. в Правилата и общите условия на сайта като организатор е записано румънско дружество - Beautiful Company BC CO SRL , Бул. Тимишоара 139, Букурещ 061327, Румъния Телефон: 0770 990 492. Макар и в страна-членка на ЕС, това би затруднило евентуално български институции да извършат проверка спрямо фирмата и цялостната ѝ дейност.

Поставете оценка:
Оценка 3 от 4 гласа.

Свързани новини