Проектът на военното министерство и на служебния министър Велизар Шаламанов за „Визия 2020: България в НАТО и Европейската отбрана“ породи остра полемика между привърженици и критици на руското влияние във вътрешните работи на България. И макар да се стигна до компромисен вариант, задоволяващ и двете страни в този своеобразен обществен спор, сме далеч от решението на един друг проблем, коментират от "Република БГ".
Предлагането на какъвто и да е стратегически документ, особено отнасящ се за дългосрочните външнополитически и отбранителни приоритети на страната, трябва да следва строго регламентирана процедура. В случая с „Визия 2020“ имаме будеща сериозно недоумение демонстрация на политическа и институционална некомпетентност от страна на служебния министър на отбраната. За нас не стои въпроса дали действията на служебния министър на отбраната са част от съзнателен, злоумишлен и в разрез с дългосрочните национални интереси план за дискредитиране на демократичните завоевания, защото той е дълбоко в полето на теориите на конспирацията. По-скоро отдаваме действията му на политическа незрялост и властово прегаряне. Според „Република БГ“ не може и не трябва, а и не е в правомощията на служебния министър да предлага и подкрепя дългосрочни ангажименти на България при отсъствието на легитимно избрано Народно събрание. От друга страна, не може и не трябва министър в една демократична държава да не съгласува своите действия с Министерски съвет и с министър-председателя.
Затова смятаме острата реакция на служебния премиер Георги Близнашки за основателна и навременна и заставаме зад нея.Самоинициативата и несанкционираната изява на министри не отговаря на добрите практики в управлението на държавните дела, особено когато става дума за служебен кабинет с кратък мандат, в период на преход между предсрочно прекратен и предстоящ мандат на народните избраници.„Република БГ“ е отговорна партия, със силни демократични инстинкти и ще се противопоставя категорично на всякакви опити за умишлено или неумишлено пренебрегване на демократичните институционални процедури.За нас е повече от очевидно, че институционалните проблеми, спъващи нормалното функциониране на държавата, имат по-дълбоки корени, свързани с човешкия фактор. И че институционалната некомпетентност не може да се компенсира с професионална такава.Като изявен конституционалист проф. Близнашки показа, на практика смисъла и значението на демократичните институции и процедури, и даде добър урок на новопроходилите демократи.