Над 100 граждани и железничари от Северозападна България излязоха на протест на гара Мездра срещу спирането на влакове.
Гарата е основен железопътен възел за Видин, Варна и София, а тревогата им е, че заради закриването на пътническите линии няма да могат да се придвижват нормално към по-големите административни центрове и особено между малките населени места.
Организаторите на протеста заявиха, че спирането на 38 влака и планираното закриване на още 90, обрича хората на още по-голяма безработица и мизерия и допълниха, че ще стигнат докрай, за да защитят интересите си.
Хората издигнаха лозунги "Искаме си влаковете" и "Не затваряйте вратата към северозапада".
В приетата протестна декларация до транспортното министерство се настоява за оптимизиране на разписанието на БДЖ, съобразно нуждите на хората.
Протестът беше подкрепен депутати от БСП, които пристигнаха в Мездра с пътнически влак. Мая Манолова и Георги Сливенски, заедно с младежи от Кюстендил, пропътуваха разстоянието между София и Мездра с влакова композиция от 70-те години. По време на пътуването към тях се присъединиха и студенти, които също ще подкрепят протестиращите.
"След като държавата инвестира милиарди в строене на магистрали, трябва да инвестира и в БДЖ, за да могат хората да пътуват нормално и редовно”, заяви Манолова по време на протеста.
Тя обясни, че железниците се използват главно от хора, с по-ниски доходи и затова те изпълняват и социална функция. Манолова бе категорична, че ангажимент на властта трябва да бъде поддържането на този вид транспорт. Народният представител изтъкна, че закриването на влакови композиции ощетява и засяга житейски права на българските граждани.
„Днес за пореден път се убедих, че услугите, предлагани от БДЖ се използват. По време на пътуването ни имах възможността да се запозная с различни хора, за голяма част от които, железопътният транспорт е единствената алтернатива, за да достигнат до работните си места", подчерта Манолова.
Тя добави, че хората пътуват на работа, на училище, да видят родителите си и къщите на село.
„Хората са готови да бранят влаковете с всички средства, защото те са важна част от ежедневния им живот”, категорична бе социалистката. Тя заяви още, че след като държавата може да даде 4 млрд. лв за КТБ, ще може да намери и 40 млн. лв. за да запази железниците.
Днес, в 15 часа представители на Младежкото обединение в БСП и институт "Модерна България" пък ще обявят пред Министерството на транспорта своята позиция относно спирането на пътничeски влакове в цялата страна и предстоящите съкращения в БДЖ.
Председателят на общинския съвет в Мездра Делян Дамяновски обясни пред БНР, че спирането на основни влакове по трасето София-Горна Оряховица и Мездра-Видин, Мездра-Враца - влияе негативно, тъй като то пречи на учащи от Мездра, които ходят на училище във Враца да пътуват нормално.
„Пречи на много работещи, особено в дефилето, посока Зверино-Елисейна, които работят в София и всяка сутрин и вечер пътуват нормално да могат да се явят на работа и да се върнат от работа в нормални часове”, заяви той.
Съкращаването на влакове води до съкращаване на огромен брой персонал, а ние сме железничарски град и не е без значение колко безработни от железопътния център ще останат на улицата, каза още той.щ
30 младежи от младежката организация на БСП във Видин, водени от областния си лидер Димитър Велков и от председателя на Областия съвет на БСП Марияна Петрова, също подкрепиха протеста срещу закриването на влакове, който се проведе в Мездра днес.
Освен от видинските социалисти протестът бе подкрепен и от представители на БСП от Монтана и Враца. Преди седмица председателят на БСП Михаил Миков призова членовете на партията да се включат в протестите за спасяване на БДЖ.
„Безумното унищожаване на държавните железници трябва да спре”, заяви на пресконференция Михаил Миков в коментар на решението на управляващите.
По думите му въпросът е част от неолибералната политика, проповядвана и от първото правителство на ГЕРБ, която разглежда държавните железници винаги като губещи, а не като най-икономичен и социален транспорт.
„Политика, която не държи сметка за това, че именно държавата предоставя субсидия, защото става въпрос за най-екологичния, най-социалния транспорт – транспорт, който е вписан и в бялата книга на Европа и който подлежи на развитие”, допълни Миков.
Междувременно БСП във Видин стартира подписка срещу закриването на железопътни линии.