Както Факти.бг съобщи снощи пътят Кричим-Девин е затворен заради свлачище. Няма пострадали. Пътят е затворен както за леки и тежкотоварни автомобили, така и за пешеходци, защото теренът е опасен.
Очаква се движението да бъде възстановено до обяд, каза пред БНР инж. Георги Златев – директор на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ.
Най-сериозни проблеми заради свлачищата има в района на Родопите. Самата геоложка обстановка там предразполага към развитието на подобни процеси, допълни той.
Най-сериозните проблеми са в районите на Кърджали и на Смолян. В Кърджали имаме второкласен път, между Момчиловград и Крумовград, който е прекъснат заради активизирането на свлачищен процес. В Родопите имаме затруднение с преминаването между Доспат и Батак. Там се осъществява в една лента. В Пловдивска област, където е връзката между Кричим и Девин снощи се срутиха близо 3000 кубически метра скална маса върху пътя.
До пътя е река Въча и не може скалите да бъдат бутнати в нея, защото се използва за изпускане на язовири, каза Златев. Направени са проучвателни работи и на свлачището край Малко Търново. Възстановителните работи ще започнат до 2 седмици, прогнозира той.
Незабавни действия се предприемат и за срутванията в Кресненското дефиле. Очаква се изборът на изпълнител на укрепителните дейности край Мурсалево.
В Северозападна България имаме проблеми в Монтанско и Видинско. Там са по-скоро свързани с преовлажняването на пътни насипи, които в резултат от това имат средни до големи деформаии и пропадания. В сравнение с процесите, които наблюдаваме в Родопите, като интензитет и брой, са значително по-малко.
Най-спешните ремонти, които предстоят, са тези за възстановяване на прекъснатите пътища край Крумовград и между Девин и Доспат, допълни Златев. Приеоретизиране на ремонтите правят дирекциите на АПИ във всяка област.
В Родопите пътната мрежа не е толкова гъста и всяко затваряне на такъв път означава обход от минимум 20 – 30 километра, което за местното население е доста натоварващо и финансово, и времево.
Щетите върху пътната инфраструктура от свлачищните процеси към понеделник е надхвърлят 20 милиона лева, каза Златев. Агенцията има предвиден финансов ресурс за прекъснати участъци но той е недостатъчен. За тази година са предвидени около 7 000 000 лева, с които е трябвало да бъдат завършени и обекти, останали от 2014-та, каза Златев и уточни, че се търси допълнително финансиране:
Единият вариант е с външно финансиране по ОП „Околна среда“, а другият – чрез съдействие от Междуведомствената комисия по бедствия и аварии.
В участъците, където се изграждат нови пътища сe осигуряват съоръжения, чрез които да се намали рискът от подобни проблеми, но участъкът между Девин и Кричим е строен през 70-те години на миналия век, допълни Златев
Черноморските свлачища пък са едни от най-мащабните в страната. Единствената им конкуренция са свлачищата по Дунавското крайбрежие, допълни тъй.