Казусът с по-добрите пътища и по-скъпите винетки е като този с яйцето и кокошката – или събираме по-високи такси и поддържаме пътната мрежа, или не. Това заяви в ефира на „Здравей, България” министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Тя увери, че се работи по въпроса за въвеждането на смесена система за таксуване на шофьорите. В нея водачите на превозни средства с тегло до 3,5 тона ще плащат винетки, а на тежкотоварните – тол такси.
„За да се въведат тол таксите обаче всички пътища трябва да бъдат опасани с бариери и камери. Но така ще бъде по-справедливо – всеки ще плаща за изминати километри и според тонажа на превозното средство, което управлява”, обясни министър Павлова. И допълни, че ако и леките автомобили се таксуват според изминатото разстояние, пътуването с кола ще стане далеч по-скъпо, отколкото е в момента.
От 20 хил. км републиканска пътна мрежа 12 хил. км са третокласни пътища. Те са в лошо състояние, защото секторът е недофинансиран. Необходими са ни 600 млн. лв. годишно, за да поддържаме пътищата в добро състояние, а нашите приходи са около 200 млн. лв. годишно. Трябва да започнем да ремонтираме тези пътища, по които има най-много движение. Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството в интервю за Нова телевизия по отношения на пътния сектор.
Тя обясни, че построените през последните години близо 300 км нови магистрални участъци са изградени със средства от европейските фондове, които финансират само строителство, но не и ремонти. Ремонтите и поддръжката трябва да финансираме сами, каза министърът и обясни, че това налага увеличението на приходите. Тя пресметна, че след повишението на цената на годишната винетка за леки автомобили средният разход на месец ще бъде 8 лв. за тези, които си закупят годишен стикер.
Павлова припомни, че нееднократно е съобщавано, че се прави анализ за реалната цена на таксите и по какъв начин да се въведе тол система у нас, защото при нея се плаща не за време, а за изминато разстояние и обърна внимание, че пътният данък се плаща в общините и не се използва за ремонт на пътища. За леките автомобили до 3,5 тона ще се въведе електронна винетка, защото е по-евтина за тях, каза министърът. По отношение на протестите срещу увеличаването на цените на винетките тя каза, че има хора, които искрено протестират, но има и дежурни, които са на всеки протест.
Регионалният министър разясни, че за да започне да работи тол системата у нас, е необходимо да се разработи софтуер, който да се свърже със сателита, който ще се използва да следи движението на превозните средства, да се сложат рамки и камери, да се оборудват устройствата и да се свържат със системите на МВР и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. Павлова съобщи, че няма да се слагат бариери, защото затрудняват движението и не го правят безконфликтно. Системата ще е сателитно базирана, на принципа на GPS и ще позволи плащане чрез sms, онлайн и на бензиностанция и на митнически пунктове. Ако успешно проведем процедурата за избор на изпълнител през следващата година, от 2017 г. тол системата може да се въведе пилотно информира тя.
По отношение на заложената индикативна стойност за изграждане на тунел „Железница“, част от лот 3.2 на автомагистрала „Струма“ министърът обясни, че тя е максимално висока, тъй като в нея са включени и всички непредвидени разходи, които могат да възникнат при реализацията на проекта. Тя обясни, че договорът с избрания изпълнител ще бъде сключен за инженеринг, което означава, че ще се доразработи проекта, ще се построи пътен участък с дължина 3 км, ще се прокопае тунел в скалата с дължина 2 км, който е с две отделни тръби, и ще се изградят няколко мостови съоръжения.
Вече са избрани изпълнители за другите участъци от магистралата – лот 3.1 Благоевград – Крупник и лот 3.3 Кресна – Сандански, каза Павлова. На 7 декември ще отворим ценовите оферти за два лота от 30 км от АМ „Хемус“ между Ябланица и разклона Плевен/Ловеч, съобщи тя и допълни, че договорът също ще е за проектиране и строителство. Изграждането ще може да започне от 2017 и да е завършен до 2020 г, ако преминат успешно процедурите по отчуждаване на терените, през които ще преминава трасето.
3300 са машините, които са нужни за почистване на републиканската пътна мрежа през зимата, информира министърът и допълни, че те вече са 2800. 250 са опорните пунктове, в които се разполагат два часа преди да започне снеговалеж, каза тя и заяви, че изненада за почистващите фирми е не зимата, шофьорите на тежкотоварни автомобили, които са с неподходящи гуми.
Министърът коментира получен сигнал с твърдения за некачествен ремонт на жилищна сграда по проект „Енергийно обновяване на българските домове“. Тя призова ако има оплаквания, те да се изпращат първо в министерството, а не в телевизиите, и заяви, че ще се направи проверка. За съжаление има места, където изпълнителят не си е свършил работата. В такива случаи има гаранция за добро изпълнение и ще я използваме да си отстрани проблема. Ако строителят откаже ще се избере друг, каза министърът.
Тя обясни, че по този проект се извършва чисто саниране, което включва поставяне на изолация и смяна на дограма, докато по Националната програма за енергийна ефективност ще се прави конструктивно укрепване и ремонт на общи части. Тези проекти, които са започнати, но не могат да се реализирането на проекта, ще бъдат прехвърлени в Националната и ще се довършат по нея.
„В медиите не се споменава, че в държави, като Швейцария, Австрия, Германия, освен че се плаща за магистрали, колите плащат пътен данък за използваните републикански пътища", уточни Лиляна Павлова.