Близо 250 души се отзоваха на поканата на омбудсмана Мая Манолова и дойдоха в откритата от нея тематична приемна по проблемите на гражданите с „Топлофикация“.
Организирането на публичната дискусия се наложи заради стотиците жалби, които се получават в институцията на омбудсмана срещу топлофикационните дружества у нас. Само за последните три месеца в институцията са постъпили 300 оплаквания, което прави средно по 100 на месец, обяви общественият защитник.
В сградата на Съюза на юристите гражданите изразиха възмущението си пред Манолова относно неясни фактури и начинът им на формиране.
Обмудсманът организира срещата заради стотици жалби на граждани срещу топлофикационните дружества у нас.
В продължение на три часа и двайсет минути Мая Манолова и екипът й изслушваха присъстващите, като повече от 50 души се възползваха от възможността да представят казусите си, а останалите ги предоставиха в писмен вид.
Другите чести оплаквания бяха срещу дължимата такса сградна инсталация, съдебните дела и начисляваните съдебни такси, често пъти надхвърлящи дължимата сума.
Мая Манолова заяви, че през следващата седмица ще организира среща между институциите.
„Поканила съм министъра на енергетиката, председателя на КЕВР, председателя и ръководството на парламентарната комисия по енергетика, представители на дружествата за дялово разпределение, ръководството на „Топлофикация“, ръководството на Столичния общински съвет, експерти, които да се включат“, заяви Мая Манолова.
Омбудсманът призова институциите да подходят отговорно. Тя също така призова „Топлофикация“ да не пристъпва към съдебни дела, без да информира клиентите и да им даде 15-дневен срок да платят или да разсрочат своите задължения.
Манолова каза още, че се е свързала с еврокомисаря по правосъдието и защита на потребителите Вера Юрова и е настояла да бъде направен преглед на съответствието между българското законодателство с европейските директиви.
Освен това тя ще настоява да се опростят фактурите, така че всеки човек да може да разбере какво и защо дължи и да се сключват индивидуални договори с фирмите за топлинно разпределение.
Като мярка срещу крадците на топлоенергия омбудсманът ще предложи да бъде създадена „Топлинна полиция“.
След дискусията Мая Манолова обяви, че докладът й ще бъде допълнен с предложенията, които чу от гражданите на място. Например – сметките за топла вода и парно да бъдат разделени, премахване на фирмите за дялово разпределение или поне да бъдат лицензирани от КЕВР, допускането на възможността решенията на регулаторната комисия да се обжалват в съда и др.